سرویس مد و لباس هنرآنلاین: مهدی صفایی از چهره‌های شناخته‌شده در حوزه توسعه کسب‌وکار و کارآفرین برتر کشور طی شش سال گذشته از مدرسان کارگاه آموزشی "مد، فروش و هویت‌بخشی برند" است که 12 تا 14 مرداد به همت مجموعه مد آرت در هتل انقلاب تهران برپا می‌شود.

صفایی درباره ضرورت برپایی این دست کارگاه‌ها در راستای تبیین نقش و اهمیت برندسازی در حوزه مد و لباس به خبرنگار هنرآنلاین گفت: ما در تجارتمان استراتژی‌های درست و کاملی نداریم و آن‌گونه که باید به خودشناسی، جغرافیا شناسی و رفتارشناسی بها نمی‌دهیم.

او با اشاره به این که بسیاری از برندهای مطرح جهان با درک جغرافیای تجارت به توسعه صادرات دست‌یافته‌اند اظهار داشت: فعالان مد و لباس در ایران، درک درستی از جغرافیای تجارت ندارند و با وجود آن که امروزه بسیاری از افراد درباره دانش بیزینس صحبت می‌کنند، اما همچنان در صادرات بسیاری از محصولات خود ازجمله آثار حوزه مد و لباس به خارج از مرزهای جغرافیایی عاجز و ناتوان هستیم.

کارآفرین برتر کشور ادامه داد: مهم‌ترین مشکل ما در این زمینه ارجح دانستن برخی بخش‌ها بر بخش‌های دیگر است. زمانی که نتوانیم توازن را در تمامی ابعاد تجارت خود رعایت کنیم، نمی‌توانیم ادعا کنیم که صاحب برند هستیم و می‌توانیم برای تبادل فرهنگ و تولیدات خود با دیگر کشورها برنامه‌ریزی داشته باشیم.

صفایی اذعان داشت: برپایی ورکشاپ‌هایی همچون کارگاه آموزشی مد، فروش و هویت بخشی برند کمک می‌کند تمام ابعاد موضوع در حوزه برند سازی برای علاقه‌مندان به کسب دانش مد روشن شود و از آنجا که برند سازی حکم یک پازل را دارد، هنرجویان به این موضوع واقف می‌شوند که باید تمامی جوانب مسیر حرکت به سمت برند سازی را به‌خوبی بسنجند.

او افزود: ما در کشوری زندگی می‌کنیم که به بسیاری از کشورهای صاحب سرمایه نزدیک است و اتفاقاً برندهای مطرح اروپایی با درک این موضوع، جغرافیای تجارت خود را با ارائه الگوهای اسلامی به سمت آن‌ها شیفت داده اندپس ما نیز می‌توانیم از این ظرفیت مهم بهره گیریم.

صفایی در خاتمه گفت: فعالان حوزه مد و لباس زمانی می‌توانند مدعی شوند صاحب برند شده‌اند که امضای آن‌ها روی آثارشان قدر و ارزش پیدا کند و حتی اگر لباسی ساده را هم طراحی و رونمایی کردند بتوانند باقیمت بالا به هواداران خود بفروشند اتفاقی که برای بسیاری از آثار در هنرهای تجسمی رخ می‌دهد.