سرویس مد و لباس هنرآنلاین: مراسم افتتاحیه بخش بین‌الملل هفتمین جشنواره مد و لباس فجر، صبح امروز شنبه 12 اسفندماه 96 با حضور سید محمد مجتبی حسینی معاون امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، رئیس جشنواره، حجت‌الاسلام احمد مازنی از اعضای کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی، زهرا ساعی عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی، مهدی افضلی رئیس مؤسسه توسعه هنرهای معاصر، حمید قبادی دبیر کارگروه ساماندهی مد و لباس کشور و جمعی از سفرا و کارداران فرهنگی، مسئولین اتحادیه پوشاک، جمعی از هیئت رئیسه انجمن صنایع پوشاک و نمایندگانی از 10 کشور شرکت‌کننده در بخش بین‌الملل این دوره از جشنواره در تالار رودکی برگزار شد.

این مراسم با اجرای گروه موسیقی "سازینه" همراه بود که به اجرای موسیقی نواحی مختلف ایران پرداختند و با بر تن داشتن لباس‌های اقوام ایرانی، نمایشی زیبا از تلفیق مد و موسیقی را ارائه کردند.

سرجو ونوتی و لوکا گیراردوزی از اساتید دوره فوق لیسانس طراحی مد آکادمی هنرهای زیبای بررا میلان ایتالیا که قرار است با موضوعاتی همچون هویت آکادمی بررا، خصایص تاریخی، مهر و امضاء هنری، مهر و اهمیت آکادمیک و ساختار دوره‌های آموزشی طراحی مد، نیاز و معنی طراحی مد، تثبیت کردن و نوآوری (تضادهای خلاقانه)، مرزها و تلفیق‌ها (زبان‌های جدید، کاربران جدید،  سیناریوهای چند قومی) و باز یافتن و باز تولید ریشه‌ها و ضرورت عبور از آنها دراین دوره از جشنواره به برپایی ورکشاپ بپردازند از سخنرانان این مراسم بودند.

ونوتی در این‌باره به ایراد سخنرانی پرداخت و گفت: امیدواریم که بتوانیم مد را با هنر پیوند دهیم و با این هدف، دانشگاه برارا تنها دانشگاه دولتی در ایتالیا است که به شکل حرفه‌ای به موضوع طراحی مد پرداخته است.

او تصریح کرد: دانشجویان بسیاری از ایران در "برارا" تحصلیل می‌کنند و زمانی‌که با هنر این دانشجویان آشنا می‌شویم به وضوح شاهد آن هستیم که ایرانیان چگونه تلاش می‌کنند تا فشن جهانی را با سنت‌های ایرانی و مد اسلامی تلفیق کنند.

ونوتی افزود: این جشنواره، فضا را فراهم آورده که شاهد تقابل ایده‌ها و اندیشه‌ها در عرصه مد باشیم و اگر فرهنگ ایرانی بتواند در کنار فرهنگ غربی قرار گیرد، اقتباسات هنری بسیار ارزنده‌ای را در ادامه شاهد خواهیم بود.

او ادامه داد: از آنجا که بازار ما یک بازار در حال تحول است، آنچه برای ما بسیار مهم به نظر می‌رسد، یافتن زبان‌های جدیدی است تا بتوانیم از مسیر مد، فرهنگ‌ها را در تقابل و مواجه با یکدیگر قرار دهیم.

درادامه این مراسم، کلیپی از سخنرانی دبیر کارگروه ساماندهی مد و لباس کشور درباره اهمیت و ضرورت برپایی بخش بین‌الملل در جشنواره مد و لباس فجر پخش شد.

قبادی در این فیلم، معرفی امکانات و ظرفیت‌های مد و لباس اسلامی ایرانی را اصلی‌ترین مأموریت در بخش بین‌الملل جشنواره برشمرد و گفت: طی ماه‌ها اخیر، حضور طراحان ایرانی در رویدادهای جهانی، این فرصت را فراهم کرد تا بخشی از توان مد و لباس ایرانی در عرصه جهانی ظهور و بروز یابد و امید است مهمانان ما در بخش بین الملل جشنواره فجر نیز بیش از پیش با دستاوردهای هنرمندان ما آشنا شوند.

دبیر کارگروه ساماندهی مد و لباس کشور در خاتمه ابراز امیدواری کرد جشنواره مد و لباس فجر بتواند در ادامه مسیر تسهیل‌کننده حضور هنرمندان ایرانی در رویدادهای بین‌المللی باشد و امکان صادرات محصول هم بیش از پیش مهیا شود.

همسر محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه کشورمان که یکی از حاضرین در این مراسم بود نیز در سخنانی کوتاه، به مهمانان خارجی هفتمین جشنواره بین‌المللی مد و لباس فجر خوش‌آمد گفت و برای این رویداد آرزوی موفقیت و کامیابی کرد.

مسعود لطیفی، ریاست دانشکده مهندسی نساجی دانشگاه امیر کبیر هم در سخنانی به فعالیت‌های این دانشگاه در بحث پوشاک، بازار و تجارت بین‌الملل و همکاری امیرکبیر با دانشگاه مدآرت فرانسه اشاره کرد.

قرار است در بخش بین‌الملل هفتمین جشنواره بین‌المللی مد و لباس فجر، علاوه بر نمایش آثار 10 کشور در زمینه مد ولباس، دو کارگاه‌ آموزشی از سوی اساتید دانشگاه برارا ایتالیا و دانشگاه مدآرت فرانسه برپا شود.