سرویس مد و لباس هنرآنلاین: نشست خبری اولین کنگره ملی شعر عفاف و حجاب صبح روز 13 آبان ماه در معاونت امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شد.

در این نشست که حمید قبادی دبیر کارگروه ساماندهی مد و لباس، مهدی افضلی مدیرعامل مؤسسه فرهنگی هنری توسعه هنرهای معاصر و سیدحمیدرضا برقعی دبیر کنگره حضور داشتند، اهداف شورای سیاستگذاری و مراحل فراخوان این کنگره اعلام شده و از پوستر اولین کنگره ملی شعر عفاف و حجاب رونمایی شد.

قبادی با اشاره به مشارکت بخش خصوصی و حضور موسسه هنری مشعل در این کنگره گفت: صناعات شعری یکی از موثرترین روش‌های هنری در جامعه است و با توجه به اینکه عفاف و حجاب به عنوان یک مسئله محوری در جامعه، نیاز به توجه بنیادین دارد، شعر عفاف و حجاب می‌تواند تاثیرات زیادی در جامعه داشته باشد.

او با اشاره به امکان استفاده از مفاهیم عفاف و حجاب در قالب‌های مختلف هنری افزود: شعر یا ترانه تاثیرات زیادی بر جامعه دارد و ما قصد داریم امکانی فراهم کنیم تا مفهوم عفاف و حجاب شکلی آهنگین بگیرد و وارد جامعه شود. خروجی این جشنواره هم در قالب کتابی منتشر می‌شود و یک قطعه موسیقی هم با این موضوع توسط هنرمندان اجرا خواهد شد.

حمیدرضا برقعه‌ای، شاعر آئینی و دبیر علمی گنگره نیز گفت: امروزه رویکردهای مختلفی را در زمینه شعر شاهد هستیم و شعر به آن باور اصلی خودش، یعنی ابزار بودن برای انتقال مفاهیم اخلاقی در جامعه نزدیک می‌شود. معتقدیم شعر اخلاقی باید تاثیر خودش را در جامعه بگذارد و با توجه به اینکه زمان یادآوری مفاهیم اخلاقی به شکل مستقیم گذشته است، باید با زبان هنر و شعر به بیان این مفاهیم پرداخت.

برقعه‌ای ادامه داد: این کنگره که با نام "مستور" آغاز به کار کرده است در 4 بخش اصلی برگزار می‌شود. مستور در لغت به معنای "پوشیده" است اما معنای شاعرانه آن "پنهان پیدا" است و به همین دلیل فکر می‌کنیم ارتباط مستقیم با بحث عفاف و حجاب دارد. شعر کلاسیک و قالب‌هایی که جای خود را در طول سالها میان مردم باز کرده‌اند، به همراه شعر نو و سپید یک بخش از این کنگره است. اما نگاه اصلی ما به 3 قالب دیگر این عرصه است. شعر کودک و نوجوان که خلاء زیادی در آن شاهد هستیم، ترانه و شعرهای کوتاه و طرح‌واره هدف اصلی ما است. در دوره‌ای زندگی می‌کنیم که حوصله‌ها کم شده و ارتباط‌ها به صورت پیامک درآمده است، بنابراین شعرهای تک بیتی و هایکو که نگاه متفاوتی دارند امتیاز ویژه‌ای در این جشنواره خواهند داشت.

مهدی افضلی مدیرعامل مؤسسه فرهنگی هنری توسعه هنرهای معاصر و مجری این کنگره هم گفت: وقتی این موضوع توسط آقای قبادی در موسسه مطرح شد با انگیزه بالا از آن استقبال کردیم چون نیاز جدی جامعه را درک می‌کنیم و می‌دانیم این کار نوآورانه و ابتکاری نیاز به حمایت دارد. شاید در حوزه‌های دیگر هنر و شعر کارهای زیادی انجام شده باشد، اما راجع به موضوع عفاف و حجاب که دغدغه امروز جامعه است کاری انجام صورت نگرفته است.

افضلی ادامه داد: اگر مجموعه‌ای از آثار شعر به عنوان یک منبع جمع‌آوری کنیم، هنرمندان حوزه‌های دیگر می‌توانند به آن مراجعه کنند و در زمینه موسیقی، نمایش، تجسمی و... از آن استفاده کنند.

قبادی هم با بیان اینکه این کنگره می‌تواند دستمایه جدی برای همه نهادها و دستگاه‌ها ایجاد کند افزود: مفهوم عفاف و حجاب با رویکردی نوآورانه و امروزی باید به خانواده‌ها و جوانان ارائه شود. علاوه بر این از نهادهای مختلف مانند شهرداری دعوت کردیم در تبلیغات شهری از این مفاهیم استفاده کنند.

برقعه‌ای نیز با اشاره به تلفیق شعر با هنرهای دیگر گفت: بارها هنرمندان به ما گفته‌اند که دست ما در زمینه مفاهیم اخلاقی خالی است چون شاعران کمتر فعالیتی در زمینه مفاهیم اخلاقی دارند. امیدواریم با کتاب‌هایی که چاپ می‌شود خمیرمایه ارائه آثار هنری دیگر فراهم شود. نکته دیگری که برای ما اهمیت دارد مردمی کردن این شعرها است و اشعار باید از داخل کتابها به معرض تماشا بیایند.

برقعه‌ای در مورد رویکردهای داوران جشنواره گفت: نگاه شاعرانه، ملاک اصلی هیئت داوران است و شعر باید از نظر زبان و مضمون با معیارهای شعر امروز، یعنی شعر تصویری، سازگاری داشته باشد. نکته دوم توجه به مفهوم‌ها و رویکردهای جدید به عفاف و حجاب است و آثار منتخب پس از سه مرحله داوری معرفی می‌شوند.

در ادامه جلسه، قبادی با اشاره به اینکه قرار است موضوع عفاف و حجاب در سایر اقلام هنری هم مطرح شود، افزود: به خاطر اهمیت موضوع شعر قرار بر این شد که در محله اول فقط به شعر توجه کنیم اما در مراحل بعدی موضوعات دیگر مانند پویانمایی، عکس، فیلم کوتاه و... هم با محوریت عفاف و حجاب مورد توجه قرار می‌گیرد.

او با اشاره به اینکه علاقه‌مندان تا 30 آذر فرصت دارند آثار خود را ارسال کنند گفت: راه‌های ساده‌ای برای ارسال اشعار در نظر گرفته شده و علاوه بر ایمیل، پست و نمابر، امکان ارسال آثار از طریق تلگرام نیز وجود دارد. زمان برگزاری مراسم اختتامیه کنگره هنوز مشخص نشده است اما امیدواریم بتوانیم آن را در روز 17 دی ماه که مصادف با صدور قانون کشف حجاب است برگزار کنیم.

 

در پایان این برنامه از پوستر کنگره ملی شعر عفاف و حجاب که توسط مسعود نجابتی طراحی شده است رونمایی شد.

انتهای پیام/