گروه فرهنگ و ادبیات خبرگزاری هنرآنلاین: حتما در بین اخبار مختلف که به گوشمان می‌خورد با اخباری مربوط به خودکفایی کشور در تولید محصولات مختلف، مواجه می‌شویم و این خبر حتما برای ما خوشحال‌کننده و غرورانگیز است.

احتمالا آنچه که تاکنون در بین اخبار مختلف با موضوع خودکفایی شنیده‌ایم  در مواردی مثل، صنایع نظامی، علوم پزشکی و دارویی و امثال آن بوده است. این بار اما در روز دهم آذر ماه سال 1402، قرار است محفلی با عنوان جشن خودکفایی برگزار شود که فضایی متفاوت دارد. پر واضح است که یکی از مهم‌ترین جهت‌دهندگان به فرهنگ و منش هر سرزمینی، کتاب است و بخش کلیدی در توزیع کتاب، نشرها هستند و می‌توان گفت که یکی از مهم‌ترین دغدغه های ناشران در کشور ما مسئله کاغذ است.

این مسئله بر اهمیت جشن خودکفایی کاغذ که قرار است دهم آذر در شهر رشت برگزار شود می‌افزاید. در بین گفتگوهای مختلفی که در خبرگزاری هنرآنلاین با مسئولین نشرهای مختلف انجام داده‌ایم، همواره ناشران، تامین کاغذ با قیمت مناسب، که به سرعت و سهولت به دستشان برسد را به عنوان یکی از دغدغه‌های اصلی خود عنوان کرده‌اند. برخی از این ناشران نیز به صراحت، عزم دولت بر افزایش تولید کاغذ ایرانی را قابل تقدیر می‌دانند و البته خواهان این هستند که در کنار افزایش کمیت که با تلاش و تدبیر دولت اتفاق افتاده، کیفیت کاغذ تولید داخل نیز افزایش یابد و از طرفی دولت در توزیع این کاغذها نیز دقت لازم را به خرج داده تا مهم‌ترین ابزار چاپ کتاب، سریع و ارزان به دست زحمتکشان حوزه نشر برسد.

می‌توان این گونه بیان کرد که  موضوع تامین کاغذ از امهات مسائل نشر در کشور ماست که ذهن دست‌اندرکاران حوزه کتاب را به خود مشغول کرده است.  در همین راستا،  افزایش کارخانه‌های کاغذ و تامین آن به مقداری که نیاز بازار را به شکل قابل قبولی مرتفع کند، می‌تواند به صنعت نشر در کشور کمک شایانی نماید.

البته آنچه باعث شده که هر از چند گاهی اخبار بسیار خوبی از افزایش تولید کاغذ در کشور بشنویم، عزمی ملی است که پشت سر آن بوده است. به شکلی که بخش های مختلف دولت در این موضوع دست به دست هم داده‌اند تا یک اتفاق مثبت فرهنگی بیافتد و زیر ساخت تولیدات فرهنگی در قالب کتاب فراهم شود.  بسیار شایسته قدردانی است که موضوع کاغذ به عنوان یک زیربنای کلیدی برای تولید کتاب به دغدغه مسئولین بلند‌پایه کشوری تبدیل شده است.

محمدحسین خدایی