سرویس مد و لباس هنرآنلاین: تجارت یا بازاریابی حلقه مفقوده صنعتی است که مدعی جهانی‌شدن بوده اما در ابعاد داخلی هم حرف خاصی برای گفتن ندارد.

صنعت مد و لباس حداقل در یک دهه گذشته تقویم مشخصی از اقدامات مؤثر در حوزه بازاریابی را پیش رو نداشته و جای خالی برنامه‌ریزی بازاریابی برای مد ایرانی به‌شدت مشهود است.

اصولاً کتاب‌ها و منابع درباره بازاریابی مد محدود است و آثار انتشاریافته در دودسته قرار می‌گیرد: آن‌هایی که با بازار آمریکا سروکار دارند و آن‌هایی که به مشکل بازاریابی بین صنایع می‌پردازند. باوجوداینکه بعضی از عوامل مطرح‌شده در منابع آمریکایی مفید هستند، اما این منابع به شالوده بازاریابی کاملاً متفاوتی می‌پردازند.

منابع بریتانیایی نیز شدیداً بر اشتراک بین صنایع پوشاک و نساجی تأکید می‌کنند و هدف نهایی تولید و مشتری را کاملاً نادیده می‌گیرند.

بااین‌وجود بازاریابی در صنعت مد، نقشی حیاتی بر عهده دارد. تعداد رو به رشد رشته‌های مرتبط با مد که دربردارنده عامل تجارت یا بازاریابی هستند و رشته‌های بازاریابی و تجارت که حوزه‌های خرده‌فروشی مد را در برمی‌گیرند، حاکی از این موضوع است.

اکثر دانشجویانی که نیاز به کسب دانش در حوزه بازاریابی مد دارند با متونی روبرو هستند که مخاطب اصلی آن‌ها دانشجویان بازاریابی یا تجارت محض است. اما این کتاب‌ها درباره دسته‌ای از سازمان‌های خدماتی و تولیدی است که زمینه کاری‌شان تنها بخشی از مسائلی را که بازاریابان مد با آن مواجه‌اند، پوشش می‌دهد.

توجه به رفتار خرید مصرف‌کننده، تحقیق بازاریابی، بعد جهانی بازاریابی مد، محصول از ابتدا تا مرحله تولید، مکان در ترکیب بازاریابی مد، تقویم مد و نقش خریدار، قیمت‌گذاری و پرداخت‌ها، خط‌مشی‌ها و روش‌ها، تبلیغ در صنعت مد، روابط عمومی مد، برنامه‌ریزی بازاریابی برای صنعت مد و آینده بازاریابی ازجمله موضوعاتی است که هر یک می‌تواند در رساندن رویدادهای حوزه مد و لباس به منصه ظهور کند.

و سر آخر اینکه چه فشن دیزاینر باشید چه برگزیده یک جشنواره در حوزه مد و لباس، چه مزون دار و چه مدیر یک خانه مد باید به این مهم واقف باشید که هر کسب‌وکاری بدون فروش از بین می‌رود فروش به گفته‌ افراد مجرب در دنیای فشن، هنر و علمی است که مستلزم مهارت است.