سرویس فرهنگ و ادبیات هنرآنلاین: نشست رسانه‌ای نهمین دوره جشنواره طنز سوره با حضور حامد رهنما مدیرعامل موسسه سپهر سوره هنر و ابوالفضل زرویی نصرآبادی دبیر هنری جشنواره در محل حوزه هنری برگزار شد.

حامد رهنما مدیرعامل موسسه سپهر سوره هنر در ابتدای این نشست با یادآوری اینکه پیشتر برگزاری نشست‌های حوزه هنری برعهده مرکز محافل و جشنواره‌ها در حوزه‌های هنری بوده، اظهار کرد: مدتی است که این مجموعه به سپهر سوره تبدیل شده است و این اولین نشستی است که به صورت رسمی توسط مجموعه سپهر سوره برگزار می‌شود.

رهنما درباره جشنواره طنز سوره گفت: این جشنواره ابتدا مختص به طنز مکتوب بود اما اکنون در هفت شاخه مختلف ازجمله نثر، نظم، داستان کوتاه، استندآپ کمدی، مقالات و عکس برگزار می شود.

زرویی نصرآبادی دبیر هنری این جشنواره نیز در این نشست رسانه ای موتور محرکه زندگی انسانی را نشاط معرفی کرد و با بیان اینکه معمولا به اشتباه نشاط با خنده یکی دانسته می شود، گفت: درباره طنز مباحث بسیاری مطرح شده است و راجع به ماهیت و رسالت آن سخنرانی فراوان داشته‌ایم. واقعیت این است که مردم نیازمند نشاط برای ادامه زندگی و کار هستند اما اشتباه معمول آن است که غالباً نشاط و خنده را با هم اشتباه می‌گیریم. نشاط یک امر قلبی است و طنز تمام تلاشش را می‌کند تا مخاطبان احساس نشاط کنند و این لزوماً به معنای خنداندن مخاطب نیست.

او ادامه داد: طنزپرداز سعی می‌کند در قالب‌های مختلف نثر، نظم، فیلم و... باری که روی دل مردم وجود دارد را سبک‌تر کند.

این طنزپرداز ادامه داد: مسائل و مشکلاتی در کشور است که مردم را در فشار قرار داده و نشریات رسمی جرات پرداختن به آنها را ندارند؛ اینجاست که باید طنزپردازان وارد صحنه شوند و طرح این مسائل به زبانی که حساسیت کمتری ایجاد می‌کند به حل این مسائل کمک کند.

او با اشاره به تاریخچه‌ای از طنز در ایران گفت: در دوره جنگ به شدت فضا، فضای بسته‌ای بود نه از جهت خفقان بلکه مردم جوانانشان را در جبهه از دست می‌دادند، همین‌طور هرگونه انتقادی با توجه به شرایط اجتماعی آن دوران با برچسب ضدانقلاب بودن سنجیده می‌شد. همین‌طور منتقد به عنوان کسی مطرح می‌شد که باری را بر دوش دولت و مردم قرار داده است حتی بردن اسم یک شخصیت جزء اداری به منزله انتقاد از کل نظام تلقی می‌شد. در چنین شرایطی صابری طنز انتقادی می‌نوشت و شخصیت‌های سیاسی جامعه را با زبان طنز محاکمه می‌کرد.

این طنزپرداز خاطرنشان کرد: هدفی که ما تعریف کرده‌ایم کشف استعدادهای طنز جدا از پیری یا جوانی آنها بود. همین‌طور آموزش این استعدادها از اهداف دیگر این جشنواره است. بنابراین داورانی انتخاب کردیم تا اول خدا و دوم شرکت‌کنندگان از آنها راضی باشند.

زرویی ادامه داد: برای معرفی این استعدادها به رسانه‌های کشور بیشترین تلاش از طرف حوزه هنری اتفاق افتاده است. اکثر کسانی که هم اکنون در حوزه طنز رادیویی فعالیت می‌کنند از این مجرا وارد کار مطبوعاتی و رسانه‌ای شدند.

دبیر هنری جشنواره طنز سوره  همچنین تاکید کرذ: نباید از فعالیت طنزپردازان جوان در حوزه های مختلف نگران بود؛ چراکه هنوز به تعداد کافی نیرو و استعداد جوان برای فعالیت طنز در کشور وجود ندارد.

حامد رهنما مدیرعامل موسسه سپهر سوره هنر نیز در ادامه متذکر شد: در جشنواره امسال رایزنی کرده‌ایم تا خروجی‌ها بتوانند مورد استفاده رسانه‌های کشور قرار گیرند. بعد از جشنواره آثار ارسالی به دبیرخانه به نظرگاه مخاطبان خواهد رسید.

او جزئیات جشنواره را به شرح زیر اعلام کرد: فراخوان جشنواره طنز سوره در تاریخ 29/2/95 اعلام شد، آثار تا 15/9/95 به دبیرخانه جشنواره ارسال شد تاکنون 2067 اثر از تمامی رشته‌ها و تمامی استان‌های کشور به دبیرخانه رسیده است.

رهنما زمان اختتامیه جشنواره طنز سوره را روز بیست و ششم دی‌ماه ساعت 6 در تالار اندیشه حوزه هنری اعلام کرد.

داوران این دوره از جشنواره طنز سوره به شرح زیر اعلام شده است؛

در بخش استند آپ کمدی رحمت امینی، سجاد افشاریان و حسن وارسته

در بخش داستان کوتاه حبیب احمدزاده، صادق کرم‌یار و سیدعلی میرفتاح

در حوزه عکس محمد فرنود، مجتبی آقایی و رسول اولیازاده

در بخش کاریکاتور مسعود شجاعی‌طباطببایی، محمدحسین نیرومند و جواد علیزاده

در بخش پژوهش سید علی موسوی گرمارودی، محمدرضا اصلانی و سید فرید قاسمی

در نثر محمد صالح‌اعلا، داریوش کاردان

در بخش نظم فخرالدین خرمشاهی، ناصر فیض و ناصر سلمانی به داوری بخش‌های مختلف جشنواره خواهند پرداخت.