به گزارش هنرآنلاین، این کتاب به همت اداره عقیدتی سیاسی نیروی دریایی و به قلم محمد جواد شادانلو از سوی نشر شاهد وابسته به بنیاد شهید و امور ایثارگران به چاپ رسیده است. انجام مصاحبه‌های این اثر را محمد حسن جعفری برعهده داشته و گفت‌و‌گوی‌های انجام شده ابتدا در قالب نشریه شاهد یاران شماره 196-197 (مرداد و شهریور 1401) به چاپ رسیده است.

کتاب در ده فصل به بررسی زندگانی و رزم شهید محمد ابراهیم همتی فرمانده شهیر و پر آوازه ناوچه پیکان پرداخته است. در روایت یکم؛ «فرزند کویر»،‌ پیشینه خانوادگی خانواده همتی و ماجرای تولد محمد ابراهیم همتی در سمنان و سپس مهاجرت خانواده به تهران از زبان عباسعلی همتی پدر، آذر همتی خواهر، رحیم همتی برادر و علی لطیفی دایی وی روایت شده است. فصل دوم این اثر با عنوان «آچار فرانسه» به دوره کودکی و نوجوانی محمد ابراهیم همتی اختصاص دارد. کتاب خیلی زود به مقطع ورود محمد ابراهیم همتی به نیروی دریایی رسیده است و در فصل سوم با عنوان «آنسوی آب‌ها» وقایع مربوط به قبولی وی در کنکور و استخدامش در نیروی دریایی بیان شده است. اعزام به دانشکده «افسری دریایی آلمان باختری» در سال 1348 بخش دیگر این فصل است که جزییات آن از زبان دریادار دوم «عبدالله معنوی» و ناخدا یکم «احمدرضا پیروزکار» هم دوره‌های محمد ابراهیم همتی در دانشکده گفته شده است. ماجرای پایان تحصیل در آلمان، بازگشت به ایران و ازدواج افسر جوان محمد ابراهیم همتی در فصل پنجم با کلام آذر همتی خواهر و شهلا صحافی همسر وی خواندنی شده است.

ناخدا دوم «محمد خاکشوری»، دریادار دوم «ناصر سرنوشت» و ناوسروان «یوسف کرم‌پور» به همراه خواهر و همسر شهید راویان پنجمین فصل کتاب هستند که در آن به روزهای ملتهب منجر به پیروزی انقلاب اسلامی و حضور محمد ابراهیم همتی در کشور فرانسه جهت آموزش فرماندهی ناوچه پیکان پرداخته شده است.

«جنگ که آغاز شد...»، عنوان ششمین فصل کتاب جاودان مرد دریا است که به شروع جنگ تحمیلی و آغاز رزم شبانه روزی دلاورمردان نیروی دریایی و ‌محمد ابراهیم همتی فرمانده ناوچه پیکان اختصاص دارد.

شرح عملیات‌های غرورآفرین «اشکان»، «شهید صفری» و «مروارید» و حمله به اسکله‌های صدور نفت دشمن بعثی روایت‌های بعدی این کتاب را شامل می‌شود و در نهایت در فصل دهم با عنوان «شام آخر»، نحوه شهادت دریادار محمد ابراهیم همتی در جریان عملیات مروارید و غرق شدن ناوچه پیکان تشریح شده است. در ادامه کتاب و در فصلی با عنوان «او که بود»، چندین روایت مستقل از زیست فردی و جمعی محمد ابراهیم همتی از زبان همرزمان و همکاران وی گنجانده شده است. کتاب جاودان مرد دریا در بخش ضمائم نیز اقدام به بازخوانی بازتاب‌های عملیات مروارید در مطبوعات و ذکر نام 27 شهید ناوچه پیکان و 10 نیروی بازمانده این ناوچه در عملیات مروارید و درج تصاویر شهید محمد ابرهیم همتی کرده است.