سرویس مد و لباس هنرآنلاین: سهیلا جبری، فیلم نامه نویس سینما و تلویزیون و طراح لباس است که به عنوان مدرس این رشته نیز به مدت 30 سال فعالیت داشته است.

او که این روزها مشغول انجام مقدمات برای برپایی جدیدترین کالکشن خود با عنوان "توسان" است، پیش از این و در آخرین مجموعه خود با عنوان "شهرزاد" به ارائه آثاری پرداخت که با تلفیق سنت و مدرنیسم روایتی از لباس قوم کرد را ارائه کرد.

جبری درباره کالکشن جدید خود با عنوان "توسان" به خبرنگار هنرآنلاین گفت: در این مجموعه تمرکز خود را بر روی استفاده از نقش و نگار، قالی، نقاشی و مینیاتور ایرانی گذاشته‌ام و در تمام آثار مجموعه از الیاف طبیعی استفاده کرده‌ام.

او درباره دلیل نامگذاری کالکشن خود اظهار داشت: "توسان" به معنای تابستان است و تعداد لباس‌هایی که در این مجموعه رونمایی می شود 31 عدد به تعداد روزهای تابستان و تمامی لباس‌ها مناسب استفاده در فصل گرم سال است. البته من علاقه بسیاری به استاده از واژگان در گویش های مختلف دارم و از همین رو با وسواس بسیار برای کالکشن‌های خود عنوانی را انتخاب می‌کنم.

این طراح لباس با اشاره به اینکه در آثار خود با رویکردی متفاوت به لزوم کاربرد رنگ‌های شاد و متنوع در لباس بانوی ایرانی توجه داشته است بیان کرد: این بار توجه ویژه‌ای به خواسته و سلیقه جوانان داشته‌ام و تمامی 31 لباس مناسب استفاده بانوی ایرانی در اجتماع طراحی شده است. البته برای من بسیار مهم بود که لباس ها پوشش مناسب و کامل داشته باشد. این مجموعه برای اجتماع طراحی شده و وجه کاربردی بودن آن در زمان طراحی در نظر گرفته شده است چرا که معتقدم جوانان مد سازند و این کالکشن فرصتی را به وجود آورده که آنان بتواند از این دریچه بر اجتماع خود اثرگذار عمل کنند.

جبری ادامه داد: کالکشن "توسان" در حقیقت روایتی پوشیدنی از یک روز حضور زن در اجتماع است و طی روزهای اخیر عکاسی از مجموعه به گونه‌ای انجام شده که این حضور را نمایان سازد. فضاهایی که ممکن است یک بانوی ایرانی طی روز به آنها مراجعه کند و "توسان" رئال فشنی از این جریان را دنبال می‌کند. در سرپوش لباس‌ها نیز از چارقد ایرانی استفاده شده که نحوه بستن آنها هم به همان شکل سنتی است.

او همچنین از برگزاری مراسم رونمایی از کالکشن "توسان" در اواسط مردادماه خبر داد و گفت: با اتمام مراحل عکاسی از مجموعه، زمان و مکان دقیق رونمایی از این کالکشن اعلام می‌شود. ما در عکاسی خیابانی و ورود بحث لباس اجتماع به این موضوع از تجهیزات عکاسی استفاده نکردیم و تنها با تکیه بر نور طبیعی و دوربین عکاسی دیجیتال کار را به پیش بردیم و نوید جعفری، پونه غلامی و آیلار صمدی اینجانب را در این مسیر همراهی کردند. نکته جالب توجه اینکه بازخوردهای جالبی از سوی مردم در زمان عکاسی داشتیم که مشتاقانه جویای زمان رونمایی از کالکشن بودند.

جبری در ادامه با اشاره به عملکرد مثبت کارگروه ساماندهی مد و لباس کشور از لباس ایرانی و ترویج فرهنگ استفاده از طرح‌های همسو با آن گفت: بنیاد ملی مد و لباس در قیاس با سال های گذشته بیشتر و بیشتر به جایگاه لباس اصیل ایرانی بها داده است و نمونه بارز آن می تواند اجرایی شدن 4 طرح از طرح‌های اینجانب برای بهبود روند توسعه و ترویج مد و لباس اسلامی و ایرانی در عرصه های مختلف اشاره کرد.

او افزود: به عنوان مثال بنده طرح تفکیک حوزه طراحی لباس و طراحی صحنه در سینما را ارائه کردم که استقبال خوبی که از این طرح انجام شد و دبیر کارگروه ساماندهی مد و لباس کشور در حال تلاش برای ایجاد شرایط تفکیک این دو بخش در حوزه سینما هستند.

جبری در خاتمه از بازنویسی طرح یک سریال با عنوان "هلال شکسته" خبر داد.