سرویس مد و لباس هنرآنلاین: امروز و در شرایطی که روح تجددگرایی در میان آحاد جامعه بشریت دمیده شده و بسیاری از مردم در حفظ امانت برجای‌مانده از گذشتگان و میراث خود ناتوان جلوه می‌کنند، اما همچنان عده‌ای هستند که تلاش خود را در راستای کاهش شکاف میان سنت و مدرنیته به کار می‌بندند.

یکی از مهم‌ترین این گروه‌ها، طراحان مد و لباس در سراسر جهان هستند که به‌مثابه عنصر بنیادین در حفظ هویت جوامع، امیدوارند که بتوان حس جلوه‌گری، خودنمایی، تکثرگرایی و فقدان هویت واحد در سبک پوشش متأثر از مدرنیته را در جامعه خود تعدیل کرده و کثرت‌ را به حقیقتی واحد و مبتنی بر آداب، رسوم و ارزش‌های ملی خود بازگردانند.

مسئله پوشش طی سالیان سال به مرور و البته با تکیه بر برنامه‌ریزی صاحبان سرمایه فرهنگی دستخوش تحولات چشمگیر شده و جلوه‌ها و نمودهای متناقضی یافته است.

بدیهی است که مقوله مد و لباس هم از سوی قدرت‌های بیرونی به‌ویژه رسانه در گذر زمان با باورها، ارزش‌ها و هنجارها فاصله گرفته و تأیید تمایل نسل جدید به حفظ این هنجارها در حد شعار باقی مانده است.

باید مراقب بود که مدرنیسم آسیبی به هویت قاعده‌مند پوشش در میان ایرانیان وارد نکند و مضاف بر این، ابعاد و اقتضائات اجتماعی، لباس جامعه ایران را از اصالت و سنت‌ها دور نسازد.

کمتر کشوری همچون ایران با طیف وسیعی از فرهنگ‌ها و اقوام مواجه است که هر یک سالیان سال حافظ اعتقادات، باورها و جذابیت‌های بصری مد و لباس مبتنی بر تاریخ و جغرافیای غنی خود بوده‌اند اما امروز شاهد آنیم که نوسان‌های ارزشی، سبک‌های پوشش را در میان نسل جدید مدام دستخوش تغییر کرده و خلأهای هویتی را در میان نوجوانان عمیق‌تر ساخته است.

کیفیت پوشش یکی از مهم‌ترین شاخص‌های بررسی فرهنگ هر جامعه بوده که حفظ آن مستلزم مشارکت یکایک مردم سرزمینمان است هرچند که در این میان عده‌ای در انتظار خوراک مناسب به سر می‌برند و انتخاب خود را در سایه دستاوردهای فرهنگی و هنری رقم می‌زنند.

این‌گونه است که رویدادی همچون آئین رونمایی از مجموعه لباس‌های ایرانی با تلفیق سنت و مدرنیته می‌تواند یکی از گام‌ها مؤثر در تهییج جامعه برای بهره‌گیری از رکن اصالت در امر پوشش است.

آئین رونمایی از مجموعه لباس‌های ایرانی با تلفیق سنت و مدرنیته در قالب نمایشگاه لباس، روز جمعه پنجم بهمن‌ماه از ساعت ۱۱ تا ۱۷ در هتل اسپیناس پالاس تهران برگزار می‌شود تا شاید بتواند به یکی از مهم‌ترین مقاصد فعالان عرصه مد و لباس که همانا بازگشت به سمت اصالت و سنت‌ها است جامعه عمل بپوشاند.