به گزارش هنرآنلاین، برنامه "گفت و گوی فرهنگی" با موضوع ( جولان قهرمان بیگانه در بازار کتاب کودک و نوجوان و چالش‌های آن) با حضور  جمال اکرمی نویسنده، مترجم و پژوهشگر و ارتباط تلفنی با احمد عربلو نویسنده روانه آنتن شد.

اکرمی در ابتدای این گفت و گو با بیان اینکه سالهای بعد از انقلاب سال‌های آرمان گرایی بود ، گفت : کودکان و نوجوانان به عنوان سرمایه‌های کشور مورد توجه قرار گرفتند و این موضوع باید ادامه پیدا می‌کرد.

وی افزود : بازار بر اساس عرضه و تقاضا شکل می‌گیرد.در واقع ناشر زمانی به چاپ کتاب‌های حوزه کودک و نوجوان روی می‌آورد که بازار آن وجود داشته باشد و کودک زمانی به خواندن تمایل دارد که کتاب در دسترس او باشد.

این نویسنده اظهار داشت : کودکان نقش زیادی در انتخاب کتاب ندارند .پدر و مادرها ، مدارس و ... بر اساس قیمت ،دیدگاه فکری و اولویت‌هایی که خود تشخیص می‌دهند برای کودکان کتاب انتخاب می‌کنند.

اکرمی در ادامه افزود : زمانی که صحبت از بازار عرضه و تقاضا به میان می‌آید معیارها تغییر می‌کند بنابراین نهادهایی هستند که کتاب‌های خوب را حمایت می‌کنند.

وی از جابجایی زیاد مدیران حوزه فرهنگی و نشر به عنوان آسیب اصلی یاد کرد و گفت : تغییرات لحظه ای سبب نوسانات در تصمیم گیری‌ها می‌شود که مشکل ساز است.

این نویسنده گفت : هنوز در کشور ما به نویسندگی به چشم حرفه نگاه نمی‌شود و فکر نویسنده آزاد نیست و انگیزه کافی برای کارش ندارد.

عربلو در ارتباط تلفنی عنوان کرد : هجوم ترجمه‌ها در حال آسیب زدن به ادبیات ، نویسنده‌ها و فرهنگ ماست و درد کهنه ای است که تا کنون درمان نشده است.

وی با بیان اینکه ناشر ، نویسنده و مترجم هر یک به سهم خود دارای مشکلاتی در حوزه ادبیات کودک هستند ، گفت : در حال حاضر ترجمه، بسیار بی رویه در حال انجام است و بسیاری از کتاب‌هایی که برای کودکان مناسب نیستند و حتی بد آموزی دارند در حال ترجمه و ورود به بازار کتاب هستند.

این نویسنده در ادامه افزود : وزارت ارشاد در حال کنترل بازار است به طوری که ناشران دارای سهمیه ترجمه کتاب‌های خارجی هستند اما این راهکار مناسبی نیست چرا که ناشران راه‌های خاصی برای استفاده از حداکثر سهمیه را پیدا می‌کنند.

عربلو حمایت از نویسندگان داخلی این حوزه را از عوامل تأثیر گذار دانست و گفت : نویسنده در کنار خلاقیت ذهنی خود باید آرامش فکری و مالی داشته باشد و اطمینان داشته باشد که کتاب تألیف شده در بالاترین تیراژ چاپ شود.

لازم به ذکر است برنامه "گفت و گوی فرهنگی" از شنبه تا چهارشنبه ساعت 20:00 روی آنتن شبکه رادیویی گفت و گو می‌رود و علاقه مندان می‌توانند برای دسترسی به فایل صوتی برنامه به سایت شبکه مراجعه کنند.