گروه مد و لباس هنرآنلاین: نغمه زائری طراح لباس و پژوهشگر درباره جدیدترین فعالیت‌های خود به خبرنگار هنرآنلاین گفت: تقریباً از زمان شیوع ویروس کرونا، روند تولید را متوقف و بیشتر تمرکز خود را معطوف به فعالیت‌هایی پژوهشی در زمینه فرهنگ و سنت‌های پوششی موجود در تاریخ غنی کشورمان ساختم.

او افزود: در این راستا و بر اساس یک برنامه‌ریزی هدفمند، سفر به استان‌های مختلف کشور را از مناطق شمالی آغاز و تلاش کردم در قالب یک حرکت پژوهشی، موضوعاتی همچون سبک زندگی، لباس اقوام، لباس عروسک‌های بومی، زیورآلات و مواردی از این‌ دست را مورد بررسی و پژوهش میدانی قرار دهم.

زائری با اشاره به اینکه یکی از کاستی‌های موجود در حوزه مد و لباس به مسئله تولید محتوا به شکل‌های گوناگون بازمی‌گردد، اظهار داشت: پارچه ایرانی، نقوش ایرانی، بافت‌ها و دوخت‌های سنتی ایرانی دارای تاریخچه‌ای غنی هستند و باید گفت حتی به‌واسطه شکل و سبک طراحی و پوشش، به‌راحتی می‌توان به بسیاری از عادات، آداب‌ورسوم مردم مناطق مختلف در ادوار تاریخی پی برد.

این فعال حوزه مد و لباس گفت: محتواهای تولیدشده که امید است با کنترل ویروس کرونا و افزایش سفرهایم به مناطق مختلف کشور افزایش یابند، در قالب ویدئو از صفحه شخصی‌ام در اینستاگرام منتشر می‌شود و تلاش می‌کنم در هر سفر طی گفتگو با هنرمندان قدیمی مناطق، تجربه و دانش آن‌ها را در زمینه‌های گوناگون مرتبط با سبک زندگی از جمله موضوعات مرتبط با تاریخ پوشش به مخاطبان خود منتقل سازم.

او با تأکید بر اینکه موضوعات مرتبط با عروسک‌های بومی در ایران، موضوعاتی به‌شدت جذاب و ارزشمند هستند، بیان کرد: زندگی در تاریخ عروسک‌های بومی ایران نیز جاری است و آنچه من در این مدت تحقیق و پژوهش دریافتم آن است که عروسک‌های ایرانی همچون بسیاری دیگر از عرصه‌های هنری ازجمله معماری و هنرهای تجسمی، معطوف به زندگی مردم هستند و هر حرکتی روی صورت یا لباس عروسک‌ها نماد و نشانه‌ای از فرهنگ آن مردمان را در برمی‌گیرد.

زائری گفت: از سوی دیگر، ابزار و متریالی که برای ساخت عروسک‌های بومی به کار گرفته و عناوینی که برای عروسک‌ها انتخاب شده‌اند، هرکدام به‌خودی‌خود بازگوکننده فلسفه موجود در پس طراحی و ساخت هرکدام از این عروسک‌ها است.

این طراح لباس در خاتمه گفت: بنا دارم در حاشیه سفر به هرکدام از مناطق، یک نمونه از لباس بومی آن منطقه به همراه دوخت‌های سنتی، پارچه و زیورآلات خاص مرتبط را طراحی کنم تا در آینده به مجموعه‌ای شامل لباس‌های بومی در ایران تبدیل شود.