سرویس مد و لباس هنرآنلاین: محمد افرایی مدرس دانشگاه در حوزه طراحی و ساخت طلا و جواهرات درباره فعالیت‌های خود و تیم همراهش در امر تلفیق معماری و طراحی زیورآلات به خبرنگار هنرآنلاین، گفت: یکی از سبک‌های نوین در حیطه طراحی زیورآلات، الهام از آثار و ابنیه طراحی است و من نیز به‌واسطه تخصص در حوزه معماری و از سویی دیگر علاقه‌مندی به عرصه طراحی زیورآلات به این هنر رو آوردم و تاکنون نمایشگاه‌هایی در ایران و خارج از کشور برپا کرده‌ام.

او با اشاره به نام برند "کالک" در آثارش اشاره کرد: با این عنوان و ضمن نمایش نمونه آثار تلفیقی هم در ایران و هم در برخی دیگر از کشورها، تلاش کرده‌ام هنر معماری ایران را با طراحی زیورآلات و تن‌پوش‌های زینتی ترکیب کرده و نمایشی متفاوت را از آن‌ها عرضه کنم.

این مدرس دانشگاه به برپایی ورک‌شاپ‌های آموزشی در شهرهای تهران، تبریز، کرج، کرمان و بندرعباس اشاره کرد و گفت: در سال آینده نیز قصد داریم این دوره‌ها را در دیگر شهرها دنبال کنیم و علاقه‌مندانی را که فرصت تحصیل در دانشگاه به‌منظور فراگیری طراحی زیورآلات با الهام از آثار معماری ندارند، با این مقوله آشنا کنیم.

افرایی بر لزوم ایجاد اتحاد مفهومی میان معماری و طراحی زیورآلات اظهار داشت: هنرمندان خلاق و جوان در سطح جهان، این روزها جواهرات و زیورآلات مدرنی را با الهام از سازه‌های معماری شهرها طراحی می‌کنند و بیشتر این جواهرات که شامل گردنبند، گوشواره و انگشتر هستند مانند سازه‌های معماری پوشیدنی از جمله پنجره‌های مدرن، ساختمان‌های معروف و لامپ‌های جالب در سایزهای کوچک به شکل موزه‌ای درآمده و گاه برای کاربرد با قیمت‌های بسیار بالا به فروش می‌رسند.

او به جنبه‌های درآمدزایی و کارآفرینی این حوزه اشاره و تصریح کرد: معماری ایران برای هر گردشگری از جذاب‌ترین‌های کشورمان است. بدون شک هنرمندان طراحی زیورآلات می‌توانند با الهام از این معماری باشکوه، آثاری را خلق کنند که به گردش مالی و رونق صنعت توریسم هم کمک کند.