گروه مد و لباس هنرآنلاین: در هفته گذشته به همت یکی از گروه‌های ایده‌پرداز و خلاق مستقر در مرکز رشد واحدهای فناور هنرهای قرآنی، نمایشگاهی در حوزه مد و لباس شامل مجموعه‌ای از لباس‌های زمستانه گروه «آرابسک» کاری از منا جهانپور و مهدیه‌سادات شمس برپا شد.

آثار این نمایشگاه برگرفته از المان‌ها، برش‌ها، جنس و رنگ پارچه و تزئینات برگرفته از دوره‌های اسلامی شامل صفویه، زندیه و همچنین دوره اول و دوم قاجار قبل از تجدد بود که مورد حمایت مرکز رشد واحدهای فناور هنرهای قرآنی قرار گرفت و گروه با استقرار در این مرکز و دریافت مشاوره این نمایشگاه را برپا کردند.

مؤلفه‌های هویتی این لباس‌ها از روی نگاره‌های هزار و یک شب استخراج شده و پس از استخراج، این مؤلفه‌‌ها با نیاز و سلیقه‌ بانوان معاصر تطبیق داده شده‌‌اند. همچنین مؤلفه‌های هویتی لباس‌ها از دوره‌های اسلامی استخراج و با هم ترکیب شده است.

لباس‌هایی چند تکه که در دوره‌های مختلف تاریخی ایران سبقه طولانی دارند و بانوان ایرانی از دیرباز لباس‌های چند تکه استفاده می‌کردند و در این نوع پوشش آن بخش از لباس که تماس مستقیم با بدن دارد از جنس کتان تهیه می‌شد تا سلامت بدن تأمین شود.

بر همین اساس در آثار به نمایش در آمده طی این کالکشن نیز لایه زیرین که شامل بلوز و سارافون است، از جنس نخ استفاده شده و بالاپوش‌ها از جنس پشم و دامن‌‌ها از جنس مخمل ارائه شدند.

تمام توضیحات در خصوص منشأ طراحی از ارخالق زندیه تا قمیص دوره اسلامی و شلیته دوره صفوی به صورت جزئی در شناسنامه هر لباس نوشته شده بود تا مردم با خواندن شناسنامه بدانند چه پوشیده‌اند و مفهوم لباسی که بر تن دارند به چه معناست. همچنین تلاش‌ شده بود قیمت لباس‌ها در حدی باشد که عموم مردم که توان خرید از بازارهای متوسط تهران را دارند توان خرید این لباس‌ها را هم داشته باشد.