به گزارش هنرآنلاین، محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی روز جمعه (۲۹ دی) از دوازدهمین جشنواره مد و لباس فجر  در محل موزه هنرهای زیبای مجموعه فرهنگی تاریخی سعدآباد بازدید کرد.

وی در حاشیه این بازدید در جمع خبرنگاران اظهار داشت: لباس مهمترین نماد فرهنگی هر تمدن است و برهمین اساس یکی از مهمترین نمادهایی که تمدن های مختلف را از هم متمایز می کند، پوشش است.

اسماعیلی ادامه داد: ایران اسلامی نماد عفاف و پوشش ویژه خود را دارد و هیچ گاه در ایران شاهد نبودیم مسأله پوشش به فراموشی گذاشته شود چرا که سابقه تمدنی ما با این نماد گره خورده است.

استاد دانشگاه تهران با اشاره به اینکه فناوری‌های نوینی وارد این عرصه شده و تغییرات فرهنگی را به وجود آورده است، تاکید کرد: باید تلاش کنیم ضمن تجهیز به فناوری‌های جدید و آراستگی‌های لازم، ریشه های اصیل بومی، سنتی و فرهنگی کشورمان را حفظ کنیم. این مسأله ، هدف مهمی است که باید بتوانیم در جشنواره امسال فجر به آن دست یابیم.

وزیر فرهنگ گفت: معتقد هستیم این حوزه به قدری پرجاذبه است که اگر توان سیاستگذاری و اجرای خوب سیاست‌ها را داشته باشیم می‌توانیم از این مسأله که برخی آن را معضلی برای جامعه امروز می دانند به راحتی عبور کنیم؛ چرا که توان انجام آن را به واسطه تولید کنندگان هنرمند کشور دارا هستیم.

رئیس شورای هنر تصریح کرد: اصولا به  دلیل جنبه هنری حوزه مد و لباس است که آن را ذیل وزارت فرهنگ تعریف کرده‌اند.

وی با بیان اینکه هنرمندان بزرگی در این عرصه فعال هستند ولو اینکه در ویژندهای بزرگ حضور نداشته باشند، افزود: ویژگی دوزادهمین نمایشگاه مد و لباس فجر این است که توانسته محلی برای نمایش تولیدات افراد غیرحرفه ای و تک کارها به وجود آورد. دکتر امامی دبیر شورای فرهنگ عمومی کشور هم اعلام کردند که این هدف جشنواره محقق شده و برخی از کسانی که کارهای تک دارند و در شهرستان ها فعالیت می کنند محصولاتشان را در این نمایشگاه عرضه کردند که مورد استقبال ویژندها نیز قرار گرفته است.

اسماعیلی گفت: ما هم در مجموعه کارگروه مد و لباس برنامه حمایتی جدی در این حوزه داریم و می خواهیم با تسهیل‌گری و انجام  حمایت‌ های لازم ، بدنه قوی این حوزه بتواند در عرضه و فروش به وضعیتی مطلوب دست یابد، این جشنواره نیز باید مقدمه این امر باشد و صرفا نباید به اقدامات جشنواره ای و موزه ای محدود شود بلکه باید با قیمتی مناسب به تولید انبوه برسد.

وی افزود: باید تولیدات پوشاک مطابق سلیقه  همه طبقات و رده های سنی باشد و علاوه بر آن نیز باید به تنوع قیمتی و آراستگی توجه شود تا همه سلیقه های مختلف در چارچوب چتر پوشش ایرانی اسلامی را شامل شود.

وزیر1

نیازمند تقویت حوزه پوشاک کودک و نوجوان هستیم

وزیر فرهنگ درباره پوشش حوزه کودک و نوجوان تصریح کرد: یکی از بخش های جشنواره به همین امر اختصاص دارد؛ نیاز داریم این حوزه را به شدت تقویت کنیم. البته در جریان بازدیدی که از جشنواره مد و لباس فجر داشتم آثار زیادی در این حوزه مشاهده نکردم بر همین اساس برای موضوع نوجوانان و کودکان نیازمند تلاش بیشتری هستیم.

استاد دانشگاه تهران با بیان اینکه تقریبا ۱۰ شخصیت مورد علاقه کودکان غیرایرانی هستند، افزود: این موضوع طبیعتا بر نوع پوشش آنها تاثیرگذار است چراکه دوست دارند از آنها تقلید کنند.

وی افزود: باید توجه داشت در این عرصه زنجیره وجود دارد؛ به عنوان مثال فیلمی پویانمایی تولید شد که باعث  تغییر در نوشت افزارهای ارائه شده به بازار شد.

عرضه بیشتر لباس‌های عفیفانه ایرانی در دستور کار است

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی هچنین عرضه هرچه بیشتر لباس‌های عفیفانه ایرانی را یکی از رویکردهای این وزارتخانه برشمرد و با اشاره به سختی‌های موجود در عرصه مدولباس افزود: با انبوهی از سبک‌های مختلف که از طریق رسانه‌ها در اختیار جوانان قرار می‌گیرد مواجه هستیم که موجب تغییر در نوع پوشش می‌شود؛ البته باید توجه داشت هدف از این اقدام یکسان‌سازی فرهنگی است که در نتیجه آن تمایزهای فرهنگی از بین می‌رود. این تلاش در قرن‌های اخیر صورت گرفت و در سال‌های اخیر به وسیله فناوری‌های نوین قدرت فوق العاده پیدا کرده است.

وی با بیان اینکه حفظ نمادهای فرهنگی برای تمدن اصیلی مثل کشور ما بسیار اهمیت دارد، افزود: در نقاط مختلف کشورمان هنرمندان اصیلی در همه بخش ها داریم و با راه‌اندازی جشنواره و نمایشگاه ها در حوزه مد و لباس می‌خواهیم هنرمندان ناشناس را به جریان عمومی تولید در کشور اضافه کنیم.

اسماعیلی این مسأله تاحدی برای ما اهمیت دارد که می‌توان آن را به عنوان هدف اصلی جشنواره قلمداد کرد و البته میزان حصول آن در دوره‌های اخیر باید مورد ارزیابی قرار گیرد.

اسماعیلی تصریح کرد: اگر با توجه به کم و کاستی‌های موجود قضاوت کنیم متوجه می شویم امید زیادی برای پیشرفت این حوزه وجود دارد.

وزیر فرهنگ با بیان اینکه امیدوار هستم امسال میزان قال توجهی از این تولیدات به تولید انبوه برسد، تاکید کرد: سیاست ما در دولت و وزارت فرهنگ این است که امکان عرضه هرچه بیشتر لباس های عفیفانه ایرانی را فراهم کنیم. در همین راستا سکوهای فروش را طراحی خواهیم کرد چرا که باید تولید را به مرحله عرضه برسانیم و باید توجه داشت در صورت تکمیل این چرخه صنعت بومی مد و لباس در کشور رشد می‌باید.

وی افزود: هدف‌گذاری ما در وزارت فرهنگ این است تا در سطح کشور سکوهای دائمی فروش در مناطق اصلی عرضه لباس فراهم شود. کم نیستند بانوانی که به ما گلایه‌هایی دارند مبنی بر اینکه در مکان‌های عرضه پر ازدحام لباس مناسب سخت پیدا می‌شود.

استاد دانشگاه تهران تصریح کرد: اقدامات انجام شده باید از کار آکواریومی به جریانی عمومی تبدیل شود. مردم هم نشان دادند از این رویکرد استقبال می‌کنند در این جشنواره طرحی از یک روسری به من نشان دادند که با هنر قزوینی طراحی شده است و به محض ارایه به بازار به دلیل شدت استقبال مردم نایاب شد.

اسماعیلی ادامه داد: در وزرات فرهنگ باید خلاقیت و قدرت آن را داشته باشیم تا این قدم‌ مهم را برداریم، زمانی موفق هستیم که این اتفاق رخ دهد در غیر این‌صورت از جشنواره‌های مقطعی سودی به این عرصه نمی‌رسد.

رئیس شورای هنر گفت: انشاالله بتوانیم به صورت محسوس دغدغه عمومی خانواده‌های ایرانی را در بازه زمانی قابل قبول کاهش دهیم.

وزیر

عرضه بیش از هزار و ۳۰۰ اثر به دوازدهمین جشنواره مد و لباس فجر

رئیس کارگروه ساماندهی مد و لباس کشور با اشاره به نسل‌کشی که در این روزها در فلسطین اتفاق می‌افتد، گفت: هیچ کدام از بخش‌های جشنواره فجر نمی‌تواند نسبت به این مساله بی‌توجه باشد. لذا رویدادی که تراز بین‌المللی دارد، با عنوان «مد و مقاومت» در بخش طراحی پیش بین شد. شاید نتوانیم کاری برای حمایت غزه انجام دهیم. اما طراحان بزرگی در جهان عرب، اسلام و مستضعفین با طراحی و استفاده از موتیف‌ها و مفاهیم فلسطین سعی کردند مقاومت خود را نسبت به ظلم جهانی نشان دهند. گاهی تی‌شرت یک دختر فلسطینی، یک نه بزرگ به نهادینه شدن ظلم در جهان است.

گاهی تی‌شرت یک دختر فلسطینی، یک نه بزرگ به نهادینه شدن ظلم در جهان است.

مجید امامی با اشاره به بافتی که از سرزمین فلسطین در ابتدای این نمایشگاه گذاشته شده است، گفت: امیدوارم در اختتامیه مد مقاومت بتوانیم ظرفیت طراحان اسلام را به رخ جهان بکشیم. بسیاری از جوانان در قالب لباس و طراحی با این مقاومت همراهی نشان دادند.

بیش از هزار و ۳۰۰ اثر به دوازدهمین جشنواره مد و لباس فجر در بخش‌های مختلف ارسال شده و حدود ۱۸۰ اثر در سالن نمایش آثار در معرض بازدید عموم قرار می‌گیرد. برگزاری نشست‌های آموزشی و تخصصی، اجرای مسابقه زنده طراحی، اکران مستندی در حوزه قاچاق پوشاک از برنامه‌های این جشنواره به شمار می‌رود. همچنین فراخوان بخش مقالات جشنواره نیز اعلام و اختتامیه بخش غیر رقابتی در بخش علمی طی چند ماه آینده برگزار می‌شود.

نمایشگاه دوازدهمین جشنواره مد و لباس فجر تا روز چهارشنبه چهارم بهمن ماه از ساعت ۹ تا ۱۷ در موزه هنرهای زیبای مجموعه فرهنگی تاریخی سعدآباد آماده بازدید عموم است.