سرویس مد و لباس هنرآنلاین: مریم سپهری زرندی از هنرمندان کرمانی عرصه مد و لباس و فعال حوزه پته‌دوزی، درباره روند فعالیت‌های خود به خبرنگار هنرآنلاین گفت: من دارای مدرک کارشناسی طراحی پارچه و لباس و کارشناسی ارشد مرمت اشیای فرهنگی و تاریخی هستم؛ از سال‌ها پیش در زمینه پته‌دوزی فعالیت داشته‌ام و بر همین اساس، روش انتقال طرح در پته‌دوزی و حفاظت از پته با استفاده از مواد گیاهی را به‌عنوان موضوعات پایان‌نامه‌ام انتخاب کردم.

این هنرمند کرمانی به ثبت روش انتقال طرح پته روی پارچه با هدف ارائه طرح‌های بدیع با حفظ اصالت و هویت هنر و دریافت گواهی ثبت اختراع اشاره کرد و افزود: با توجه به اینکه مخاطبان امروز تمایل دارند که شکل و شیوه خلاقانه‌ای از هنر پته‌دوزی را در دسترس داشته باشند، همواره تلاش کرده‌ام که با اعمال تغییراتی در طرح‌های پته چه به‌عنوان صنایع‌دستی و چه به‌عنوان تزئین روی لباس البته با حفظ اصالت، تصویری بدیع از این هنر ارائه دهم.

سپهری زرندی با اشاره به استقبال درخور توجه از هنر پته‌دوزی در نمایشگاه‌های بین‌المللی صنایع‌دستی، تصریح کرد: بهره‌گیری از رنگ‌ها و نقوش طبیعی و انتزاعی در این هنر، توجه هر بیننده‌ای را به خود جلب می‌کند و تجربه نشان می‌دهد این سوزن‌دوزی نه‌فقط در ایران که در نقاط مختلف جهان با اقبال مواجه می‌شود.

مدیر مؤسسه دیبا کاشانه نقشینه پود در کرمان افزود: یکی از فعالیت‌های من طی سال‌های اخیر به تربیت هنرجویان در زمینه دوخت‌های سنتی و به‌ویژه پته‌دوزی در مؤسسه‌ام اختصاص داشته که خوشبختانه تاکنون بیش از 300 هنرجو داشته‌ایم و بسیاری از آن‌ها توانسته‌اند وارد بازار کار شوند.

او درباره تأثیر شیوع کرونا بر روند فعالیت او و دیگر هنرمندان استان کرمان اذعان داشت: یکی از مهم‌ترین تبعات منفی کرونا به تعطیل شدن مقطعی برخی از کلاس‌های آموزشی اختصاص داشت که البته ما تلاش کردیم بلافاصله با جایگزین کردن روش آموزش مجازی، این خلأ را جبران کنیم.

سپهری زرندی درباره آموزش مجازی دوخت‌های سنتی گفت: در این روش، لازم است هنرجویان دارای پیش‌زمینه مطالعاتی باشند و البته استعداد ذاتی نقش بسزایی در افزایش ضریب یادگیری هنرجویان در شیوه مجازی دارد.

این هنرمند کرمانی در ادامه به کیفیت پایین بسیاری از دوخت‌های سنتی اشاره کرد و گفت: به دلیل گرانی مواد اولیه، زدگی و پرزدهی ازجمله معایب شال‌های کرمانی موجود در بازار است که اگر قرار باشد مرغوبیت کالا حفظ شود، قیمت نهایی افزایش می‌یابد و همین امر سبب شده که تعداد متقاضیان این هنر کاهش یابد هرچند که کرمانی‌ها به دلیل اعتقادی که در استفاده از هنر پته‌دوزی دارند، همواره مشتری ثابت این محصولات هستند و درنتیجه در بحث پته‌دوزی بازار کرمان همچنان داغ است.

uos5x11

در ادامه، نگاهی می‌اندازیم به دوخت‌های پرکاربرد در پته‌دوزی:

ساقه‌دوزی: ساقه‌دوزی اغلب برای دوخت شاخه انگور، شاخه‌های درختان و ساقه‌های گل استفاده می‌شود. این دوخت در تکنیک، بسیار شبیه دوخت زنجیره است. این نوع از انواع دوخت‌‎هادر پته‌دوزی برای شاخه انگور، شاخه‌های درختان و ساقه‌های گل استفاده می‌شود.

رودوزی: شامل ساقه‌دوزی یا همان خط دوزی تمامی بخش‌های طرح و پر کردن فواصل خالی بین پتک‌ها به‌صورت بخیه بلند و بست زدن است. مهم‌ترین نوع رودوزی، بخیه رومانی است.

پتک دوزی: این مدل دوخت به دو نوع پتک مورب و مربع تقسیم می­‌شود. از پتک مورب برای دوخت متن پته و از پتک مربع برای دوخت خطوط حاشیه استفاده می‌شود. نحوه دوخت پتک مربع به این صورت است که ابتدا سوزن را از یک گوشه مربع بیرون آورده و یک زاویه ۹۰ درجه با سوزن ایجاد کرده سپس با استفاده از بخیه رومانی، زاویه دوخت را ثابت می‌کنیم. و برای کامل شدن مربع، همین کار را روبروی زاویه تکرار می‌کنیم.

برگ دوزی: شامل بخیه‌های مورب و شویدی به‌صورت کوتاه و بلند است.