سرویس مد و لباس هنرآنلاین: آیین رونمایی از محصولات حجاب و عفاف با فناوری نانو از سوی مؤسسه فرهنگی "بنیتا" سه‌شنبه ۱۵ بهمن‌ماه در فرهنگ‌سرای رسانه برگزار و نمایشگاهی نیز با عنوان "میراث یاس" برای عرضه این محصولات برپا شد.

بهاره ناصرالملکی مدیر مؤسسه فرهنگی "بنیتا" درباره آثار به نمایش درآمده در این رویداد به خبرنگار هنرآنلاین گفت: پیش از برپایی این نمایشگاه، بخشی از محصولات نانو با موضوعیت چادر مشکی در بخش عفاف و حجاب نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم رونمایی شد و این بار با افزایش انواع محصولات نانو و تولید آن‌ها در قالب تی‌شرت، شلوار، پیراهن و چادر، نمایشگاهی را در فرهنگسرای رسانه برپا کردیم.

ناصرالملکی با اشاره به این که تاکنون انجام‌شده و امیدواریم در پی این تلاش‌ها به تکنولوژی تولید نانو ذرات و ساخت الیاف نانو در کشور دست پیدا کنیم، اذعان داشت: بسیاری از محصولات در حوزه مد و لباس این ظرفیت را دارند که با استفاده از فناوری نانو تولید شوند و بسیاری از کاستی‌های آن‌ها ازجمله نبود خواصی همچون خنک‌کنندگی در این دست پوشاک تأمین شود.

669e4243-f7c3-40c3-a011-efab5846101e

او اذعان داشت: الیاف نانو و پارچه‌هایی که با تکیه‌بر این فناوری تولید می‌شوند، ویژگی‌هایی همچون ضد آب، ضد لک و آنتی باکتریال را دارا هستند که البته این امکان وجود دارد که در زمان تولید محصولات نانو در بخش‌هایی از لباس به میزان بیشتری از این ذرات استفاده شود. خواص دیگر همچون آنتی باکتریال و هیدروفیل بودن در الیاف نانو وجود دارند که می‌توانند خواصی همچون از بین بردن باکتری‌ها و تسریع در خشک شدن لباس‌ها پس از شست‌وشو را تأمین کنند. از همین رو استقبال خوبی از محصولات نانو در حوزه عفاف و حجاب می‌شود.

ناصرالملکی تصریح کرد: البته ما پیش‌ازاین، دستگاهی را با کمک پارک علوم و فناوری‌های نانو در منطقه احمدآباد مستوفی ساختیم و تلاش کردیم تا نانو ذرات را توسط این دستگاه تولید کنیم. ستاد نانو نیز در این زمینه ما را حمایت کرد و موفق شدیم تا حدی مواد اولیه این الیاف را بسازیم. هرچند که شهرهایی همچون قم و یزد تلاش می‌کنند تا امکان تولید نانو ذرات را در فراهم کند بااین‌همه ضعف بسیاری در این زمینه وجود دارد و امیدواریم در آینده نزدیک بتوانیم در زمینه تولید نانو ذرات و الیاف نانو به خودکفایی دست‌یابیم.