سرویس مد و لباس هنرآنلاین: مد و لباس یک دغدغه فرهنگی است و طی سال‌های تأسیس نظام جمهوری اسلامی ایران، نهادها و دستگاه‌های بسیاری تلاش کرده‌اند تا در راستای ترویج و تثبیت الگوی پوششی مناسب برای آحاد جامعه گام بردارند.

به تبع آن، قوانین و سیاست‌های مختلفی در راستای ترویج و تثبیت الگوی پوشش اسلامی ایرانی در ادارات و اماکن دولتی و نیز فضای عمومی به تصویب رسیده است.

بنیاد ملی مد و لباس و کارگروه ساماندهی مد و لباس کشور نیز در ذیل وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از جمله بخش‌هایی است که از زمان تأسیس تلاش کرده تا با مشارکت و همکاری هنرمندان و فعالان و دست‌اندرکاران عرصه طراحی و تولید پوشاک به دنبال جلب نظر مصرف‌کنندگان و ایجاد فضای مناسب برای بهره‌مندی مخاطبان از ظرفیت‌ها و توانمندی‌های موجود در صنعت پوشاک بومی مبتنی بر الگوهای ایرانی و اسلامی برآید.

اکنون و با گذشت هفت دوره برگزاری جشنواره بین‌المللی مد و لباس فجر، بسیاری از نقاط قوت و ضعف عیان شده و نیاز به بررسی‌های تخصصی و همه جانبه پیرامون ابعاد و وجوه مختلف موضوع و گروه‌ها واصناف مرتبط بیش از هر زمان دیگری احساس می‌شود.

بررسی و تحلیل انتظارات و خواسته‌های مردم، بررسی و ارزیابی شرایط و کیفیت جشنواره و نمایشگاه از نگاه مخاطبین و تحلیل نظرات دانشجویان، طراحان و تولیدکنندگان در خصوص کیفیت و مختصات جشنواره مد و لباس فجر از ضروریات حال حاضر به شمار می‌رود.

از این میان، ارزیابی و تحلیل کلی افکار عمومی در خصوص جشنواره مد و لباس فجر از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است چرا که یکی از اهداف مهم این رویداد، معرفی جدیدترین طرح‌های همسو با فرهنگ غنی کشورمان به آحاد جامعه است و باید دید مردم تا چه میزان بر نقش و جایگاه جشنواره مد و لباس فجر در این راستا اشراف دارند.

بدون شک لازم است که جلسات کارگروه ساماندهی مد و لباس کشور تا پیش از انتشار فراخوان هشتمین دوره جشنواره بین‌المللی مد و لباس فجر، متأثر از رویکردی جامعه شناختی به موضوع مصرف و انتخاب پوشاک باشد چرا که توصیف و تحلیل نتایج فعالان این عرصه با تکیه بر وجوه اجتماعی و فرهنگی ارتباط مستقیم دارد.

آگاهی از شتاب ریتم زندگی دوران پسامدرن در جهان، باید پیش شرط ورود به صنعت مد و تلاش برای هماهنگ‌سازی آن با خصلت‌های بومی ایرانی و نیاز بازار باشد و کشور ما نیز در مسیر تغییرات سریع مد و ترندهای جهانی، نیازمند سبک‌های پوششی زودگذر، کوتاه مدت و هماهنگ با ریتم پر شتاب ظهور و افول‌ها در دوران است پس به نظر می‌رسد این همان نکته‌ای است که باید در تمامی بخش‌های جشنواره 98 لحاظ شود.

امروز هم سومین جلسه شورای مشورتی هشتمین جشنواره بین‌المللی مد و لباس فجر با هدف ارتقا کیفیت جشنواره، استفاده و بهره‌گیری از نظرات کارشناسان این حوزه و نقاط ضعف جشنواره‌های گذشته در سالن اجتماعات معاونت امور هنری برگزار می‌شود و قرار است در این جلسه فراخوان‌های طراحی شده برای هشتمین جشنواره مد و لباس فجر مورد ارزیابی اعضای حاضر قرار گیرد.