به گزارش هنرآنلاین، این همایش در سالن همایش‌‌های انجمن فرهنگی ناشران کتاب کودک و نوجوان با حضور اعضای هیئت مدیره انجمن و تعدادی از ناشران حوزه کودک که در نمایشگاه امسال غرفه داشته‌اند، برگزار شد.

رضا هاشمی نژاد مدیریت نشست را به عهده داشته و نادر قدیانی، محمدتقی حق‌بین، برزو سریزدی از سخنرانان جلسه بوده‌اند. دیگر حاضران در جلسه با ارائه نظرات و پیشنهادهای خود سخنرانان جلسه را همراهی کردند.

هاشمی‌نژاد در ابتدای نشست نقد و بررسی بخش ناشران کودک و نوجوان در بیست و نهمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران گفت: نمایشگاه کتاب امسال یک تفاوت اساسی نسبت به سال‌های دیگر برای ناشران داشت، و آنهم این بود که آیا در نمایشگاه شرکت کنیم و یا شرکت نکنیم.

گرداننده این نشست یادآور شد: معضل اصلی در نمایشگاه کتاب امسال، مشکل برق بود. حتی کمی پیش از نمایشگاه هنوز ناشری نمی‌دانست که در اصلی کجا خواهد بود و در اصلی کجا قرار خواهد داشت.

وی نبود برنامه از پیش تعیین شده را عامل اصلی صرف نیروی ذهنی و روحی ناشران دانست و دراین‌باره توضیح داد: نیروی زیادی را در برای آماده‌سازی نمایشگاه از دست دادیم. بی‌برنامگی‌ها باعث می‌شد که نیروی زیادی از ناشران صرف شود، در‌حالیکه می‌شد این نیرو صرف امور بهتر نمایشگاه شود. این بی‌برنامگی و دیر به نتیجه رسین‌ها باعث شد که حتی بسیاری از ناشران خسته شوند.

وی  برخی موارد از جمله، خدماتی که در نمایشگاه به مخاطبین نمایشگاه ارائه می‌شود، خدماتی که به غرفه‌داران ارائه می‌شود و همینطور اینکه چه کاری باید انجام بدهیم تا خانواد‌‌ها حتی در روزهای غیر تعطیل هم به نمایشگاه کتاب بیایند، را از عناوین مهم نشست امروز نقد و بررسی بخش ناشران کودک و نوجوان در بیست و نهمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، دانست.

هاشمی نژاد بهترین عملکرد انجمن فرهنگی ناشران کتاب کودک و نوجوان را، در برپایی نمایشگاه کتاب امسال عنوان کرد و گفت: اگر انجمن سال هیچ کار مهمی  نکرده باشد، تنها با عملکردی که برای نمایشگاه ارائه داد، کار بزرگی انجام داد و همین برایش کافی بود. آنهم اینکه توانست سالنی را برای کودک و نوجوان بگیرد که بهترین سالن نمایشگاه بود.

نادر قدیانی رئیس هیئت‌مدیره انجمن در این همایش پس از سخنان رضا هاشمی‌نژاد گفت: نمایشگاه کتاب امسال پیش از شروع حاشیه‌هایی داشت. حتی یکی از همکارانمان در انجمن تا یک هفته پیش از نمایشگاه، مخالفت زیادی برای شرکت ناشران در انجمن داشت. ولی شخصاً با برپایی نمایشگاه در مکان جدید موافق و امیدوار بودم.

وی گفت: مکان شهرآفتاب برای این نمایشگاه بزرگ مکان مناسبی بود و من هم موافقت اکید داشتم که نمایشگاه در آنجا برگزار شود.

قدیانی ادامه داد: استقبال از نمایشگاه خیلی خوب بود تا جاییکه روز نخست برپایی ، به دلیل اینکه مردم ورودی‌ها را خیلی نمی‌شناختند، راه‌ها قفل شده و ترافیک شدیدی پیش آمده بود.  و این نشان از استقبال بسیار مردم داشت. و نشان‌دهنده این بود که نمایشگاه از نظر مکانی پاسخگوی مناسبی بود.

پیش از نمایشگاه با درنظر گرفتن تعداد پرسنل و همکاران ناشر در نمایشگاه و با پیش‌بینی حدودی  استقبال مردم  از مسئولین خواستیم که وسایل ایاب و ذهاب در حد لازم در نظر گرفته شود. در این رابطه محوطه بزرگی به پارکینگ اختصاص داده شد و خوشبختانه با ایجاد تمهیداتی دراین‌باره مشکل زیادی در طول نمایشگاه پیش نیامد.

رئیس هیئت مدیره انجمن فرهنگی ناشران کتاب کودک و نوجوان در ادامه یادآور شد: تصمیم‌های لحظه به لحظه‌ای که د‌ر‌باره نمایشگاه گرفته می‌شد و تغییر و تحول‌های دم به دم آن، باعث می‌شد که خیلی از پیش‌بینی‌ها درست از آب درنیاید و نتوانیم نتیجه درستی بگیریم.

وی با ذکر مثالی یادآور شد: به طور مثال، با تجربه‌ای که طی سال‌های گذشته از برپایی نمایشگاه‌های کتاب داشتیم، این را می‌دانستیم که بهترین مکان برای غرفه ، نزدیک به ورودی‌های نمایشگاه و ایستگاه مترو است.  با این حساب ما پیش‌بینی می‌کردیم که قسمت جنوبی نمایشگاه، طرفدار بیشتری داشته باشد و جمعیت از آنجا وارد سالن‌ها شود.

وی توضیح داد: از این‌رو غرفه‌های متراژ کوچک‌تر یعنی، 8 متری ، 10 متری و زیر هشتاد متر را در آن قسمت قرار دادیم. و از اختصاص غرفه‌های بزرگ‌تر در آن قسمت خودداری کردیم، تا   وقتی جمعیت وارد سالن می‌شود در این غرفه‌های بزرگ جمع نشوند. با این کار قصد برپا شدن عدالت را داشتیم که غرفه‌های کوچک‌تر در ابتدای راه باشند تا در نگاه مخاطب دیده شوند، ولی این پیش‌بینی درست از آب درنیامد.

قدیانی گفت: امسال با تجرباتی که از شهر آفتاب به دست آوردیم، این مشکل را هم برای غرفه‌های کودک کم می‌کنیم. و در حد توانایی، از بین خواهیم برد.

وی در ادامه سخنان خود، توجه بیشتر به ناشران کودک را در نمایشگاه پیش رو مهم عنوان کرد و دراین‌باره یادآور شد: برخی ناشران حوزه کودک امسال توانستند با ترفندهایی غرفه‌هایی بگیرند که شامل حالشان نبود، آنهم به وسیله برخی چاپ‌های خارج از عرف کتاب، که با این ترفند توانستند تعداد بیشتری کتاب را در کارنامه خود ثبت کنند و نتیجه غرفه بزرگ‌تری بگیرند. دو مورد از این ناشران را خودم در نمایشگاه دیدم و درنظر داریم که در نمایشگاه جاری، دراین‌باره هم دقت و‌یژه‌ای داشته باشیم.  

محمدتقی حق‌بین در سخنرانی خود تاکید کرد که در سال 77 انجمن نمایشگاهی را در پارک لاله به نام نمایشگاه دانش‌آموزی  که وزیر وقت در آن لحظه با بازدیدی که از آنجا داشت، با قاطعیت اعلام کرد که بخش خصوصی توانایی برپایی نمایشگاه را دارد.

وی ادامه داد: ما الان گرفتار یک مجموعه‌ای هستیم که می‌گوید کار را واگذار کردم ولی کار واگذار نشده. میزان پولی که برای بخش کودک هزنه می‌شود، اگر به خود نهادهای مربوط به خودش واگذار شود، اولاً ایجاد رقابتی درونی بین تشکل‌ها ایجاد می‌کند. این تشکل‌ها نیروهایی درون خودشان دارند که انجام چنین فعالیت‌هایی را بهینه تر و کم هزینه تر و از کیفیت بالا برخوردار بودن امکان اجرای آن را دارند.

وی در ادامه گفت: ما مسال در سالن کودک مسیله‌هایی داشتیم. حتی آقای قدیانی ده‌ها بار جنگید برای رنگ موکت. ما رنگ قرمز می‌خواستیم و اجازه پهن کردن موکت قرمز به ما داده نشد. با وجود این مخالفت‌ها تشکل ما سرای اهل قلمی را داشت که خیلی‌ها گفتند، ما با اینکه در بعضی جا‌ترین هز حداقل‌ها خیل خرج کردیم، چنین خروجی را دریافت نکردیک که شما با صرفنه‌ها توانستید داشته باشید.

عضو انجمن فرهنگی ناشران کتاب کودک و نوجوان ادامه داد: سازه‌های چادری ما از کشور ترکیه، تکه تکه وارد ایران می‌شد و آقای قدیانی مشکلات را به مهندسین ارائه می‌داد تا جاییکه ما تنها سالنی بودیم که برای چادرمان ناودان نصب کردیم. با تمام کارهایی که انجام می‌شد، یک شب جوش یکی از ناودان‌ها در رفت و شبانه آب دقیقاً به جایی وارد شد که ما سه بار طی نامه‌هایی تاکید کرده بودیم که نیاز به توجه دارد. و آب آنجا را گرفت و مشکلاتی را ایجاد کرد. و ما با دوندگی زیاد توانستیم حدود پنج ماه بعد خسارت ناشی از آن را از بیمه دریافت کنیم.

وی با برشماری مشکلات دیگری که در نمایشگاه بیست و نهم بین‌المللی کتاب تهران وجود داشت، اظهار امیدواری کرد که نمایشگاه سال آینده با حل این مشکلات همراه باشد.

حق‌بین خاطرنشان کرد: اگر قرار باشد که کلیه تشکل‌های واحد نشر برگزارکننده نمایشگاه باشند، باید مدیریت کمیته اجرایی در اختیار تشکل‌های نشر باشد.

برزو سریزدی در ادامه با اشاره به مکان محدودتر نمایشگاه شهر آفتاب نسبت به مصلی تهران گفت: فضای خالص نمایشگاه در شهر آفتاب، در حدود 1500 متر کمتر از فضای نمایشگاه در مصلی بود. ولی سعی ما بر این بود که بر غرفه‌ها کم نباشد و حداقل 6 متر باشد. ولی چند روز مانده به گشایش نمایشگاه همین ساختار هم تغییر کرد و ما نتوانستیم در عمل به آنچه مد نظرمان بود برای ایجاد غرفه‌هایی با فضای بهتر برسیم.

اتفاق خوب نمایشگاه این بود که با وجودی که نمی‌دانستیم ورودی کجاست، ولی جای خوب و نامناسب سالن شاید 10 درصد با هم اختلاف داشت و این در نمایشگاه در مصلی با اختلاف خیلی زیادتری روبه‌رو بود.

وی فروش کالاهای غیرکتاب را در سالن‌های کودک را آزاردهنده دانست و اظهار امیدواری کرد که این معضل به صورت اساسی حل گردد. 

در ادامه نشست، ناشران حاضر در سالن همایش انجمن فرهنگی ناشران کتاب کودک و نوجوان به اراده نظراتی کاربردی پرداختند که برخی از آن‌ها مورد توجه حاضران قرار گرفت.

محسن طائب، با اشاره سخنان سریزدی، و تاکید براینکه باید ناشران همدیگر را در نمایشگاه کتاب بپذیرند گفت: ما ناشران باید یکدیگر را بپذیریم . هر ناشری که مجوز از ارشاد دارد و کتاب چاپ می‌کند، حق شرکت در نمایشگاه را دارد.

وی در ادامه با اشاره به حضور خود برای سال‌ها در نمایشگاه کتاب گفت: شرایط تقسیم متراژ در نمایشگاه باعث شده که مهم‌ترین شاخص تعیین غرفه، مربوط به تعداد کتاب ناشران و درواقع کمیت باشد. مثلاً به هر 4 یا 5 کتاب در حدود یک متر کتاب تعلق می‌گیرد. و اینگونه باید به تعداد و ارقام توجه کنیم.

وی با اشاره به نمایشگاه کتاب‌های برگزیده اعضای انجمن ادامه داد: کاری که انجمن برای درنظرگرفتن کیفیت انجام داده است توجه به جوایزی است که ناشران دریافت کرده‌اند. با این کار رأی شخصی اعمال نمی‌شود و عملکرد ناشران در جشنواره‌ها مدنظر قرار می‌گیرد. نمایشگاهی که هم‌اکنون در همین سالن برپاست همین مور را مدنظر دارد.

حسین آموزگار ناشر حوزه کودک، توجه به بالا بردن کیفیت را ضروری دانست و گفت: هر کار بنیادین که آثار درازمدتی داشته باشد، سخت هم هست. باید استانداردی برای کتاب تعریف  کنیم و به آن پایبند هم باشیم. اینکه فقط یک کتاب چاپ کنیم که رنگی داشته باشد و متنی کافی است؟ توجه به استاندارد کتاب  تأثیر زیادی در جامعه دارد.

در ادامه حق‌بین، با اشاره به سخنان محسن طائب یادآور شد: آقای طائب بازرس انجمن هستند و من نظر ایشان را قبول دارم و به آن احترام می‌گذارم.

وی درباره پرسش خبرنگاری که سالن‌های تشکیل نشست‌های سرای اهل قلم را در سالن‌های کودک نمایشگاه نامناسب می‌دانست گفت: این جلسات باید در نزدیک‌ترین جای ممکن با سالن کودک و غرفه‌ها برپا شود. برای همین برای شلوغی و سرو صدای موجود در این نشست‌ها کار خیلی زیادی نمی‌شود کرد. ولی برای مسائل دیگر باید این را بگویم که ما بودجه محدودی داریم. و در حد امکاناتمان می‌توانیم کار انجام بدهیم.

سریزدی در ادامه اظهار نگرانی کرد که نمایشگاه کتاب سال آینده به دلیل کمی تبلیغات با ریزش مخاطب رو به رو شود و راه حل را در تبلیغ در صدا و سیما دانست.

نادر قدیانی در ادامه خاطرنشان کرد: من مثبت فکر می‌کنم. از این‌رو فکر می‌کنم که برای نمایشگاه کتاب، هرآنچه که باید اتفاق می‌افتاد، افتاد. یقین دارم که شهر آفتاب بین مردم شناخته شده است و مردم دیگر آن را می‌شناسند. همانطور که تابلوهای مربوط به آن هنوز هم در برخی از نقاط شهر وجود دارد.

هاشمی‌نژاد در ادامه اختصاص فضای بیشتر به سالن‌های کودک را در نمایشگاه ضروری  دانست و گفت: ما کتاب‌فروشی‌های کتاب کودک کم داریم. فروش پایین کتاب در این حوزه باعث شده که خود من اگر ناشر کتاب کودک نبودم، همان بخشی را هم که به کودک اختصاص داده‌ام جمع می‌کردم. در نمایشگاه کتاب حدود 5 درصد از کل فروش مربوط به بخش کودک است. و با توجه به نیازی که جامعه دارد این حجم خیلی کم است. چون باید کاری کنیم که جامعه کتاب کودک را بیشتر ببیند و بیشتر دریافت کند.

این برنامه یکی از برنامه‌های متنوعی است که انجمن فرهنگی ناشران کتاب کودک و نوجوان در ادامه برنامه‌های هفته کتاب برگزار می‌کند. برنامه‌های هفته کتاب انجمن از  دوشنبه هفته گذشته، 24 آبان آغاز شده و تا پایان هفته  ادامه دارد.

ناشران علاقه‌مند به حضور در  برنامه‌های انجمن می‌توانند به نشانی بلوار کریم‌خان‌زند، ابتدای خیابان حافظ، کوی هورچهر، شماره 13 واحدهای 1 و 2 انجمن فرهنگی ناشران کتاب کودک و نوجوان است.