سرویس مد و لباس هنرآنلاین: معصومه طلوع زمانی مدرس پیشکسوت عرصه مد و لباس و داور نخستین مسابقه سراسری طراحی پوشاک مدارس در بخش الگوسازی و دوخت، درباره کیفیت آثار رسیده به این رویداد و همچنین نقاط عطف و چالش‌های موجود در زمینه الگوسازی و دوخت لباس فرم دانش آموزان کشور به خبرنگار هنرآنلاین، گفت: به‌زعم من، ایجاد فرصت‌های برابر برای افراد دغدغه‌مند در حوزه پوشاک مدارس از مسیر ایجاد فضاهای رقابتی ممکن می‌شود و نخستین مسابقه طراحی پوشاک مدارس نشان داد که این امکان وجود دارد تا ظرفیت‌های موجود و حافظه تاریخی از این لباس مهم را در ترازوی سنجش قرار دهیم تا بتوان با تکیه بر اصول تخصصی و حرفه‌ای، اقدام به مرتفع ساختن کاستی‌های موجود کرد.

او تصریح کرد: مسابقه می‌تواند مسیری مشخص برای همراهی علاقه‌مندان و دغدغه‌مندان یک موضوع خاص را فراهم کند و میزان استقبال به‌عمل‌آمده از نخستین مسابقه طراحی پوشاک مدارس کشور نشان داد که حجم قابل توجهی از هنرمندان عرصه مد و لباس آماده همراهی با برنامه‌ها و سیاست‌های کلان انجمن فرهنگی هنری طراحان و تولیدکنندگان پوشاک مدارس کشور در سطح حرفه‌ای و ساختارمند هستند.

طلوع زمانی با اشاره به این که آثار داوری شده و ذهنیت موجود از پوشش دانش آموزان کشور حاکی از آن است که یکی از مهم‌ترین نکات مغفول مانده در امر طراحی لباس فرم برای دانش‌آموزان مسئله الگوسازی است، اذعان داشت: این روند بدون شک مراحل دوخت را نیز دچار مشکل ساخته و بستر مناسبی برای شکل‌گیری طرح از روی کاغذ به روی پارچه را در قالب مسطح و چندبعدی ایجاد نمی‌کند.

داور نخستین مسابقه سراسری طراحی پوشاک مدارس افزود: ازجمله اصول طراحی و دوخت هرگونه لباس به‌ویژه لباس فرم که قرار است ساعت‌ها بر تن کودک و نوجوان باشد، به همین موضوع الگوسازی بازمی‌گردد که به‌نوعی تمام عناصر موجود در روند شکل‌گیری یک لباس را در برمی‌گیرد و در حقیقت محصول نهایی بر اساس و پایه آن به منصه ظهور می‌رسد.

این چهره فعال در عرصه مد و لباس در ادامه گفت: در بخش الگوسازی و دوخت، بعضاً با آثاری مواجه شدم که مشخصاً با آناتومی اندام کودکان و نوجوانان همخوانی نداشت و همین مسئله ضرورت پرداخت هرچه بهتر به موضوع استانداردسازی الگو در این حوزه خاص را پررنگ‌تر می‌سازد.

طلوع زمانی با تأکید بر تنوع فرهنگی و جغرافیایی موجود در کشور و همچنین تفاوت در ویژگی‌های اندامی میان افراد مختلف اظهار داشت: به‌جرئت می‌توان گفت نیاز مبرم است تا برای هر بخش و منطقه به الگویی استاندارد در زمینه طراحی و دوخت لباس فرم دانش آموزان دست یابیم. البته که این نقیصه تنها از مسیر آموزش رفع می‌شود چرا که فنون دوخت برای نقاط مختلف لباس فرم نقش بسزایی در تعیین میزان کیفیت محصول نهایی دارد و تجربه ذهنی موجود از این بخش نشان می‌دهد که همواره بسیاری از دانش آموزان و والدین از کیفیت دوخت لباس فرم مدارس ابراز گله‌مندی می‌کنند.

او گفت: هرچند دوخت بسیاری از آثار راه‌یافته به مسابقه مثال‌زدنی بود اما این موضوع در بخش عمده آثار مشهود بود که بیش از هر زمان دیگری به تعیین سرفصل‌های آموزشی در زمینه دوخت لباس فرم برای دانش آموزان کشور با توجه به ویژگی‌های آناتومی و حرکتی آن‌ها نیاز است.

این مدرس دانشگاه در ادامه بیان کرد: عرصه طراحی، الگوسازی و دوخت لباس فرم دانش آموزان با تکیه بر تمام ظرفیت‌های هنری و صنعتی موجود در کشور قابل اجرا به بهترین شکل ممکن است، تنها به شرطی که آحاد جامعه مرتبط با این حوزه از دانش آموزان و والدین گرفته تا فرهنگیان، طراحان، خیاطان، صاحبان صنایعی همچون نساجی و تولیدکنندگان در یابند که پاسخ به نیاز مبرم و حیاتی دانش‌آموز امروز در ارتباط با لباسی که در مدرسه بر تن می‌کند تا چه اندازه به روند ساخت شخصیت و خلقیات او مرتبط است.

طلوع زمانی تصریح کرد: هرچند بارها و بارها شاهد تحمیل یک لباس فرم با کیفیت نازل از سوی مدارس بوده‌ایم، اما زمان آن رسیده که در سایه تعامل میان تمام نهادهای مسئول و مرتبط، دغدغه این پوشش مهم و سرنوشت‌ساز را در سطح اولویت‌ها قرار داده تا به‌زودی این جریان به بهترین شکل ممکن در سراسر کشور ساماندهی شود.