سرویس فرهنگ و ادبیات هنرآنلاین: نمایشگاه بین المللی کتاب، امسال وارد سی امین دوره خود می‌شود. این جشنواره کتاب پس فردا، سیزده اردیبهشت آغاز می‌شود و تا 10 روز ادامه پیدا می‌کند. روابط عمومی نمایشگاه کتاب ساعات بازدید را 10 تا 20 اعلام کرده است اما ممکن است این ساعات تغییرات جزئی داشته باشد.

افزایش کیفیت سازه‌های نمایشگاهی و غرفه‌ها

در سی امین نشست خبری نمایشگاه بین‌المللی کتاب که با حضور سیدعباس صالحی، رئیس نمایشگاه، امیرمسعود شهرام‌نیا، قائم‌مقام نمایشگاه، همایون امیرزاده، سخنگوی شورای سیاست‌گذاری نمایشگاه، هومان حسن‌پور، مدیر کمیته ناشران داخلی، داوود موسایی، مدیر کمیته ناشران خارجی و محمدمهدی اسماعیلی‌راد، معاون اجرایی نمایشگاه در سالن زنده‌یاد علی عاشوری مؤسسه نمایشگاه فرهنگی ایران برگزار شد، محمدمهدی اسماعیلی‌راد، معاون اجرایی نمایشگاه کتاب تهران از افزوده‌شدن فضای 6 هزار متری به بخش دانشگاهی و دیجیتال خبر داد و گفت: امسال برای محوطه نمایشگاه و برای ناشران شاهد افزایش تعداد و کیفیت پارکینگ‌ها خواهیم بود. همچنین امسال بیمه نمایشگاه به صورت جدی پیگیری شده است.

 وی ادامه داد: افزایش کیفیت سازه‌های نمایشگاهی و غرفه‌ها از جمله رویکردهای این دوره از نمایشگاه کتاب تهران است. وضعیت تبلیغاتی ـ فرهنگی نمایشگاه با توافقاتی که با سازمان زیباسازی شهر تهران انجام شده، بهبود یافته است. امسال بر اساس توافقاتی که صورت گرفته است خط یک مترو به سمت شهر آفتاب خواهد بود. تمام ایستگاه‌های مترو این آمادگی را دارند که رنگ و بوی نمایشگاهی بگیرند. همچنین از 9 میدان شهر، واحد اتوبوسرانی‌ آمادگی ارائه سرویس را دارد و در محوطه جلوی نمایشگاه، ساماندهی تاکسی‌ها را خواهیم داشت.

راه‌اندازی سالن کتاب و کاریکاتور

 معاون اجرایی سی‌اُمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران توضیح داد: امسال کارگاه‌های نمایشگاه در حوزه‌های مختلف ناشران برگزار خواهد شد و برای نخستین‌بار شاهد راه‌اندازی سالن کتاب و کاریکاتور با همکاری نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور خواهیم بود. سرای کودک و نوجوان با افزایش متراژ  (دو هزار متر) همراه بوده است. همچنین از ظرفیت شبکه کودک سیما در این سرا بهره‌مند خواهیم شد.

 اسماعیلی‌راد افزود: در سالن کتاب‌نما 50 رونمایی کتاب خواهیم داشت. همچنین 20 رونمایی کتاب در غرفه‌ها انجام خواهد شد. 30 نشست در سرای اهل قلم و 130 نشست در سرای تشکل‌های نشر و 25 کارگاه آموزشی برگزار خواهد شد.

 وی ادامه داد: در حوزه رفاهی نیز در طول سال جلسات مختلفی با نیروی انتظامی برگزار کردیم که بر اساس آن در نمایشگاه، این نیروها جانمایی خواهند شد. همچنین جلسات متعدد با موضوع بهداشت غرفه‌های مواد غذایی برای مردم برگزار خواهیم کرد. امسال جانمایی مراکز استراحت، امانات و اشیای گمشده در نمایشگاه را خواهیم داشت.

 معاون اجرایی نمایشگاه اظهار کرد: این دوره با اداره پُست تعامل کاملی داشتیم تا همچون گذشته تخفیفات لازم را ارائه دهند. همچنین موضوع استقرار دانشجویان در حرم امام خمینی(ره) را پیگیری کرده‌ایم. امسال به کمک کمیته حراست، ساماندهی پارکینگ‌های نمایشگاه را خواهیم داشت. براین اساس تاکنون بیش از هفت هزار کارت برای ناشران داخلی و خارجی توزیع شده است. امسال تعداد غرفه‌های اطلاع‌رسانی نیز به 30 غرفه افزایش پیدا کرده است. همچنین امسال مانند سال گذشته اپلیکیشن اندروید نمایشگاه در طول نمایشگاه در اختیار علاقه‌مندان قرار خواهد گرفت.

ایران؛ مهمان ویژه نمایشگاه پکن

امیرمسعود شهرام‌نیا، قائم‌مقام رئیس سی‌اُمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران می‌گوید: در ادامه واسپاری امور مختلف نمایشگاه به تشکل‌های نشر، در این دوره امور اجرایی نیز به این تشکل‌ها سپرده شد. بنابراین سه ضلع مؤسسه نمایشگاه‌ها و معاونت فرهنگی وزارت ارشاد، صنوف و تشکل‌های نشر و همچنین دستگاه‌های شهری و غیرشهری توانستند به بهتر شدن شرایط نمایشگاه کمک کنند.

 قائم‌مقام رئیس سی‌اُمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران با بیان اینکه در این دوره 135هزار مترمربع فضای نمایشگاهی در اختیار داریم، گفت: امسال در بخش مسقف نمایشگاه افزایش فضا نداریم. گرچه برای دوره‌های بعدی قول این افزایش را گرفته‌ایم. همچنین امسال 85 هزار مترمربع از فضا به سالن‌های موقت اختصاص دارد. دو هزار و 260 غرفه در این دوره راه‌اندازی خواهد شد و یک هزار و 607 ناشر در نمایشگاه حضور خواهند داشت.

 شهرام‌نیا با بیان اینکه در بخش بین‌الملل نمایشگاه نیز بخش فروش با نظم بهتری انجام می‌شود، افزود: بخش بین‌الملل بخشی است که به مدد آن ارتباطات بین‌المللی گسترده می‌شود. امسال ایتالیا مهمان ویژه است که طی یک سال گذشته برنامه‌های خوبی در این زمینه برگزار شده است. ایتالیا با تیم 40 نفره که 35 نفر آنها نویسندگان مطرح ایتالیا هستند در نمایشگاه حضور خواهند یافت.

 او توضیح داد: امسال برای نخستین‌بار شهر مهمان نیز حضور خواهد داشت. در نخستین دوره این شهر استانبول و ترکیه انتخاب شده‌اند. به نظر می‌رسد این موضوع نیز تجربه خوبی در حوزه تمدن و زبان فارسی باشد. همچنین نخستین‌بار موضوع بورسیه نمایشگاه مطرح شده است؛ این موضوع نیز فرصت خوبی برای برقراری ارتباط با فعالان صنعت نشر محسوب می‌شود. در شورای سیاست‌گذاری سال گذشته مقرر شد که 10 نفر را بورسیه کنیم. این 10 نفر در ترجمه معکوس (از فارسی به خارجی) خبره هستند همچنین برخی از آن‌ها از میان ناشران و آژانس‌های ادبی فارسی به خارجی انتخاب شده‌اند. در این دوره شاهد حضور 15 نفر از رؤسای نمایشگاه خارجی و اتحادیه ناشران خواهیم بود.

 شهرام‌نیا افزود: در حوزه نظارت نیز تأکید بر این است که شورای نظارت با دقت بیشتری فعالیت کند. بر این ‌اساس کارگروه نظارت داخلی، کارگروه نظارت خارجی و کارگروه نظارت اجرایی از مدت‌ها قبل فعالیت خود را آغاز کرده‌اند.

 او با بیان اینکه امسال 16/5 میلیارد تومان یارانه برای نمایشگاه اختصاص یافته است، گفت: در حوزه اطلاع‌رسانی نیز سعی شده است ناوگان اطلاع‌رسان گسترد‌ه‌تر شود و بحث‌های مربوط به اطلاع‌رسانی‌های عمومی، سایت نمایشگاه و شبکه‌های مجازی به صورت فعال‌تر مطرح خواهند بود.