سرویس فرهنگ و ادبیات هنرآنلاین: فیروز زنوزی جلالی در گفت و گویی با هنرآنلاین گفته بود: گمانم به لحاظ آثار داستانی و شعر در این نوع ادبیات، آثار گران‌سنگی منتشر شده باشد اما خلائی که همواره حس شده است مربوط به تحقیق و پژوهش در این باره بوده است. به طوری که تا کنون اثری پژوهشی که به شکلی جامع در برگیرنده همه زوایای ادبیات انقلاب و مقاومت باشد منتشر نشده است و این خلاء همچنان احساس می‌شود.

این نویسنده معاصر  که صبح روز پنجم اردیبهشت ماه درگذشت، به ما گفت::از سوی دیگر ادبیات انقلاب مفهومی‌ست که زیر سایه ادبیات جنگ قرار گرفته و این البته مرتبط با مناسبات تاریخی این امر است؛ چنان که ادبیات انقلاب چندان فرصتی برای ارائه و تولید پیدا نکرده بود که جنگ اتفاق افتاد و این ادبیات ما را به آن سمت سوق داد و باعث شد که اکنون تصور واضح‌تری از ادبیات جنگ داشته باشیم تا از ادبیات انقلاب.

جلالی اظهار داشت: با وجود این گمان من بر این است که با همه این خلاء‌ها از جمله در منابع تدریس برای رشته ادبیات مقاومت، و دشواری رسیدن به تعاریفی مشترک در این باب، وجود این رشته تحصیلی ضروری به نظر می‌رسد. چرا که دلیل بروز این کاستی‌ها خود می‌تواند موضوع بررسی‌های آکادمیک فراوانی باشد. یکی از علل عدم پرداخت به داستان‌های انقلاب مستحیل شدن انقلاب در جنگ است.

زنوزی جلالی توضیح داد:  از هر واقعه تاریخی باید مدتی دور شد تا بتوان اثر درخوری در خصوص آن به وجود آورد، ولی ادبیات انقلاب به ادبیات جنگ گره خورد و به همین دلیل اثر قابل توجهی در این بخش تقریبا وجود ندارد. باید از هر واقعه تاریخی مدتی دور شد تا بتوان اثر درخوری درباره آن خلق کرد، با این وجود البته تاکنون اثر درخوری درباره انقلاب خلق نشده است.

او گفت:داستان انقلاب و این بخش از ادبیات ما هنوز به قدرت و کمال نرسیده، به طوری که در زمینه ادبیات جنگ کارهای بیشتری انجام شده است، ولی در عرصه ادبیات جنگ هم ما هنوز به قوت و قدرت لازم نرسیده‌ایم.

این نویسنده معاصر گفت: هشت سال جنگ تحمیلی داشتیم ولی هشت عنوان داستان و رمان در خور و خوب نداشتیم. حال آن‌که نویسندگان مطالعه اندکی دارند و انسان‌های عمیقی نیستند، یعنی با دانش ظاهری و ابتدایی وارد عرصه داستان می‌شوند، بنابراین حرف‌هایشان برای مردم چیزی بالاتر از سطح عامه نیست و این تفکر سطحی در آثار، انتظار خوانندگان را برآورده نمی‌کند.

فیروز زنوزی جلالی در یکسال گذشته به دلیل مشکل ریوی مراحل متعدد درمانی را پشت سر گذاشته و در روزهای پایانی هفته گذشته به دلیل تشدید وضیعت سلامت، بار دیگر در بیمارستان مسیح دانشوری تهران بستری شد.

زنوزی جلالی از نویسندگان و منتقدان ادبی مطرح ایران در سال‌های پس از پیروزی انقلاب اسلامی بود که توانست جایزه کتاب سال جمهوری اسلامی ایران و جایزه ادبی جلال آل‌احمد را به دست بیاورد. "قاعده بازی"از مطرح‌ترین آثار این نویسنده است که برنده جایزه از دوسالانه قلم زرّین و برگزیده بخش رمانِ"جایزه جلال آل احمد" شد.

زنوزی‌ جلالی علاوه‌بر رمان و مجموعه داستان آثاری پژوهشی در حوزه هنرهای نمایشی نیز از خود به یادگار گذاشته است.