به گزارش هنرآنلاین به نقل از روابط عمومی ششمین جشنواره ملی نقش تن پوش، الهام زایجانی معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی دانشگاه هنر و دبیر ششمین جشنواره ملی نقش تنپوش درباره ضرورت و اهمیت برپایی این رویداد بیا کرد: جشنواره نقش تنپوش اولین جشنواره تخصصی در زمینه طراحی بر روی تیشرت با استفاده از طرحهای ایرانی و متناسب با فرهنگ ایرانی است که دبیرخانه آن برای اولین بار در سال 1385 در معاونت فرهنگی جهاد دانشگاهی دانشگاه هنر کار خود را شروع کرد اولین جشنواره در سال 1385 به اجرا درآمد که با استقبال خوبی از جانب هنرمندان، اساتید و دانشجویان رشتههای هنری مواجه شد. پس از آن با بررسی بازخورد این حرکت در جامعه، تدوین و برنامهریزیهای جشنواره بعدی برای برگزاری بهتر صورت پذیرفت و دومین جشنواره نقش تنپوش در آذرماه 1390، سومین جشنواره در خردادماه 1392 و چهارمین جشنواره نقش تنپوش در دیماه 1394 و پنجمین جشنواره در اردیبهشتماه 1396 به کار خود پایان داد.
او افزود: اکنون در حال برگزاری دوره ششم آن هستیم. تلاش ما بر آن است که این جشنواره طبق تقویم دانشگاهی در ابتدای آبان ماه هر سال فراخوان خود را اعلام کند و در اردیبهشتماه مراسم اختتامیه برگزار شود.
زایجانی درباره اهداف و مأموریتهایی که این جشنواره و در صنعت مد کشور دارد اظهار داشت: کمک به انتقال مفاهیم فرهنگ ایرانی از طریق تنپوش، استفاده از سبکهای نوین هنرهای تجسمی معاصر در طراحی تنپوش، رشد خلاقیت و استعدادهای هنری جوانان و شناسایی افراد مستعد و معرفی ایشان به مراکز تولیدی و صنعتی، بسترسازی جهت حضور فعال هنرمندان و طراحان خلاق در عرصه مد و لباس کشور و کمک به تجاریسازی و تولید طرحهای منتخب تنپوش از جمله این اهداف است.
دبیر جشنواره ملی نقش تنپوش اذعان داشت: تیشرت یا تنپوش یکی از فراگیرترین پوششها در طول سال است. این نوع پوشش سهم قابل توجهی در بازار پوشاک 100 میلیارد تومانی دارد. تنپوش همچون رسانهای فراگیر در فضای عمومی جامعه در حال انتقال پیام و مفاهیم مختلف است و طرح و نقش و نگاری که بر روی این پوشش عمومی چاپ میشود، از یک طرف میتواند مفاهیم و مؤلفههای فرهنگ ایرانی اسلامی را منتقل کند و نشاندهنده ارزشها و باورهای جامعه باشد و البته از طرف دیگر میتواند با نمایش تصاویر و طرحهای ناهنجار و یا نمادها و نشانههایی از فرهنگهای بیگانه، معرف باورهای گروههای منحرف و یا مروج فرهنگی غیر از فرهنگ متعالی ایرانی باشد.
او درباره نحوه ارسال آثار و داوریها گفت: علاقهمندان میتوانند آثار خود را که شامل تنپوش طراحیشده با موضوع فرهنگ و تمدن ایرانی (توضیح: تمدن ایرانی مانند: اعیاد ملی و مذهبی (نوروز، یلدا…)، مکانهای تاریخی و گردشگری، مشاهیر و اساطیر ایرانی، صنایع دستی …. را در بردارد) و یا طراحی آزاد است را، به وسیله پست، همراه با فرم مشخصات صاحب اثر ارسال نمایند، و یا بهصورت حضوری به دبیرخانه جشنواره تحویل دهند. (آثار فاقد برگه مشخصات کامل به مرحله داوری ارائه نخواهد شد). نشانی دبیرخانه نیز، تهران چهارراه ولیعصر، روبروی پارک دانشجو، کوچه بالاور، پلاک 4، طبقه 4، جهاد دانشگاهی واحد هنر بوده و هیئت داوران متشکل از افراد متخصص هستند که از مراکز مختلف دانشگاهی و صنعتی و طراحان آزاد در جشنواره حضور دارند.
زایجانی در خاتمه گفت: در بحث تجاریسازی آثار رسیده برای اولین بار در دوره پنجم جشنواره، با همفکری رئیس مؤسسات مد و لباس کشور جناب محمودی و همکاری کارگروه ساماندهی مد و لباس، داوری بخش صنعت به جشنواره اضافه شد که این خود یکی از نقاط عطف برپایی جشنواره تا به اکنون بوده است، که ما توانستهایم دو رویکرد هنری و صنعتی در بخش داوری در کنار هم قرار دهیم.