به گزارش هنرآنلاین به نقل از ستاد اطلاع‌رسانی رویدادهای ترویج کتابخوانی، "عزت‌الله الوندی" دبیر انجمن نویسندگان کودک و نوجوان، که در حال پیگیری پرونده‌های جام باشگاه‌های کتابخوانی و برای اطلاع‌رسانی و حل مشکلات احتمالی شهرستان‌‎های شرکت‌کننده در این جام فعالیت می‌کند،  با اعلام این مطلب افزود: "متأسفانه به دلیل اینکه در بیشتر شهرها کتابفروشی‌های بزرگ و زنجیره‌ای راه نیفتاده است،  کتاب‌های جدید خیلی دیر به دست مخاطبان شهرستانی می‌رسد. زمانی‌که کتابفروشی‌ها در مکان‌های دورافتاده باشند، یا زمینه را برای نمایش تازه‌ها فراهم نکرده باشند، دست و بال مخاطب برای به دست‌آوردن کتاب بسته می‌شود."

او که برای هماهنگی جام باشگاه‌های کتابخوانی به شهرهای شرکت‌کننده سفر کرده است، دربارۀ فروشگاه‌های کتاب در شهر اهواز گفت: "فروشگاه بزرگی به نام "محام" و چند کتابفروشی با نام "رشد" در این شهر وجود داشت که خیلی به‌روز بودند و دست مخاطبان برای انتخاب کتاب، باز بود. اما متأسفانه در بسیاری از شهرستان‌ها، تعداد کتابفروشی‌های فعال خیلی کم است."

این نویسندۀ کودک و نوجوان افزود: "برای رسیدن کتاب به دست بچه‌های شرکت‌کننده در جام باشگاه‌ها، باید راهکار بهتری از سفارش تک‌نسخه‌ای در کتابفروشی‌ها پیدا کرد. به نظر من وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی می‌تواند بسته‌ای از این کتاب‌ها را برای هر گروه سنی به کتابفروشی‌های شهرستان‌ها ارسال کند. یا با پخش‌کننده‌های باتجربه به تفاهمی برسد و براساس این تفاهم، کتاب‌های فهرست‌شده برای جام باشگاه‌ها را به دست بچه‌ها برساند."

الوندی گفت: "شاید این پیشنهاد خیلی خام باشد، اما می‌توان با تشکیل اتاق فکر، دربارۀ آن بیشتر اندیشید تا پخته‌تر شده و به راهکارتبدیل شود. راهکار سفارش کتاب به کتابفروشی‌ها،شاید راهکار مفیدی باشد، اما سریع و زودبازده نیست. برای جام باشگاه‌ها باید به بازده نیز فکر کنیم."

وی افزود: "طبق هماهنگی‌های دبیرخانۀ جام باشگاه‌های کتابخوانی با خانۀ کتاب، تخفیف پاییزۀ کتابفروشی‌ها در شهرستان‌های شرکت‌کننده تا چهارم بهمن‌ماه تمدید شده و اعضای باشگاه‌ها می‌توانند تا این تاریخ کتاب خریداری کنند و در جام باشگاه‌ها شرکت کنند."

وی دربارۀ دلیل تمدید این مهلت گفت: "به دلیل اینکه بچه‌ها در فصل امتحانات هستند، این تمدید مهلت به آن‌ها فرصت می‌دهد که از امتحانات آسوده شوند و خودشان را آماده کنند تا با فراغ بال کتاب‌ها را بخوانند."

همچنین زهره مهاجر، دبیر اجرایی جام باشگاه‌های کتابخوانی کودکان و نوجوانان رشت  در این باره گفت:  استفاده از فضای سایبری برای ترویج کتابخوانی، یکی از مزیت‌های جام باشگاه‌های کتابخوانی است.

"زهره مهاجر" دبیر اجرایی جام باشگاه‌های کتابخوانی در شهرستان رشت، با اعلام این مطلب افزود: "جام باشگاه‌های کتابخوانی در ایجاد شور و حال خواندن مؤثر بوده است و مربیانی که قبل از اجرای این جام به‌صورت جزیره‌ای در حال فعالیت بودند، کشف شدند و برای هدفی مشترک فعالیت می‌کنند. همچنین برگزاری کارگاه و تبادل تجربۀ نویسندگان و مربیان سبب شده است مربیان با شیوه‌های مختلف آموزش آشنا شوند و همین امر، باعث ایجاد انگیزه، ایده و خلاقیت بیشتر در آن‌ها شده و هرکدام، سفیران کتابخوانی مراکز زیرمجموعه و حتی خانواده و محل زندگی خود شده‌اند."

وی افزود: "تمامی این مسائل، باعث کیفیت بهتر در امر ترویج فرهنگ کتابخوانی شده است. ارتباط این افراد در گروه با حضور نویسندگان و نمایندگان دبیرخانۀ مرکزی جام، سبب استمرار اهداف شده است و امیدوارم در جام  باشگاه‌ها، فعالیت مربیان و اعضا، با برنامه‌ریزی حمایت شده و گسترش یابد و تأثیر مثبت آن را در شهرستان خود و کل کشور شاهد باشیم."

مهاجر با علام اینکه در شهرستان رشت 53 باشگاه کتابخوانی تشکیل شده است، گفت: "از این تعداد، 2 باشگاه در آپارتمان، 3 باشگاه در مسجد، 7 باشگاه در کتابخانه، 15 باشگاه در کانون پرورش فکری و 26 در مدارس تشکیل شده است. این باشگاه‌ها 442 نفر عضو دارند."

جام باشگاه‌های کتابخوانی، اسفند ماه سال جاری همزمان با معرفی پایتخت کتاب ایران، برگزیدگان خود را معرفی خواهد کرد.