مدیر امور کتابخانه‌های کانون‌های فرهنگی هنری مساجد کشور با حضور در ویژه‌برنامه «حوالی کتاب» شبکه کتاب که به مناسبت هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران روی آنتن رفت، اظهار کرد: «تجهیز کتابخانه‌های مساجد» و «صدای کتاب» دو اقدام ویژۀ این نهاد است.

به گزارش روابط‌عمومی شبکه کتاب، مسیح لهراسبی بیان کرد: یکی از برنامه‌هایی که در هفته کتاب و بعد از آن در طول سال به آن تاکید شده، توجه به حوزه کودک و نوجوان است. اکثر کتابخانه‎های مساجد بخش ویژه‌ای به نام حوزه کودک و نوجوان دارند که در آنجا برنامه هایی برای جذب حداکثری در مساجد اجرا می‌شود.

وی ادامه داد: با مطرح کردن طرح «شنبه‌های کتاب مساجد» هر هفته کتابی را به جامعه هدف و مخاطبان خود معرفی می‌شود و در طول هفته، برنامه‌های متعددی اجرا می‌شود.

لهراسبی با اشاره به اقدامات انجام شده در زمینۀ عدالت در مطالعه مساجد بیان کرد: در این زمینه دو کار انجام شده است. یکی بحث تجهیز کتابخانه‌های کم‌برخوردار است که با مشارکت مجمع ناشران دفاع مقدس آن را در هفته کتاب عملی کردیم و کار دوم تحت عنوان «صدای کتاب» است که در سامانۀ بچه‌های مسجد بارگذاری شده که طی آن هر فرد یک فصل از کتاب را می‌خواند. این برنامه بسیار مورد توجه بخش‌های روستایی واقع شده است.

 

مبینی: علوم انسانی‌ها بیشترین کتاب را در جشنوارۀ کتاب سال دانشجویی دارند

مدیر اطلاع‌رسانی و فعالیت‌های ترویجی انتشارات جهاد دانشگاهی، اظهار کرد: سازمان ترویج مطالعه و نشر جهاد دانشگاهی یکی از سازمان‌های وابسته به جهاد دانشگاهی است. یکی از مأموریت های اصلی این سازمان به عنوان یک نهاد فکری، علمی و انقلابی نشر متون علمی برای دانشگاهیان، دانشجویان و اجرای برنامه‌های فرهنگی در حوزۀ کتاب و کتاب‌خوانی و ترویج مطالعه است که هر سال برنامه هایی را در این حوزه اجرا می‌کند.

مریم مبینی ادامه داد: جشنوارۀ ملی کتاب سال دانشجویی 30 دهه در حال فعالیت است و یکی از فعالیت‌های قدیمی جهاد دانشگاهی به حساب می‌آید. این جشنواره یکی از برنامه‌های هفته کتاب است که هدف از اجرای آن شناسایی دانشجویان اهل قلم و تشویق آنها به نوشتن است.

وی تاکید کرد: از دورۀ اول این جشنواره تاکنون بیش از 21 هزار اثر به دبیرخانه ارسال شده که از آنها 507 اثر برگزیده شده است. در حوزۀ علوم انسانی بیشترین شرکت کنندگان را داریم که امسال 554 اثر به دبیرخانه ارسال شده است که 301 اثر در حوزه علوم انسانی است و بعد از آن علوم پزشکی بیشترین شرکت کنندگان را داراست.

مبینی در پایان اظهار کرد: این جشنواره برای تمام مقاطع دانشگاهی و شرکت کنندگان آن در هر مقطع و دوره‌ای متفاوت است.

گفتنی است، برنامۀ «حوالی کتاب» شبکۀ کتاب این روزها با میزبانی از نویسندگان، ناشران، مترجمان و فعالان فرهنگی و هنری به استقبال هفتۀ کتاب جمهوری اسلامی ایران رفته است.