سرویس معماری هنرآنلاین، حوزه‌های میان رشته‌ای، رشته‌ای و موضوعات پیشنهادی کمیسیون "هنر و معماری اسلامی" از جمله محورهای این کنگره هستند.

در بخش میان‌رشته‌ای، فلسفه و روش‌شناسی علوم انسانی اسلامی، مدیریت تحول علوم انسانی و الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت محورهای اصلی هستند.

همچنین در بخش رشته‌ای هنر و معماری اسلامی، اقتصاد اسلامی، تعلیم و تربیت اسلامی، جامعه‌شناسی اسلامی، ارتباطات و رسانه اسلامی، روانشناسی اسلامی، علوم سیاسی اسلامی، فقه و حقوق اسلامی و مدیریت اسلامی به عنوان محورهای اصلی اعلام شده‌اند.

در حوزه موضوعات پیشنهادی کمیسیون "هنر و معماری اسلامی" مواردی چون: نسبت اسلام با فرآیندهای انسانی (فرآیندهای میان دانشی)، بررسی‌های تطبیقی در مفهوم (زیبایی شناسی) از منظر اسلامی، بررسی‌های تطبیقی در مفهوم (فلسفه و حکمت هنر) از منظر اسلامی، بررسی تطبیقی در مفهوم (خیال و خلاقیت) از منظر اسلامی، بررسی تطبیقی در مفهوم (رابطه ایده با پدیده و مخاطبین) از منظر اسلامی؛، بررسی تطبیقی در مفهوم (رابطه انسان با محیط طبیعی) از منظر اسلامی، بررسی تطبیقی در مفهوم (رابطه هنرمند با مخاطبین و جامعه شناسی هنر) از منظر اسلامی، بررسی تطبیقی در مفهوم (رابطه انسان با فضا و محیط مصنوع با معماری و شهرسازی) از منظر اسلامی، بررسی تطبیقی در مفهوم (تعامل ادراکی انسان با ایده‌های فضائی و هندسی در معماری)، از منظر اسلامی، بررسی تطبیقی در مفهوم (تعامل ادراکی انسان با آرایه‌ها و نمادها) از منظر اسلامی، بررسی تطبیقی در مورد مهم‌ترین ویژگی‌های راهبردی (مفهومی) و راه کارهای (عملی) در معماری و شهرسازی مد نظر قرار گرفته است.

همچنین به عنوان زیرشاخته موضوعات پیشنهادی کمیسیون "هنر و معماری اسلامی"،  بخش بین تمدن‌های مختلف با دوران اسلامی نیز وجود دارد که در این بخش موضوعاتی چون:  آسیب شناسی وضع موجود معماری و شهرسازی در کشورهای اسلامی و راه‌حل‌های آن، نقشه راه معماری و شهرسازی اسلامی در جهت تحقق تمدن نوین مسلمانان، بررسی تطبیقی از تجارب مثبت و منفی کشورهای مسلمان در حوزه معماری و شهرسازی، روش تحقیق در مباحث میان دانشی نظیر هنر و معماری و شهرسازی از منظر اسلامی و حقوق، فقه و اخلاق اسلامی در معماری و شهرسازی انتخاب شدند.

علاقه‌مندان به حضور در این کنگره می‌توانند تا 31 شهریور ماه چکیده آثار و تا 29 اسفندماه سال جاری اصل مقالات را به دبیرخانه این کنگره واقع در: تهران، خیابان جمهوری اسلامی، خیابان کشور دوست، کوچه نوشیروان، پلاک ۲۶ طبقه چهارم، کدپستی: ۱۳۱۶۷۳۴۴۵۸ ارسال کنند و یا از طریق ایمیل کنگره به آدرس congress@sccsr.ac.ir اقدام نمایند.

بر اساس این گزارش، پنجمین کنگره بین‌المللی علوم انسانی اسلامی با محوریت "هنر و معماری اسلامی" در آبان ماه سال 1398 برگزار می‌شود.