سرویس مد و لباس هنرآنلاین: محمدباقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی طی روزهای اخیر در دیدار ویدئو کنفرانسی نمایندگان مجلس با مقام معظم رهبری، به بسته‌ای پنج محوری برای حل مشکلات اقتصادی و معیشتی مردم اشاره کرده است که از آن میان، برخی گزینه‌ها می‌تواند در مسیر بهبود وضعیت اقتصادی حاکم بر دو صنعت نساجی و پوشاک قدم بردارد.

بنا به گفته قالیباف، مجلس یازدهم با همفکری و همراهی همه نمایندگان، بسته‌ای اقتصاد را برای تحول اقتصادی به نفع مردم در پنج محور اصلاح ساختار بودجه‌ریزی، نوسازی نظام مالیاتی، بهبود معیشت اقشار کم‌درآمد، اشتغال و رونق کسب‌ و‌ کار و توسعه تجارت خارجی در دستور کار خود قرار داده که ذیل هر محور مجموعه‌ای از طرح‌ها و اقدامات تقنینی و نظارتی تعریف می‌شود.

این موضوعات اگرچه در وهله نخست، رویکرد رفع مشکلات اقتصادی جامعه ایران را دنبال می‌کند، اما در حقیقت به دنبال اصلاح فرایندهای نظام اقتصادی کشور در سطوح کلان است.

بی‌شک تمامی محورهای مندرج در بسته حمایتی مجلس شورای اسلامی، ارتباط مستقیم با فعالان عرصه نساجی و پوشاک دارد و اعمال هرگونه تغییر ساختاری یا محتوایی در موارد مذکور می‌تواند به تعیین سرنوشت جامعه متعهد و متعلق به این عرصه‌ منتج شود.

در این مطلب به شکل خلاصه، توضیحاتی در ارتباط با هرکدام از محورهای بسته‌ حمایتی مجلس شورای اسلامی ارائه می‌شود:

محور اول؛ اصلاح ساختار بودجه‌ریزی

بودجه کشور می‌تواند بدون درآمدهای نفتی بسته شود و با کاهش هزینه‌های غیرضروری، مولدسازی دارایی‌های دولت، اصلاح شرکت‌های دولتی و اصلاحات نهادی بودجه‌ریزی و سپس نظارت برخط، بر نحوه هزینه‌کرد بودجه از طریق دیوان محاسبات، ساختاری کاملاً عملیاتی پیدا کند. به گفته رئیس مجلس، هم‌اکنون این موضوع در کمیسیون‌های برنامه‌وبودجه و اقتصادی، با اولویت در حال بررسی است و به مراحل نهایی رسیده است. این موضوع در اولین فرصت ممکن در دستور کار قرار خواهد گرفت.

محور دوم؛ نوسازی نظام مالیاتی

به دنبال آن هستیم که مالیات فعالیت‌های مولد و تولیدی، مالیات بعضی از اقشار، به‌ویژه مالیات‌های پنهانی که از طبقات ضعیف گرفته می‌شود، کاهش پیدا کند.

محور سوم؛ بهبود معیشت اقشار کم‌درآمد

مجلس خود را مکلف به اجرای سیاست‌های حمایتی فراگیر و بهبود معیشت اقشار کم‌درآمد می‌داند.

محور چهارم؛ اشتغال و رونق کسب‌ و‌ کار

 به‌منظور جهش تولید، رونق کسب‌ و‌ کار و ایجاد اشتغال باید اولاً موانع تولید، انحصارات و رانت‌های صدور مجوز را به نحو کارشناسی حذف کرد و در گام دوم، از طریق بازار سرمایه و بازار پول، به‌ویژه با نظارت دقیق بر عملکرد بورس، تأمین مالی تولید و اجرای پروژه‌های توسعه‌ای بزرگ را در دستور کار قرار داد.

قالیباف افزود: متأسفانه به‌رغم وجود نقدینگی بی‌کران در کشور، حوزه تولید داخل کشور، در قحطی تأمین مالی به‌سر می‌برد و این در حالی است که ظرفیت‌های بی‌شماری همچون صدها پروژه نیمه تمام، طرح‌های نفتی، پالایشی، پتروشیمی، فلزی و معدنی را می‌توان در بازار بورس از طریق پذیره‌نویسی و عرضه اولیه و همچنین افزایش سرمایه از محل آورده نقدی، عدم توزیع سود و صرف سهام فعال کرد و چرخ‌های تولید کشور را به حرکت درآورد.

محور پنجم؛ توسعه تجارت خارجی

 برنامه مجلس در محور پنجم بسته اقتصاد مردمی این است که حوزه تجارت خارجی و صادرات غیرنفتی کشور نیازمند تغییر راهبرد و نوسازی اساسی است. قالیباف با بیان اینکه این حوزه دچار نقص‌های جدی است، گفت: کم‌توجهی متولیان سیاست خارجی کشور به حوزه تعامل با همسایگان، بازاریابی منطقه‌ای و تسهیل صادرات، ظرفیت‌های عظیمی را معطل نگه داشته است.