سرویس مد و لباس هنرآنلاین: افزایش قیمت طلا از روزها پیش از شیوع کرونا به‌یک‌باره آغاز شد و تورم عجیب و غریبی را برای این بخش رقم زد. اما کرونا هم به رکود در این بخش دامن زد و در نتیجه این روزها به دلیل کاهش قدرت خرید مردم، بالا رفتن قیمت ارز و قیمت جهانی طلا، شاهد رکود سنگین و کم‌سابقه‌ای در بازار طلا هستیم.

در این بین، با توجه به افزایش قیمت ارز، برخی برای حفظ ارزش سرمایه خود به خرید سکه و طلای آب‌شده رو آورده‌اند، چرا که در صورت خرید مصنوعات طلا هنگام فروش به سبب مالیات ارزش افزوده و اجرت مقدار زیادی از قیمت خرید کسر می‌شود، بنابراین صرفه اقتصادی ندارد.

این روند تاکنون در سراسر کشور منجر به ورشکستگی بسیاری از فعالان این صنف شده و آن‌هایی که همچنان توانسته‌اند سربلند از این وضعیت بیرون بیایند، به دلیل نوسانات این بازار به فروش سکه روی آورده‌اند.

 فرهنگ زاج‌فروش‌ها از چهره‌های سرشناس عرصه طراحی و مدل‌سازی طلا و جواهر و داور رویدادهای مختلف در این حوزه، درباره شرایط حاکم بر بازار طلا و جواهر با توجه به شیوع ویروس کرونا به خبرنگار هنرآنلاین گفت: درد بزرگ در صنعت طلا و جواهر، افزایش بی‌رویه قیمت‌ها است و نوسانات عجیب و غریبی که در این بخش وجود دارد سبب شده بسیاری از فعالان این بخش به فکر تغییر شغل باشند.

زاج‌فروش‌ها تصریح کرد: شیوع ویروس کرونا نیز بهترین بازار برای خرید و فروش طلا و جواهر در روزهای پایانی سال و نزدیک به ماه مبارک رمضان را کساد کرده است.

او افزود: از سویی دیگر مالیات‌های سنگینی که به اعضای صنف طلا و جواهر تعلق می‌گیرد بسیار سنگین است و با توجه به شرایط رکود فعلی، کمتر افرادی توان پرداخت این مالیات‌های سنگین را دارند و به نظر می‌رسد برای برون‌رفت از مشکلات به وجود آمده، مالیات صنف فروشنده طلا و جواهر کاهش یابد.

این فعال هنر صنعت طلا و جواهر با تأکید بر اینکه باید فکری به حال ثبات قیمت طلا در ایران کرد اذعان داشت: ما حاضر هستیم قیمت یک بار برای مدت‌ها بالا رود اما این‌قدر و به هر بهانه شاهد نوسان در قیمت‌ها نباشیم.

زاج‌فروش‌ها از مدرسان این عرصه درباره روند آموزش هنرجویان نیز گفت: خوشبختانه از طریق فضای مجازی توانسته‌ایم روند آموزش را ادامه دهیم هرچند بسیاری از هنرجویان با این شکل از آموزش موافق نیستند و نتوانسته‌اند خروجی مؤثری از آن دریافت کنند.