به گزارش هنرآنلاین به نقل از ستاد خبری سی‌‌اُمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، همایون امیرزاده درباره حضور دانش‌آموزان در نمایشگاه کتاب تهران گفت: طبق پیش بینی‌های انجام شده 80 هزار دانش‌آموز از نمایشگاه کتاب امسال دیدن خواهند کرد.

وی ادامه داد: مقرر شده است این دانش آموزان در قالب اردوهای یک روزه توسط مربیان آموزشی در نمایشگاه حضور داشته باشند. در راستای تفاهم انجام شده کتاب‌های مورد نیاز مدارس توسط نمایندگان مدارس انتخاب شده و ‌پس اتمام نمایشگاه کتاب‌ها با تخفیف 30 درصد از ناشرین خریداری خواهد شد. در این طرح 600 مدرسه شهرستان‌های استان تهران و ۴۰۰ مدرسه شهر تهران در نمایشگاه حضور می‌یابند.

امیرزاده در پایان خاطر نشان کرد:  برای این طرح مبلغ 10 میلیارد ریال اعتبار در نظر گرفته شده است.

اقوام ایرانی در آیینه‌ی نشر

نشست «اقوام ایرانی در آیینه‌ی نشر»، روز پنج‌شنبه 14 اردیبهشت ماه در محل سرای اهل قلم علمی و فرهنگی نمایشگاه کتاب تهران برگزار می‌شود.

این نمایشگاه در روز پنج‌شنبه چهاردهم اردیبهشت ماه میزبان دو کارگاه از مجموعه کارگاه‌های هم‌اندیشی سرای اهل قلم تحت عنوان مهارت‌های نگارش کتاب و راه‌های کاهش سرقت علمی با سخنرانی مهدی علیپور حافظی در ساعت 10:30 و همچنین کارگاه خبرنگاری حوزه‌ی کتاب در ساعت 14:30 با حضور فرامرز پوررستمی در سالن سرای اهل قلم است.

گفنتی است در محل سرای اهل قلم علمی و فرهنگی شهر آفتاب، نشست «آرمان‌های توسعه‌ی پایدار» به پیشنهاد سازمان ملل و نشست «اقوام ایرانی در آیینه‌ی نشر» به پیشنهاد اداره‌ی کل مجامع و تشکل‌ها به ترتیب در ساعت 14:00 و 15:30 برگزار می‌شود.

اختصاص 500 مترمربع فضا برای نمایشگاه کتاب ایران در پکن

تان یوئه؛ رئیس گروه انتشاراتی چین پیش از ظهر امروز در دیدار با امیر مسعود شهرام‌نیا قائم‌مقام سی‌‌امین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران بر افزایش روابط فرهنگی ایران و چین تاکید کرد و گفت: این دیدار در رابطه با دو مساله مهم برای حضور ایران در نمایشگاه کتاب پکن از مجله افزایش فعالیت‌های فرهنگی و انتشارات ایران با چین و دعوت از ایران به عنوان میهمان ویژه نمایشگاه بین‌المللی کتاب پکن صورت گرفت. از این رو در نمایشگاه سال 2017 500 متر مربع فضا در اختیار غرفه ایران قرار خواهد گرفت.

وی افزود: ایران ظرفیت‌های بالایی برای گسترش فرهنگ و دیپلماسی با چین دارد به همین منظور دعوت از ایران در نمایشگاه پکن نقطه عطفی بر این فعالیت‌هاست.

وی افزود: گروه انتشاراتی چین که بزرگ‌ترین گروه انتشاراتی حرفه‌ای و تجاری در چین به شمار می‌رود آمادگی کامل دارد تا امکانات مورد نیاز مقامات فرهنگی ایران در نمایشگاه پکن را فراهم آورد.

حمایت از کتاب‌های ایرانی در چین

امیرمسعود شهرام‌نیا نیز در ادامه این دیدار افزود: با توجه به اختصاص 500 مترمربع فضا برای حضور ایران در نمایشگاه پکن که در بخش دانشگاهی در نظر گرفته شده است. پیشنهاد تغییر مکان این فضا از بخش دانشگاهی به بخش بین‌الملل نمایشگاه پکن را دادیم که خوشبختانه موافقت چینی‌ها را نیز در بر داشته است.

وی تصریح کرد: ایران علاقمند است که علاوه بر اختصاص 500 متر فضا برای حضور در نمایشگاه کتاب پکن امسال، فضاهای جانبی نیز برای نمایش فیلم‌های فرهنگی و اجرای نمایش تئاتر نیز از طرف چینی در نظر گرفته شود.

قائم‌مقام سی‌‌امین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران پیشنهاد حمایت یک نهاد چینی از کتاب‌های چاپ شده ایرانی به چینی‌ها را در نمایشگاه پکن خواستار شد و در ادامه اظهار کرد: درخواستمان از طرف چینی این است که نهادی را معرفی کند که از چاپ کتاب‌های کودک و نوجوان، ادبیات داستانی و رمان به طور خاص حمایت کنند که این هم مورد توافق چینی‌ها واقع شد.

اهدای کتاب و ایستگاه نقاشی در غرفه‌ی «بوشهر پایتخت ایران»

فریماه بوشهری رییس اداره‌ی فرهنگی اداره‌ی کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان بوشهر و مسئول غرفه‌ی بوشهر، پایتخت کتاب ایران در نمایشگاه کتاب گفت: بوشهر به مدت سه سال در طرح پایتخت کتاب ایران شرکت کرده بود تا اینکه در سال 95، بوشهر به عنوان برتر کشور در طرح پایتخت کتاب ایران برگزیده شد.

بوشهری در تشریح طرح پایتخت کتاب ایران گفت: در این طرح همه‌ی شهرهای کشور طرح‌های مختلف در زمینه‌ی کتاب و کتابخوانی ارائه می‌دهند که بعد از بررسی و داوری، پنج طرح به عنوان برتر دست پیدا می‌کنند و در نهایت یک شهر به رتبه‌ی برتر در طرح پایتخت کتاب ایران معرفی می‌شود که بوشهر سال گذشته به این رتبه دست یافت.

وی با بیان اینکه در این غرفه 100 عنوان کتاب از نویسندگان استان در همه‌ی موضوعات تخصصی حضور دارد، افزود: علاوه بر کتاب، طرح‌های برگزیده‌ی پایتخت کتاب ایران، صنایع دستی استان و فضایی برای دلنوشته‌های بازدیدکنندگان درنظر گرفته شده است.

وی با اشاره به برنامه‌هایی که قرار است طی مدت برگزاری نمایشگاه در این غرفه انجام گیرد، افزود: روز 19 اردیبهشت نشست «بوشهر، پایتخت کتاب ایران» با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در سرای اهل قلم برگزار می‌شود. در این نشست کتاب «همزاد با دریا» نوشته‌ی محمود ابراهیمی و حسن عبداللهی در دو جلد و کتاب «فرهنگ‌نامه بوشهر» نوشته‌ی سیدجعفر حمیدی هم در دو جلد رونمایی می‌شود. کتاب «همزاد با دریا» درباره‌ی شهرستان کنگان و آداب و رسوم این شهر و کتاب «فرهنگ‌نامه بوشهر» هم دربرگیرنده‌ی کلیه‌ی اصطلاحات و کلمات و واژه‌های استان بوشهر است.

رییس اداره‌ی فرهنگی اداره‌ی کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان بوشهر با بیان اینکه قرار است در ایام برگزاری نمایشگاه کتاب، نماینده‌ی مردم بوشهر در مجلس شورای اسلامی هم در این غرفه حضور پیدا کند، ادامه داد: طبق برنامه‌ریزی‌های انجام گرفته، یک روز غرفه اختصاص به اهدای کتاب به کودکان با هدف ترویج کتاب و کتابخوانی و روز پایانی نمایشگاه هم به اهدای کتاب به عموم افراد اختصاص پیدا می‌کند. علاوه بر اهدای کتاب یک روز هم به ایستگاه نقاشی برای کودکان در غرفه درنظر گرفته شده است.

بوشهری افزود: امروز کتاب و کتابخوانی تحت‌الشعاع مسائل معیشتی قرار گرفته است ولی ما با تلاش مضاعف در بوشهر می‌خواهیم فرهنگ کتاب و کتابخوانی و همراه کردن کتاب با زندگی مردم را به سطح بالایی برساند. ما در طرح‌هایی که در طرح پایتخت کتاب ایران ارائه دادیم، سازمان‌ها و ادارات مختلف را برای همراهی با ترویج فرهنگ کتابخوانی و نهادینه شدن آن به خدمت گرفتیم. زیرا همانطور که می‌دانیم مطالعه‌ی کتاب تاثیرات شگرفی در زندگی افراد دارد. ضمن اینکه بوشهر از پایتخت دور و محروم از بسیاری امکانات است.

وی به طرح‌هایی که باعث برتری بوشهر در طرح پایتخت ایران شد اشاره کرد و گفت: کارگاه کتابخوانی و نویسندگی، کتاب در گذر تاریخ، کتاب آزاد (مختص زندانیان)، سرباز دانش (مختص سربازان)، میلاد کتاب (ویژه‌‌ی مادرانی که به تازگی فرزند به دنیا آوردند)، تولید محتوای دیجیتال، بازارچه‌ی فرهنگ و هنر ( فروش کتاب در خیابان‌ها و پیاده‌روها)، نذر کتاب و کتابخوانی، مسابقه‌ی کتاب دوست‌ها و ... از جمله طرح‌های بوشهر در پایتخت کتاب ایران بودند.

سی‌امین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران با شعار «یک کتاب بیشتر بخوانیم» از 13 تا 23 اردیبهشت در مجموعه نمایشگاهی شهر آفتاب برگزار می‌شود. مجموعه شهر آفتاب در اتوبان خلیج فارس، روبه روی حرم مطهر امام خمینی (ره) قرار دارد.