به گزارش هنرآنلاین به نقل از ایلنا، سید محمد مجتبی حسینی، معاون امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: آنچه در هشتمین جشنواره مد و لباس قابل رویت بود، پیشرفت مشخص و چشمگیر این جشنواره نسبت به ادوار گذشته بود. کیفیت و کمیت آثار مشخص نسبت به سال‌های گذشته رشد خوبی داشته است و این نظر تمام کسانی که است که از نمایشگاه بازدید داشتند.

وی همچنین درخصوص حمایت و کمک‌های این نهاد برای رفع دغدغه‌ها و چالش‌های طراحان خاطرنشان کرد: مسئولیت ما در حوزه طراحی و رشد است که باید داشته باشیم. فکر می‌کنم نقاط و نکات هنری که می‌تواند در طرح‌ها بیش از پیش مطرح شود می تواند به رشد کیفیت طراحی هنرمندان منجر شود.

حسینی افزود: یکی از نکات مهم هشتمین جشنواره بین المللی مد و لباس فجر موضوع محور بودن جشنواره و توجه به طرح و نقش مکران است.  موضوع محور بودن جشنواره موجب شده که طراحان یک توجه ویژه به موضوع داشته باشند و این کانون و محوری تعبیه شده است که موجب می‌شود انرژی‌ها در یک مسیر قرار بگیرد و آثار خارق العاده و فوق العاده خوبی در زمینه مد و لباس طراحی شود.

معاون هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در پایان و باتوجه به انتخاب منطقه ساحلی مکران بیان کرد: جلسات و کارگاه‌های آموزشی برگزار شده است و تمام این‌ها موجب می‌شود که ما شناخت بیشتر و بهتری از سرزمین‌مان پیدا کنیم و هر چه شناخت ما نسبت به کشورمان دقیق‌تر و با کیفیت‌تر باشد، منابع الهام بیشتر و بهتری برای آفرینش های هنری خواهیم داشت. امیدوارم این طرح و نقش مکران همچنان در کانون توجه قرار داشته باشد. المان‌ها در آثار سیستان و بلوچستان آنقدر سرشار است که می‌تواند ده‌ها سال مورد توجه جمع کثیری از طراحان قرار بگیرد البته امیدوارم نقاط دیگر ایران نیز در کانون توجه قرار گرفته و منبع الهام بیشتری داشته باشیم.

همچنین حمید قبادی دبیر کارگروه ساماندهی مد و لباس کشور، گفت: دکتر پیروز بخت معاونت نهاد ریاست جمهوری و رئیس مرکز ملی استاندارد با حضور در هشتمین جشنواره بین المللی مد ولباس فجر رضایت خود را در بازدید از جشنواره و مشاهده آثار طراحان اعلام کرد و این مایه مباهات جشنواره است که مسئولان به این رویداد فرهنگی و هنری توجه می کنند.

وی افزود: این نمایشگاه به تلاش هنرمندان مد و لباس کشور، هشتمین دوره خود را پشت سر می گذراند و برگزاری آن در دهه فجر فرصتی است که به برکت انقلاب اسلامی شکل گرفته است و هر سال شاهد توسعه آن در کشور هستیم.

قبادی تصریح کرد: مشارکت هزاران نفر از طراحان، هنرمندان و تولید کنندگان در شکل های مختلف بسیار مسرت بخش است. در سالی که مشکلات اقتصادی در شکل های مختلف در کشور وجود دارد سال ۹۷ سال شکوفایی مد و لباس کشور بوده است و دلیل آن مشارکت حداکثری نهادها، طراحان و تولید کنندگان و موسسات و دانشگاهیان در برگزاری هشتمین دوره جشنواره بین المللی مد و لباس فجر است.

دبیرکارگروه ساماندهی مد ولباس کشور خاطرنشان کرد: همراهی صنعتگران و تولید کنندگان پارچه ایرانی و ایجاد ارتباط بین طراحان لباس که شرکت آنها به نوعی منشا ارتباط در مصرف انواع پارچه در کشور است بسیار حائز اهمیت بود، ۲۵ مرکز صنعتی و هنری پارچه در بخش نمایش، ۲۵ مرکز علمی و دانشگاهی، ۴۰ موسسه هنری مد و لباس که در سال‌های اخیر شکل گرفتند، ۱۱ مرکز فرهنگی که مسیر فرهنگ سازی مد و لباس را در کشور برعهده دارند در این جشنواره شرکت کردند. حضور مجلات و نشریاتی که در حوزه مد و لباس زحمت زیادی کشیده‌اند نیز در این دوره چشمگیر بود و حضور همه این نهادها زمینه فعالیت سالانه هنرمندان طراح را در کشور فراهم می کند به طوری که طی این سالها تعداد زیادی از تولیدکنندگان از آثار طراحی شده طراحان استفاده کرده‌اند و این امر پیش از این در کشور وجود نداشت.

رئیس هشتمین جشنواره بین المللی مد ولباس فجر ادامه داد: هر محصولی را که در پیرامون خود مشاهده می‌کنیم عنصر مشترک آن عنصر طراحی است یعنی طراحان با الهام از نقوش الهی و خلقت الهی دست به ابتکار می‌زنند.

قبادی اظهار کرد: امروز تولید کنندگان به دنبال آثار و طرح های جدید هستند و به کارگیری طراحان درکنار تولید کنندگان باعث تغییر پوشش مردم خواهد شد.

وی با بیان اینکه ویترین های فروش لباس کشور در حال تغییر است، افزود: امروزه در طراحی کیف و کفش پیشرفت هایی حاصل شده است با وجود همه مشکلات و سختی ها در کشور بخش های مختلفی از طراحان جواهرات و زیورآلات به عنوان سرمایه های عظیم در ایجاد هنرهای خلاق در کشور فعالیت می‌کنند. ویترین ملی که دستاورد مهم جشنواره مد و لباس است سال‌هاست که حضورشان را به عنوان یک رفتار نمادین از ظرفیت ملی تولید داخلی در جشنواره مشاهده می‌کنیم همه اینها نشان دهنده تلاش همه بخش‌های مختلف از جمله هنرمندان مختلف است.

وی در پایان یادآور شد: برگزاری مسابقه طراحی لباس به صورت زنده در جشنواره‌ها شاید درچند کشور محدود دنیا انجام می‌شود که ما در جشنواره مد و لباس فجر این بخش را پرشورتر از سال‌های گذشته برگزار کردیم.  مشارکت ۲۰‌ استان و برپایی همزمان با جشنواره نشان دهنده استقبال عمومی در کشور است.