به گزارش هنرآنلاین به نقل از ستاد خبری نهمین جشنواره بین‌المللی مد و لباس فجر، عطیه نوریان، عضو هیئت داوران بخش عفاف و حجاب در نهمین جشنواره بین‌المللی مد و لباس فجر، سطح آثار این دوره را قابل توجه خواند و در این باره گفت: انصافا برخی آثار موجود در این دوره از جشنواره دارای کیفیت و سطح بسیار قوی و بالایی بودند و می‌توان گفت که حرفی برای گفتن داشتند البته بدیهی است که برخی از آثار  نیز ضعیف بودند، به همین خاطر امیدوارم که در دوره‌های بعدی یک داوری اولیه را نیز در بدو دریافت آثار شاهد باشیم تا چنین آثار خوبی در کنار نمونه‌های ضعیف، در داوری اصلی دیده نشوند.

او افزود: از آنجایی که در گروه داوری تمامی بخش‌ها حضور داشتند و نکات مختلفی نظیر مباحث فنی لباس، نکات تولید، حجاب و عفاف و ... به صورت شوراء مورد نقد و بررسی قرار می‌گرفت و در نهایت پس از شنیدن نظرات جمع تصمیم گیری انجام می‌شد.

عضو هیئت داوران بخش عفاف و حجاب در نهمین جشنواره بین‌المللی مد و لباس فجر ادامه داد: برای انتخاب هر اثر تمام موارد مورد نظر به شکل جمع بندی، مد نظر قرار می‌گرفت، یعنی من به عنوان کارشناس فنی، درباره دوخت و تزئینات نظر می‌دادم و سپس سایر اعضای هیئت داوران درباره بخش‌های مختلف دیگر به مباحثه و طرح نظرات خود می‌پرداختند. بنابراین صرفا لباس‌ها از بعد اسلامی مورد بررسی قرار نمی‌گرفت زیرا پس از پوشیدن لباس‌ها توسط مدیارهای محترم، از ابعاد مختلف از جمله وجوه هنری، مفهومی و ... کار مورد بررسی قرار می‌گرفت و داوری صرفا مبنای سلیقه‌ای و شعاری نداشت.

نوریان درباره تاثیر موضوع جشنواره این دوره یعنی "فر گلستان"، بیان کرد: به لحاظ مفهومی و ظاهری در بسیاری از آثار به خصوص در بخش کالکشن‌های جشنواره، مفهوم فر گلستان را شاهد بودیم و این مسئله در ابعاد مختلف آثار مشهود بود.

او از حضور آثار بسیار با کیفیت در این دوره از جشنواره خبر داد و گفت: به نظر من در این دوره و  بخش کالکشن‌ها، آثار بسیار قوی و خوبی را، به خصوص در بخش "فر گلستان" داریم که بسیار خوب و جذاب هستند.

عضو هیئت داوران بخش عفاف و حجاب در نهمین جشنواره بین‌المللی مد و لباس فجر، اظهار کرد: به نظر من جشنواره مد و لباس فجر، به صورت جدی توانسته در عرصه مد و لباس و تولیدات این بخش موثر عمل کند اما قطعا نیاز است که ما بیشستر به سمت رنگ حرکت کنیم زیرا شادی نیاز امروز جامعه است.

نوریان ادامه داد: باید در عرصه مد و لباس نیاز مخاطب جامعه امروز را کاملا بشناسیم و درک کنیم که هر اثری دارای چه مخاطبی است. با توجه به اینکه کشور ما امروز به سمت افزایش سن حرکت می‌کند باید این مسئله در آثار مورد توجه قرار گیرد تا بتوانیم کارهایی نزدیک به مفاهیم و خواسته مردم ارائه دهیم.

او خاطرنشان کرد: ما در جشنواره مد و لباس فجر به دنبال یک اثر ایرانی- اسلامی هستیم بنابراین اگر جشنواره بتواند، تولیدات جامعه را دقیق‌‎تر بررسی کند، این امر امکانپذیر می‌شود.

عضو هیئت داوران بخش عفاف و حجاب در نهمین جشنواره بین‌المللی مد و لباس فجر تاکید کرد: انتخاب موضوع "فر گلستان" کمک می‌کند که جوانان ما بتوانند آثار اصیل ایرانی و مفاهیم مربوط به این بخش را ببینند و بشناسند زیرا به نظر من، کسی که این بعد را بشناسد، اساسا به سمت مدگرایی غربی سوق پیدا نخواهد کرد چرا که ما خود گنجینه عظیمی از مد اصیل را در تاریخ و فرهنگ کشورمان داریم.

نوریان، بخش چادر در جشنواره را غنی خواند و گفت: به نظر من ما در این دوره چادرهای بسیار خوبی داشتیم که دارای سطح بسیار بالایی از طراحی و مفهوم بودند.

او ادامه داد: امیدوارم که این جشنواره بتواند در کاربردی کردن ، اثرهای برگزیده و با کیفیت موفق عمل کند تا هنرهای اصیل و سنتی کشورمان را در بطن جامعه ببینیم زیرا یک جامعه زمانی می‌تواند شادمان باشد که از نظر روحی به آن توجه داشته باشیم و پوشش قطعا یکی از مهمترین ابعاد است.

نهمین جشنواره بین‌المللی مد و لباس فجر از 24 الی 29 بهمن در بوستان گفتگو برگزار می‌شود.