سرویس معماری هنرآنلاین: طراحی ویلا "چشم‌چران" توسط گروه معماری زاو انجام‌شده است؛ ساختمانی مسکونی در سایتی وسیع بر روی تپه‌های دارای شیب رو به پایین مینودشت که توانست رتبه اول جایزه معمار ۹۶ در بخش ساختمان‌های مسکونی تک‌واحدی کسب کند.

حجم ساختمانی ویلا چشم‌چران بر روی تکه زمینی فراموش‌شده قرارگرفته است که موقعیت به خصوصش باعث شده از چشم‌اندازی وسیع بهره‌مند شود. در معماری این ویلا، برای اطمینان از حداکثر ارتباط با طبیعت، سیرکولاسیون متعارف و سنتی و دیاگرام فضایی ساختمان‌های روستایی و برون‌شهری به چالش کشیده شده است.

در طراحی ویلا چشم‌چران، سیرکولاسیون و فضاهای دسته‌جمعی عمومی باهم ترکیب و سپس جایگزین شده‌اند تا در اطراف فضاهای سکونتی، عرصه‌ای مجزا به نام “اتاق فکر یا فضای استراحت و شادی” ایجاد کنند؛ نتیجه تلاش طراحان برای اعمال این تغییرات، ایجاد حداقل مداخله در زمین مزرعه بوده تا به‌عنوان یک زمین در سطحی بلندتر و اختلاف سطح جزئی ظاهر شود.

 به همین ترتیب، هر جابجایی فضایی محصورشده در محیط‌زیست و ویلا، با دسترسی مستقل و دیدگاه فوق‌العاده و وسیع برای کاربران پدید آمده است.

در طراحی ویلا چشم‌چران، محوطه‌سازی و طراحی چشم‌انداز به دنبال خطوط جغرافیایی و طبیعی اولیه زمین انجام شده است. بر همین اساس، چشم‌انداز ویلا ادامه مزرعه و تپه‌هاست، درحالی‌که معماری ویلا، در نقش یک پلتفرم در مناظر طبیعی، عمل می‌کند.