گروه مد و لباس هنرآنلاین: عارفه تدبیری طراح لباس، مدرس دانشگاه و هنرآموز رسمی آموزش‌وپرورش درباره شرایط حاکم بر حوزه آموزش در رشته‌های مرتبط با حوزه مد و لباس به خبرنگار هنرآنلاین گفت: از سال 86 تاکنون در زمینه تولید پوشاک فعالیت دارم و مدرس دانشگاه و مربی هنرستان هستم. شاید اگر بخواهم ابتدا به یکی از مهم‌ترین تجربه‌های این سال‌ها اشاره کنم این است که گاهی در بسیاری از قراردادهای همکاری، روابط بر بسیاری دیگر از مؤلفه‌ها اولویت دارد و در نتیجه شاهدیم که دانش و تجربه، فدای این روابط می‌شود.

او در ادامه افزود: نکته مهم در همکاری‌های آموزشی در حوزه مد و لباس به‌عنوان یک رکن اساسی فارغ از شرایط موجود و چالش‌ها، تجهیزات و امکاناتی است که هر کدام به‌خودی‌خود می‌تواند زمینه تربیت نیروی کارآمد برای جریان تولید پوشاک در کشور و برندسازی را فراهم آورد اما متأسفانه نه‌فقط دانشگاه‌های سراسری که به‌ ویژه هنرستان‌ها از کمبود تجهیزات طراحی و دوخت و مربی خیاطی رنج می‌برند.

تدبیری با اشاره به اینکه رونق تولید ملی به شکل مشهود وابسته به میزان سرمایه‌گذاری کشورها در امر آموزش است، اذعان داشت: بعید است نهادهای در رأس آموزش مانند وزارت آموزش‌وپرورش و وزارت علوم به نیازهای فعلی مدارس و دانشگاه‌ها آگاه نباشند و از سوی دیگر اهمیت و جایگاه آموزش در سازندگی را ندانند. پس باید دید مشکل اصلی کجاست که برای مثال با آنکه در سال‌های اخیر طیف زیادی دانش‌آموخته دانشگاهی در رشته‌های طراحی و دوخت داشته‌ایم اما همچنان بسیاری از مدارس حتی برای درس طراحی و دوخت مربی خیاطی ندارند و بعضاً دیده می‌شود افرادی به‌صورت تجربی سر کلاس‌ها حاضر می‌شوند و تدریس می‌کنند. نه اینکه ایرادی در این امر باشد اما اگر به اهمیت توجه به چرخه آموزش پی برده باشیم درمی‌یابیم با بی‌توجهی نهادهای رسمی به امر آموزش، بسیاری از این دانش‌آموخته‌های مستعد ممکن است در صورت جذب نشدن از چرخه مد و لباس کشور حذف شوند.

این مدرس دانشگاه در پایان گفت: نیاز امروز کشور ما در مسیر دستیابی به توسعه، توجه بیشتر به امر آموزش است که شاخصی مهم در زمینه پیشرفت ملی در هر عرصه‌ای به شمار می‌رود. در نتیجه توانمندسازی نیروها و مجهز ساختن واحدهای رسمی آموزشی از مهم‌ترین نیازهای فعلی حوزه مد و لباس ایران است.