سرویس مد و لباس هنرآنلاین: اگر سرى به کارگاه‌ها و تولیدى‌هاى پوشاک صنعتى و سنتى بزنید، علاوه بر مقدار زیادى خرده پارچه و اضافات خرج کار و سایر دور ریزها، تعدادى لباس مشاهده می‌کنید که به دلایل مختلفى به مرحله فروش نرسیده و همان‌طور در انبارها باقی می‌ماند. درنتیجه این رویه هم ازلحاظ اقتصادى براى تولیدکنندگان مقرون به صرفه نیست و هم آسیب جدى به محیط‌ زیست خواهد رساند.

اخیراً در کنار شاخه‌های مختلف طراحى مد و لباس شاخه‌ای جذاب و خلاقانه "Redress Design" به چشم می‌خورد که عده زیادى از طراحان و هنرمندان را به خود جذب کرده است.

در این شاخه که در ایران به آن "مد یافت" گفته می‌شود، طراحان و هنرمندان خلاق و خوش‌ذوق با استفاده از تکه پارچه‌های دورریز، انواع تزیینات وخرجکار و تکنیک‌های مختلف پارچه‌سازى و سوزن‌دوزى روى لباس‌هاى مستعمل یا از رده خارج شده، لباس یا اکسسورى جدیدى طراحى و اجرا  و مجدداً آن‌ها را وارد بازار می‌کنند. بسیارى از افراد از کارخانه‌ها و تولیدى‌ها این اجناس را با قیمت بسیار پایین خریدارى کرده و پس از اعمال تغییرات و ایجاد ارزش افزوده بر کالا آن را مجدداً به عنوان یک کالاى جدید و گاهى با کاربرى متفاوت وارد بازار می‌کنند.

البته این طرح در قالب بازطراحی لباس‌هایی که به هر دلیل دیگر قابل استفاده نیستند هم می‌پردازد.

آفاق امیریان از چهره‌های شناخته‌شده عرصه صنایع‌دستی، مد و لباس، هنرمندی است که با پیگیری‌های فراوان، طرح مد یافت را در سامانه مرکز مالکیت معنوی به ثبت رساند و تاکنون توانسته است بالغ‌ بر 20 شعبه در سراسر کشور به‌منظور اجرای این طرح راه‌اندازی کند.

امیریان در‌این‌باره به خبرنگار هنرآنلاین گفت: "مد یافت" بیش از آنکه یک طرح باشد، در حقیقت رسالتی است بر دوش هنرمندان که در حد ممکن، نقش خود را در راستای حفاظت از محیط زیست ایفا کنند.

او با تأکید بر اینکه از تمامی طراحان مد و لباس دعوت می‌شود تا با این پویش همراه شوند اظهار داشت: این پویش و آموزش با بازآفرینى آثار جدید علاوه بر حفظ محیط‌ زیست و ایجاد اشتغال براى گروهى از افراد، به کسب‌وکارها ازجمله کسب‌وکار خانگی هم رونق بخشیده، چراکه با ایجاد ارزش‌افزوده بر محصولات بلااستفاده و بازگرداندن آن‌ها به چرخه تولید به اقتصاد جامعه رونق می‌دهد.

این هنرمند عرصه صنایع‌دستی در ادامه افزود: لازم است افرادی که می‌خواهند در این زمینه، اقدام به برپایی دوره آموزشی یا رویدادی کنند، حداقل در یکی از حوزه‌های مرتبط با جریانات مد و لباس کشور همچون طراحی، مزون داری، مدیریت مؤسسه و آموزشگاه فعالیت داشته باشند تا بتوانند با دسترسی مطلوب به سرمایه‌های انسانی همچون هنرجویان و دانشجویان، در مسیر رقم زدن اتفاقات مهم با رویکرد اجرای طرح "مد یافت" گام بردارند.

امیریان گفت: اجرا و عملیاتی سازی طرح "مد یافت" بالغ‌بر 20 نماینده در کشور دارد و در سومین کتاب ملی مد و لباس کشور، دو صفحه به این موضوع اختصاص یافته است.