سرویس مد و لباس هنرآنلاین : در این گزارش، گزیده‌ای از مطالب منتشر شده در صفحه مد و لباس هنرآنلاین طی صفحه گذشته را مرور می‌کنیم:

انتشار فراخوان چهارمین جشنواره مد و لباس اسلامی و ایرانی خراسان جنوبی

سید علی زمزم معاون امور هنری و سینمایی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان جنوبی ضمن اعلام خبر انتشار فراخوان چهارمین جشنواره مد و لباس اسلامی و ایرانی خراسان جنوبی عنوان کرد: چهارمین جشنواره مد و لباس اسلامی و ایرانی استان به دلیل شیوع ویروس کرونا به صورت مجازی برگزار خواهد شد.

به گفته زمزم، زمینه‌سازی برای کشف ظهور استعداد ها و خلاقیت های نو ، مرتبط با پوشاک اسلامی ایرانی، شناسایی، معرفی و تأکید بر ویژگی های خاص انواع لباس های سنتی و بومی و بکار گیری آن در طراحی های نوین و آشنا کردن جامعه مخاطب با شاخصه های اصیل فراموش شده در پوشاک اسلامی ایرانی از جمله اهداف این جشنواره است.

او با اشاره به این که جشنواره در دو بخش طراحی مانتو فرم اجتماع و طراحی مانتو مجلسی برگزار می شود، ادامه داد: کلیه متقاضیان با مراجعه به سایت اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان جنوبی می توانند نسبت به دریافت فراخوان و تکمیل فرم پیوست اقدام و فرم مذکور را به همراه آثار به آدرس honari-khj@farhangmail.ir  ارسال کنند.

وقتی لباس، قالب معماری به خود می‌گیرد

طرح‌های اسکیس یک برند در حوزه دیزاین لباس که نوعاً در عرصه لباس های مجلسی زنانه فعالیت می‌کند و اخیراً در فضای اینستاگرام انتشار یافته است، فرایند ذکر شده را به شکل معکوس به ذهن تداعی می کند یعنی اینکه می‌توان از قالب‌های ایجاد شده در طراحی مد و فشن نیز به معرفی شاخصه‌های معماری هر کشوری استفاده کرد هر چند که طرح‌های ارائه شده جنبه کاربردی و تولید لباس در تیراژ بالا براساس آن طرح را نداشته باشد.

مشروح این خبر را اینجا ببینید.

دهمین جشنواره مد و لباس فجر برگزار می‌شود

طی هفته گذشته، سیده مرضیه شفاپور دبیر کارگروه ساماندهی مد و لباس کشور درباره برگزاری جشنواره بین‌المللی مد و لباس فجر گفت: امسال طبق معمول هر سال جشنواره بین‌المللی مد و لباس فجر برگزار خواهد شد.

او ادامه داد: در تدارک فعالیت و کارهای اولیه این جشنواره هستیم تا فراخوان را منتشر کنیم. حتی کمیته‌های جشنواره هم مشخص شده است اما منتظریم تا برخی از آئین‌نامه آماده شود تا فراخوان را منتشر کنیم. امیدوارم بتوانیم جشنواره را مثل هر سال برگزار کنیم.

سیمای بهشت در آئینه لباس مشاغل / نگاهی به اهداف نخستین جشنواره ملی طراحی لباس مشاغل

بر اساس این خبر، مؤسسه فرهنگی هنری خانه طراحان آیلار، بسیج اصناف استان قزوین و اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی قزوین با همکاری کارگروه ساماندهی مد و لباس کشور در راستای استفاده از الگوهای مناسب ایرانی اسلامی لباس مشاغل و ارتقاء باور طراحان و تولید کنندگان به قابلیت های رشته طراحی مد و لباس در تعالی و رشد این عرصه و از سوی دیگر افزایش مشارکت عالمانه اهالی فرهنگ و هنر در موضوع مد و لباس و همچنین اهتمام هنرمندان و تمامی فعالان و دست اندرکاران عرصه طراحی و تولید پوشاک کشور در راستای حمایت از تجاری سازی تولید ملی، نخستین جشنواره مد و لباس مشاغل با موضوع طراحی لباس را بصورت مجازی برگزار می‌کند. 

مشروح فراخوان را اینجا بخوانید.

پژوهش در جغرافیای مد و لباس / نگاهی به یک رویداد ملی به مناسبت هفته پژوهش

نخستین مسابقه و نمایشگاه مجازی کشوری با رویکردی به نقش، رنگ و گلونی زنان لرستان به همت حوزه معاونت آموزشی و پژوهشی دانشکده فنی و حرفه‌ای دختران خرم آباد با مجوز اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان گلستان برگزار می‌شود.

مشروح این خبر را با مقدمه‌ای درباره ضرورت پژوهش در عرصه لباس اقوام کشور را اینجا بخوانید.

نگاهی به مهم‌ترین رویدادهای جهانی حوزه منسوجات و پوشاک تا پایان سال

یکی از مطالب منتشر شده در صفحه مد و لباس خبرگزاری هنرآنلاین به معرفی مهم‌ترین رخدادهای بین‌المللی حوزه منسوجات و پوشاک اختصاص داشت که علی‌رغم تداوم شیوع ویروس کرونا، اطلاعات برگزاری آن‌ها در فضای مجازی منتشرشده است.

مشروح این گزارش را اینجا بخوانید.

مجید جلیل سرقلعه: احیای فرهنگ پوشش اقوام در میان کودکان و نوجوانان باید دغدغه هر سه قوا باشد

 مجید جلیل سرقلعه کارشناس ارشد فقه و حقوق اسلامی و نماینده مردم چهارمحال و بختیاری در دوره نهم مجلس شورای اسلامی، درباره لزوم توجه به نیازهای منطقه‌ای در حوزه طراحی و تولید لباس در میان اقوام گوناگون و نواحی مختلف کشور و همچنین پذیرش حقوق مدنی این گروه مهم و تأثیرگذار اجتماعی اظهار داشت: در ابتدا باید به این نکته اشاره کنم که اگر بپذیریم بسیاری از مشکلات و مسائل اقتصادی و سیاسی بر موضوعات فرهنگی کشور سایه انداخته است، چه بسا تنها راه گریز از شرایط موجود، توجه هر چه بیشتر به کاربردی ساختن نظرات فرهنگی در نظام حقوقی کشور باشد که تحقق این امر نیز مستلزم دغدغه‌مندی هر سه قوا در سطح کلان و سایر دستگاه‌های فرهنگی و هنری همچون انجمن‌ها و کارگروه‌های موضوعی و تخصصی در مراتب بعدی خواهد بود.

مشروح این گفتگو را اینجا بخوانید.

سبکی نو برای شب چله با استفاده از صنایع‌ دستی ایرانی / یک مسابقه با موضوع شب یلدا

معاونت صنایع‌دستی و هنرهای سنتی وزارت میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی در نظر دارد با هدف ترویج فرهنگ استفاده هرچه بهتر از صنایع‌ دستی ایرانی در مناسبت‌های گوناگون، مسابقه مجازی "سبکی نو برای شب چله با استفاده از صنایع‌ دستی ایرانی" را در آستانه شب یلدا برگزار کند.

حفظ اصالت و هویت در فرم و نقش، خلاقیت و نوآوری و تکنیک اجرا از مهم‌ترین ضوابط داوری و ارزیابی آثار شرکت‌کننده در این مسابقه است.

هنرمندان تا ۲۷ آذر فرصت دارند تا با مراجعه به سایت fair.tafrihati.com در بخش مورد نظر شرکت کرده و تصاویر آثار خود را جهت شرکت در مسابقه بارگذاری کنند.

جایگاه پژوهش در زمینه منسوجات تاریخی ایران به روایت شهره فضل وزیری

شهره فضل وزیری پژوهشگر تاریخ پارچه و پوشاک در ایران است.

او که از سال 1376 تاکنون عضو هیئت علمی دانشگاه علم و فرهنگ بوده، فعالیت‌های متعددی در حوزه پژوهشی مد و لباس داشته که از جمله آن‌ها می‌توان به  عضویت در شورای تخصصی و دبیر بخش علمی اولین بیونال طراحی پارچه و لباس کشور در سال 1387، داوری جشنواره زنان سرزمین من طی سه دوره متوالی و در سال‌های 1385 لغایت 1387، عضویت در شوراهای سیاست‌گذاری کارگروه ساماندهی مد و لباس و عضو هیئت داوران جشنواره مد و لباس فجر، عضویت در شورای تخصصی طراحی لباس فرهنگستان هنر در سال 1390، عضو کارگروه مد و لباس حوزه هنری در سال 1392، عضویت در کارگروه‌های تخصصی هنرهای سنتی در سال1393 و عضویت در شورای ارزشیابی هنرمندان وزارت ارشاد اسلامی اشاره کرد.

نظر به قرار گرفتن در آستانه هفته پژوهش، مشروح گفت‌وگوی هنرآنلاین با این فعال حوزه مد و لباس درباره جایگاه و ضرورت پرداختن به جریانات پژوهشی در این عرصه را اینجا بخوانید.

شایسته حسن جعفری: پژوهش میدانی تنها راه برای احیای منسوجات تاریخی و دوخت‌های سنتی است

شایسته حسن‌جعفری هنرمند عرصه دوخت‌های سنتی و انواع سوزن‌دوزی‌ از استان یزد و مدرس رشته طراحی و دوخت در هنرستان و دانشگاه آزاد اسلامی است.

حسن‌جعفری درباره روند فعالیت‌های خود در این عرصه به خبرنگار هنرآنلاین گفت: از دوران کودکی و به واسطه مادرم، علاقه بسیار زیادی به دوخت‌های سنتی و تزئینات روی پارچه و لباس داشتم تا اینکه در سال 77 و برای تحصیل در دانشگاه، رشته تکنولوژی دوخت را انتخاب کردم و وقتی زمان انتخاب موضوع برای پایان‌نامه‌ام فرا رسید، به سراغ رشته زرتشتی‌دوزی یا گبردوزی رفتم.

او با اشاره به این که در مسیر نگارش پایان‌نامه خود، تجربیات بسیار ارزشمندی در این حوزه خاص به دست آورده است اظهار داشت: این هنر در استان یزد و میان هموطنان زرتشتی همواره مورد توجه بوده است و از همین رو نیاز بود به منظور تکمیل روند نگارش پایان‌نامه به سراغ کمیسیون بانون انجمن زرتشتیان یزد بروم.

مشروح این گفتگو را اینجا بخوانید.

بررسی لباس کاروان المپیک ایران در نشست ستاد عالی بازی‌های المپیک، پارالمپیک، آسیایی و پارآسیایی / رقابت میان 10 برند ایرانی

 نشست ستاد عالی بازی‌های المپیک، پارالمپیک، آسیایی و پارآسیایی طی هفته گذشته با حضور مسعود سلطانی فر وزیر ورزش و جوانان، عباس صالحی امیری رییس کمیته ملی المپیک، جمعی از معاونین و مدیران وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و دبیر کارگروه ساماندهی مد ولباس کشور برگزار شد و طرح‌های پیشنهادی لباس کاروان اعزامی کشورمان و فعالیت‌ها و برنامه‌های فرهنگی کاروان ایران در بازی‌های المپیک توکیو مورد بررسی قرار گرفت.

سلطانی فر وزیر ورزش و جوانان با تشکر از کمیته ملی المپیک و کلیه وزارتخانه و دست اندرکان به ویژه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و معاونت هنری این وزارتخانه عنوان داشت: این اتفاق بسیارمهمی است که از تمام ظرفیت‌های موجود در داخل کشور اعم از تولیدکنندگان، طراحان و هنرمندان استفاده شد و همه به نوعی در این امر ملی مشارکت داشتند.

او در ادامه تأکید کرد: طرحی برای لباس کاروان ورزش ایران توسط کارشناسان و داوران محترم انتخاب شود که نشانگر فرهنگ غنی مردم ایران باشد.

در ادامه این نشست که معاونین و مدیران وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و جمعی کارشناسان و داوران خبره حوزه مد و لباس کشور حضور داشتند، مدیران ۱۰ برند داخلی به ارائه طرح‌های مختلف خود پرداختند که از سوی هیئت داوران مورد بررسی و امتیازدهی قرار گرفت.

صالحی امیری رئیس کمیته ملی المپیک نیز ضمن قدردانی از کمیسیون فرهنگی و تمامی عوامل زحمتکش این امر و برنامه‌های فرهنگی در دست اجرا و ابتکار عمل این ستاد برای طراحی لباس  کاروان ایران با مشارکت طراحان، تولیدکنندگان و هنرمندان ایرانی عنوان داشت ما دونگاه کلی داریم یکی تصویر خوبی است که ورزشکاران عزیز ما با مدال و کسب افتخار از خود و کشور عزیزمان باقی می گذارند و تصویر دوم توجه به اخلاق، هویت و فرهنگ بزرگ میهنمان است که به نمایش می گذارند.

رییس کمیته ملی المپیک همچنین تصریح کرد همه ما یک هدف داریم که همان سربلندی ملت شریف ایران در عرصه بین‌المللی است.

در اختتامیه دوره آموزشی تخصصی توسعه مشاغل خانگی با رویکرد مد و لباس چه گذشت؟

مراسم اختتامیه و معرفی برگزیدگان دوره آموزشی تخصصی توسعه مشاغل خانگی دفتر اشتغال جهاد دانشگاهی واحد الزهرا(س) و با حضور دبیر کارگروه ساماندهی مد و لباس کشور، رئیس مؤسسه عالی علمی کاربردی جهاد دانشگاهی، رئیس جهاد دانشگاهی الزهرا(س)، دبیر سومین جشنواره لباس کودک و نوجوان و جمعی از داوران، فعالان عرصه طراحی لباس در مرکز آموزش علمی کاربردی جهاد دانشگاهی تهران برگزار شد.

استارتاپ طراحی لباس کودک با عنوان "تن پوش کودک" محور این دوره آموزشی بود که پس از برگزاری پنج گروه برگزیده معرفی و به آنها جوایزی اهدا شد.

تأکید فعال حوزه مد و لباس استان گیلان بر لزوم تمرکز بیشتر دولت بر منابع انسانی و طبیعی موجود در سایر استان‌ها

سیده مرسده میرسنبل مدیرعامل مؤسسه مد طراحان و از فعالان حوزه مد و لباس در استان گیلان درباره روند فعالیت‌های خود در شرایط تداوم شیوع ویروس کرونا و محدودیت‌های موجود در زمینه فعالیت‌های فرهنگی و هنری به خبرنگار هنرآنلاین گفت: سال گذشته و با تکیه بر ظرفیت‌های موجود در استان گیلان استقرار واحد‌های نساجی و منطقه آزاد تجاری و صنعتی انزلی و استقرار دو گمرک در شهرهای انزلی و آستارا به‌عنوان زیرساخت‌های مناسب برای سرمایه‌گذاری در زمینه ایجاد واحد‌های نساجی و تولید پوشاک، نخستین اجلاس ملی کارآفرینی ملی حوزه مد، پوشاک و نساجی را برگزار کردیم و ازآنجاکه این رویداد دستاوردهای بسیاری به همراه داشت، بر آن شدیم که در سال جاری نیز در راستای برگزاری رویدادهای مشابه اقدام کنیم.

مشروح این گفتگو را اینجا بخوانید.