سرویس مد و لباس هنرآنلاین: گرچه اولین چرخ خیاطی در ایران توسط مظفرالدین شاه از سفر فرنگ آورده شد اما سال‌ها طول کشید تا این اختراع جدید جای دوخت و دوز به روش سنتی را گرفت و فراگیر شد.

با این حال ورود چرخ خیاطی به ایران که سرعت و کیفیت کار خیاطی را چندبرابر می‌کرد تا زمان مظفرالدین شاه و سفر او به فرنگ صورت نگرفت؛ حتی پس از آنکه شاه این اختراع فرنگی را به همراه یک خیاط قفقازی به تهران آورد تا لباس درباریان توسط آن دوخته شود هم مردم با این باور که پارچه با چرخ خیاطی جویده می شود و دوام آن کم می‌شود، چندان اقبالی به آن نشان نمی‌دادند اما سهولت و سرعت باعث شد چرخ خیاطی جای خود را در زندگی ایرانی باز کند تا آنجا که به یکی از وسایل منزل و اقلام جهیزیه دختران دم بخت تبدیل شد.

 سعید مطهری‌پور از پرسنل شرکت ایران‌جک یکی از نمایندگان انحصاری ماشین‌آلات دوخت درباره شرایط حاکم بر تحولات این بخش به خبرنگار هنرآنلاین گفت: چرخ‌های صنعتی در این بخش به میزان مورد نیاز وجود دارد و امکان واردات تجهیرات لازم را نیز داریم.

او به ورود جامع ترین نرم افزارهای طراحی الگو اشاره کرد و گفت: خوشبختانه در اغلب چرخ‌های خیاطی موجود در بازار این امکان وجود دارد که بر اساس نرم‌افزارهای طراحی الگو، دوخت‌های متناسب روی لباس‌ها اعمال شود.

مطهری‌پور با اشاره به حضور چرخ‌های خیاطی چینی در بازار ایران اذعان داشت: این چرخ‌ها از آیکون‌ای قابل توجهی برخوردار هستند که از جمله تحولات به وجود آمده در این بخش، ورود نخستین چرخ خیاطی‌های سخنگو به ایران است.