سرویس مد و لباس هنرآنلاین: در سالی که گذشت، صحبت‌های مبنی بر اتصال با برندهای جهانی در رسته پوشاک و بهبود تولید داخلی، صادرات پوشاک و همچنین اشتغال مطرح شد.

علیرضا مردفرد مدیر ملی رسته پوشاک طرح توسعه کسب و کار اشتغال محور(تکاپو) در این ارتباط گفته است که در اتصال با برندهای جهانی در رسته پوشاک می توانیم تولید داخلی، صادرات پوشاک و همچنین اشتغال را افزایش دهیم.

او با تأکید بر شعار "برجام و اقتصاد مقاومتی؛ سرمایه گذاری و اشتغال و کارآفرینی" بر این امر که اقتصاد مقاومتی یک انتخاب درست است که با اقدام و عمل می توانیم گام بزرگی برای اشتغال برداریم تأکید کرده است.

به گفته وی، سرانه مصرف پوشاک در ایران 185 دلار است که با کفش به 205 دلار می رسد.

مدیر ملی رسته پوشاک طرح توسعه کسب و کار اشتغال محور (تکاپو) اواخر سال گذشته اعلام کرد که با توجه به ٨٠ میلیون نفر جمعیت کشور، سالانه 14 میلیارد و 500 میلیون دلار پوشاک در کشور مصرف و در خوش بینانه ترین حالت 40 درصد آن معادل پنج میلیارد و 8000 میلیون دلار در ایران تولید می شود.

در این میان، میزان واردات پوشاک به کشور را هشت میلیارد دلار اعلام کرد که 48 میلیون دلار آن واردات رسمی است و ارزش واردات پوشاک به کشور معادل فروش 150 میلیون بشکه نفت با نرخ 54 دلار می‌رسد.

به گفته مردفرد، با اجرای طرح تکاپو به یاری یک تولیدکننده کاپشن در خراسان رضوی که در حال ورشکستگی بود، رفتیم. این همکاری سبب شد که این واحد تولیدی نه تنها تعطیل نشود بلکه ١٨٠ نفر نیروی انسانی را به کار گیرد. همچنین یک برند داخلی مرغوب در تولید پیراهن مردانه در کشور داریم که تولید داخلی خوبی داشتند اما صادرات نداشتند که با قرارداد جدید یک کارخانه جدا برای تولید پیراهن مردانه ایجاد می شود.

با تکیه بر این موارد، پوشاک ظرفیت بالایی برای ایجاد اشتغال دارد. با اجرای طرح تکاپو با چند برند خارجی در سال جدید قرارداد بسته می‌شود که هم تولید خود را افزایش دهیم و هم بتوانیم در صادرات نقش ارزشمندی بازی کنیم.