سرویس مد و لباس هنرآنلاین: آئین افتتاحیه هشتمین جشنواره بین‌المللی مد و لباس فجر، جمعه ۲۶ بهمن‌ماه با حضور جمعی از فعالان عرصه مد و لباس کشور و مدیران همچون معصومه ابتکار معاون رئیس‌جمهور امور زنان و خانواده، شهین‌دخت ملاوردی دستیار سابق رئیس‌جمهور در امور حقوق شهروندی، طیبه سیاوشی و احسان قاضی‌زاده از نمایندگان مجلس شورای اسلامی، سید محمد مجتبی حسینی معاون امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، حجت‌الاسلام والمسلمین مهدی سیف جمالی مدیرعامل بنیاد ملی مد و لباس، حمید قبادی دبیر کارگروه مد و لباس کشور، علی‌اصغر کاراندیش معاون حقوقی امور مجلس و استان‌های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، فریبا رحمان‌پور مشاور رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری در امور بانوان و خانواده و صدیقه پاک‌بین دبیر جشنواره در بوستان گفتگو برگزار شد.

صدیقه پاک‌بین دبیر هشتمین جشنواره بین‌المللی مد و لباس فجر طی سخنانی با تقدیر و تشکر از حضور و همراهی جمعی از مدیران و مسئولان نظام و سایر انجمن‌ها و اتحادیه‌ها، طراحان و تولیدکنندگان با این رویداد اظهار داشت: جشنواره امسال گام هشتم را برمی‌دارد. شیاد هنوز برای قضاوت زود باشد اما انتظارات بسیاری از این رویداد وجود دارد و ما هم به این انتظارات واقف هستیم.

پاک‌بین با اشاره به گردش مالی 50 هزار میلیارد تومانی در حوزه پوشاک گفت: علاوه بر جنبه‌های اقتصادی، جنبه‌های فرهنگی این حوزه را موردتوجه قرار داده‌ایم تا سکان این بازار وسیع را به دست توانمند طراحان و تولیدکنندگان کشور بسپاریم.

او گفت: پوشاک یک مقوله بزرگ فرهنگی است و نباید آن را به دست واردات سپرد. در این مسیر نیازمند تولیدکنندگان داخلی هستیم و از آن‌ها انتظار داریم به دانش طراحان ایرانی اعتماد کرده و دروازه خطوط تولید خود را به روی طراحان جوان و باتجربه بگشایند.

باور کنیم پوشاک یک مقوله بزرگ هویتی و فرهنگی است

دبیر هشتمین جشنواره بین‌المللی مد و لباس فجر با تأکید بر اینکه باید باور کنیم پوشاک یک مقوله بزرگ هویتی و فرهنگی است، اذعان داشت: وقت آن رسیده است تا با عدد و رقم و اندازه‌گیری دقیق درباره بازار طراحی و تولید پوشاک صحبت کنیم و از این جشنواره تا جشنواره بعد به فکر پایش جشنواره باشیم.

او افزود: باید طراحان را به سمت مجموعه‌سازی هدایت کنیم. در بعد رسانه‌ای نیز لازم است زبانی گویا برای مد ایرانی ایجاد کرد کما اینکه شاهد آنیم که ادبیات مد ایرانی در رسانه‌ها شکل‌گرفته و به بهبود فضای کار و اشتغال‌زایی پایدار در این زمینه رسیده‌ایم.

پاک‌بین در ادامه به بخش‌های مختلف جشنواره و آمار آثار رسیده اشاره کرد و افزود: از میان بیش از 7هزار اثر رسیده به دبیرخانه جشنواره در بخش‌های مختلف،  120 اثر در بخش زیورآلات، 300 اثر در بخش کیف و کفش، 130 اثر در بخش رقابتی عمومی لباس اجتماع، 120 اثر در بخش لباس مجلسی، 60 اثر در بخش مجموعه‌سازی با موضوع مکران، 40 غرفه در بخش مؤسسات و خانه‌های مد، 70 اثر در بخش تصویرسازی، 30 اثر در بخش مقاله، 50 اثر در بخش طراحی پارچه، 98 اثر در بخش پایان‌نامه در این دوره از جشنواره به نمایش درآمده است.

تغییرات به وجود آمده در عرصه مد و لباس حاصل سال‌ها تلاش است 

حمید قبادی دبیر کارگروه ساماندهی مد و لباس کشور و رئیس هشتمین جشنواره بین‌المللی مد و لباس نیز در آئین افتتاحیه این رویداد به ایراد سخنرانی پرداخت و بیانیه سید عباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی برای جشنواره را در جمع قرائت کرد.

قبادی با تقدیر از تمامی همراهان این دوره از جشنواره گفت: تغییرات به وجود آمده در عرصه مد و لباس حاصل سال‌ها تلاش است  و این تلاش‌ها مبتنی بر آن بوده است که خانواده‌ای مجبور به استفاده از محصولی نباشد و مقوله پوشش به سمت انتخاب‌محوری بر اساس سلیقه و ذائقه خانواده‌های ایرانی سوق یافته است هرچند که پیش‌ازاین تعداد آثار و طرح‌ها محدود بود که در ماهیت آن محدودیت هم‌وابستگی به غیر وجود داشت.

قبادی تصریح کرد: ما در حوزه اقتصادی و فرهنگی در این عرصه وابسته بودیم اما تمام تلاش‌ها موجب شد از محصول‌محوری به سلیقه محوری برسیم  و مهم‌ترین سیاست ما این است که با دست‌خالی اما حمایت‌های معنوی به نتایج خوبی دست‌یابیم. حضور من نیز در برخی رسانه‌ها به نیابت از جامعه مد و لباس و توانمندی‌ها و ظرفیت‌های این بخش بوده است..

قبادی در ادامه پیام وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی را برای حضار در آئین افتتاحیه هشتمین جشنواره بین‌المللی مد و لباس فجر قرائت کرد:

میراث پوششی ایرانیان؛ جهانی از بی‌نهایت گزاره، نشانه و نماد

پیام سید عباس صالحی به این شرح است:

"در چهل‌سالگی انقلاب شکوهمند اسلامی ایران، توانمندی هنرمندان طراح ایران‌زمین را شاهد هستیم. طراحانی که نشان دادند، حفظ سنت‌های نیک در پوشش – که میراث چند هزارساله آن باقی است – نمی‌تواند در آراستگی و زیبا پوشی خلل ایجاد کند و در تناقض باشد.

هنگامی‌که به میراث پوششی ایرانیان در طول تاریخ نگاه می‌کنیم، جهانی از بی‌نهایت گزاره، نشانه و نماد می‌بینیم که میان بدن و تن با هستی پیرامونی پیوستاری عمیق به وجود آورده است؛ چه این که پوشش، در بافتی از ساحت نمادین اجتماعی حضور مؤثر دارد و بدن، مکان و کالبدی برای بهره‌گیری از پوشش است. پوششی که افزون بر محافظت، کارکردها و نقش‌های دیگری را همچون فرهنگ، قومیت، پیشه و مناسک، در آن می‌توان بازیابی کرد.

نگاه باورمند ایرانیان خداجو در پیش و پس از اسلام افزون بر عفاف، همواره به دنبال زیبایی و تناسب فرهنگی-ملی پوشش بوده است و همین نگاه است که طراحان و آفرینندگان لباس در ایران و کشورهای اسلامی را با نگاه غربی آن – که بیشتر بدنمندی و اندام گرایی را دنبال می‌کنند- متفاوت کرده است.

تعیین موضوع "نقش مکران" به‌عنوان محور طراحی و آفرینش‌های هنری جشنواره، نشانه توجه برنامه‌ریزان و فرصت‌های پنهان برای طراحان و تولیدکنندگان است که می‌تواند الگوهای پنهان پوشش نواحی گوناگون فرهنگ ایرانی را به عرصه‌های عمومی و جهانی بازنمود کند.

برای فرهیختگان هنرمند، صنعت گران توانمند و تولیدکنندگان گران‌قدر- که به تعالی هنر و پیشرفت ایران اسلامی می‌اندیشند، بهترین‌ها را آرزومندم."

ابعاد اقتصادی و اشتغالی صنعت پوشاک بسیار وسیع و گسترده است

معصومه ابتکار معاون امور زنان و خانواده در ادامه مراسم با اشاره به ورود به دهه پنجم انقلاب اسلامی و پیام مقام معظم رهبری و رهنمودهای ایشان به همین مناسبت اظهار داشت: ایران از کشورهایی است که هنوز برخی از سرمایه‌هایش دست‌نخورده باقی‌مانده است که تمام این موارد موقعیت خطیری را برای ما رقم می‌زند. امروز با افتتاحیه این جشنواره از طراحان، تولیدکنندگان، فعالان اقتصادی تشکر می‌کنم و تمام مسئولان فرهنگی که تلاش کردند تمام سرمایه‌ها را به‌کارگیرند.

ابتکار با تأکید بر اینکه ما در دهه چهارم می‌بینیم که رشد بی‌شماری در زمینه آموزش، فرهنگ و هنر داشته‌ایم بیان کرد: به دلیل تنوع بسیار بالای فرهنگی و قومیت مختلف ظرفیت بالایی داریم که با پیشینه تاریخی و صنایع‌دستی که رتبه بالای جهانی داریم، می‌توانیم پیشرفت را در حوزه پوشاک افزایش دهیم. ابعاد اقتصادی و اشتغالی که در این صنعت ایجادشده بسیار وسیع و گسترده است و باید بیشتر در این زمینه پیش‌گام باشیم.

معاون امور زنان و خانواده بر لزوم افرایش تلاش‌ها در محیط کار، بخش‌های آموزشی و ابعاد اجتماعی  زندگی مردم اشاره کرد و گفت: مردم ما باید لباس‌هایی که هویت ملی و نمادهایی از تنوع فرهنگی، قومیت فرهنگی، همراه با انسجام فرهنگ مردم ایران دارد بر تن کنند. البته بخش طراحی خیلی اهمیت دارد زیرا باید باسلیقه بازار مخاطب همخوانی داشته باشد باید به سمت عناصر فرهنگی برویم و آن را احیا کنیم.

ابتکار در بخشی دیگر از سخنرانی خود اذعان داشت: انقلاب اسلامی ایران درباره موضوعات، باور دینی و سبک زندگی اسلامی نمونه‌های بسیار خوبی دارد درنتیجه باید متناسب با ضرورت کاری و عرصه‌ها آنان را انتخاب کنیم و پوشاک موردنیاز جامعه را تولید کنیم که البته طبق سلیقه جوانان کشور باشد البته باید با اتحاد و صلح و دوستی به سمت بین‌المللی این حوزه و موضوعات پیش برویم.

هشتمین جشنواره بین‌المللی مد و لباس فجر در بخش‌های مختلف همچون طراحی، صنعت، ویترین ملی، مؤسسات آموزشی، علمی دانشگاهی، انجمن‌ها، مسابقه زنده طراحی و مجموعه‌سازی با شعار "خوشا مکران و نقش بی‌مثالش" ٢٦ بهمن تا ٢ اسفند  در مجتمع نمایشگاهی بوستان گفتگو برپا است.