سرویس مد و لباس هنرآنلاین: "صدور مجوز برای 17 برند خارجی در راستای اجرای دستورالعمل ساماندهی بازار پوشاک...". این خبر طی هفته گذشته از سوی افسانه محرابی، مدیرکل دفتر صنایع نساجی و پوشاک وزارت صنعت، معدن و تجارت منتشر شد.

او همچنین در خصوص خبر منتشر شده از سوی برخی رسانه ها مبنی بر اجرای ناقص دستورالعمل ساماندهی بازار پوشاک و گلایه فعالان این حوزه گفت: ساماندهی واردات پوشاک صاحب نام ونشان(برند) از مبادی ورودی تا سطح توزیع و عرضه بر اساس دستورالعمل 17 شهریور ماه 95 وزیر صنعت، معدن و تجارت ابلاغ شده و کارگروه پیگیری، اجرا و رفع موانع این دستورالعمل به ریاست مشاور وزیر در امور صنایع نساجی، پوشاک و چرم تشکیل شده است، این کارگروه تاکنون 17 جلسه را به این منظور برگزار کرده است.

مدیرکل دفتر صنایع نساجی و پوشاک وزارت صنعت، معدن و تجارت تصریح کرد: هماهنگی لازم جهت صدور ثبت سفارشات پوشاک و تعیین ضوابط مربوط به درون‌سپاری و سرمایه‌گذاری برندها و نحوه نظارت آن از جمله فعالیت‌های این کارگروه بود. برگزاری جلسات هماهنگی با نمایندگان برندها و تشویق آن‌ها برای رعایت ضوابط دستورالعمل و ارایه راهکارهای لازم در ارتباط با لزوم دریافت پروانه کسب برای تمامی فروشگاه‌های متقاضی گواهی فعالیت به نام دارنده گواهی فعالیت، الزام به ثبت و درج تعداد و نشانی فروشگاه‌های (شعب) متقاضیان گواهی فعالیت در سامانه مرکز امور اصناف، الزام دارندگان گواهی فعالیت به معرفی توزیع‌کنندگان غیر مجاز (برند) به سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولید کنندگان نیز از دیگر کارهای این کارگروه بود.

محرابی بیان کرد: بازرسی و بررسی میدانی توسط اداره کل بازرسی و مبارزه با قاچاق کالای سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولید کنندگان از برندها انجام و گزارش آن ارایه شد. به منظور انطباق با دستورالعمل جدید برای برندهایی که قبل از صدور دستورالعمل، گواهی فعالیت دریافت کرده اند، مهلت قانونی تعیین شد، تمدید مجدد مهلت به برندهایی که در اجرای دستورالعمل موفق به ارایه مدارک مثبت نشده بودند و ابطال گواهی افرادی که مدارک مورد نیاز را در چارچوب دستورالعمل جدید ارایه نکرده‌اند نیز از دیگر برنامه‌های کارگروه بود.

به گفته محرابی، طبق اطلاع ارایه شده از سوی مرکز اصناف و بازرگانان 127 درخواست جهت دریافت گواهی فعالیت نمایندگی پوشاک به آن مرکز رسیده است، تاکنون 17 نام نشان (برند) خارجی مطرح دنیا با انجام تمامی مراحل لازم موفق به اخذ گواهی فعالیت در کشور شده‌اند و 14 متقاضی نیز در حال تکمیل مدارک خود هستند.

همچنین موضوع تهیه شناسه و شناسنامه کالا براساس ماده 11 آیین‌نامه اجرایی شناسه‌های کالا و رهگیری کالا موضوع ماده (۱۳) قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز و تبصره 2 ماده 7 دستورالعمل واردات پوشاک با برگزاری بیش از 28 جلسه فنی و 17 جلسه کارشناسی رفع اشکالات، در کارگروه در حال پیگیری است.