آئین اختتامیه دوازدهمین نمایشگاه ملی کتاب دفاع مقدس و مقاومت پنجشنبه ۲۰ مهرماه با حضور یاسر احمدوند؛ معاون امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، حجت‌الاسلام حبیب‌الله شعبانی موثقی؛ امام جمعه شهر همدان، مسعود ویژه، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی همدان، سردار مظاهر مجیدی؛ فرمانده سپاه انصارالحسین (ع) استان همدان، حسن رضانیا؛ معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار همدان و جمعی از مدیران و مسئولان استان همدان برگزار شد.

ناشران و نویسندگان کمک کردند حقایق جنگ گفته شود

یاسر احمدوند در این مراسم گفت: هنوز جنگ تمام نشده بود که انحراف و تحریف واقعیت‌های جنگ شروع شد؛ این روزها که از جنگ صحبت‌هایی می‌شود نیز تحریف‌هایی می‌بینیم که شاید جای تعجب نباشد. ناشران و نویسندگان کمک کردند که حقایق جنگ گفته شود اما باید فعالیت‌ها را بیشتر کرد.

معاون امور فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه داد: در بازدید از این نمایشگاه شاهد حضور ناشران فعال حوزه دفاع مقدس کشور بودم و فضای خوبی فراهم شده بود. امیدوارم برگزاری نمایشگاه‌های کتاب به عنوان اقدامات فرهنگی در استان‌های مختلف تداوم داشته باشد. وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز برنامه‌های حمایتی خود را تدوین کرده است و امیدوارم در این راستا سال آینده شاهد رشد کیفی و کمی حوزه نشر و کتاب باشیم.

ضرورت روایت‌گری و اندیشه‌سازی در حوزه دفاع مقدس

حجت‌الاسلام حبیب‌الله شعبانی موثقی، امام جمعه همدان نیز در این مراسم دقایقی را در موضوع ثبت حقایق جنگ برای حاضران سخنرانی کرد. وی گفت: در ضبط حقایق دفاع مقدس باید به نحوی عمل کنیم که این حقایق دست یافتنی باشند. کسانی که در عرصه کتاب قلم می‌زنند باید دقت کنند آنجا که وارد داستان می‌شوند آنچه حقیقت است، انعکاس یابد.

وی افزود: در برخی داستان‌پردازی‌ها حقیقتی را بیان می‌کنیم که دست یافتنی نیست. امروزه در شبکه اجتماعی نیز می‌توان به همان حال و هوایی که وجود داشت، دست یافت. بنابراین باید حقایق به درستی و صادقانه ضبط و روایت شود؛ هرچند صرف ضبط این حقایق در کتاب‌ها کافی نیست. ۷ هزار عنوان کتاب عرضه شده در این نمایشگاه پر از اندیشه و فکر است و باید سعی کرد این تفکرات و هنجارها به افکار بزرگ ورود پیدا کنند.

امام جمعه همدان در بخش دیگری از سخنان خود با تاکید بر اینکه باید برای انتقال مفاهیم کتاب‌های دفاع مقدس به جامعه و ایجاد کنش اجتماعی تلاش کرد، گفت: صرف اینکه کتابی تدوین و منتشر کنیم کافی نیست بلکه بخش بزرگ، روایت‌گری و اندیشه‌سازی است. روایتی که حرکتی در جامعه ایجاد نکند بی‌فایده خواهد بود. باید تلاش کنیم ظرفیتی که در تألیف کتاب داریم را به اذهان جامعه نزدیک کنیم.

حجت‌الاسلام شعبانی موثقی در پایان گفت: در استان همدان به نمایشگاه‌های دائمی کتاب نیاز داریم. ما در عرصه کتابفروشی در این استان به شدت ضعف داریم و باید از خرید کتاب حمایت کنیم.

عرضه هزار و ۵۰۰ عنوان کتاب جدید در نمایشگاه کتاب دفاع مقدس

در بخش دیگر این آئین مسعود ویژه بیان کرد: امروز یاد و خاطره شهدایی را زنده می‌کنیم که آثارشان در دوازدهمین نمایشگاه ملی کتاب دفاع مقدس و مقاومت به نمایش درآمده است. تعبیر ما از نمایشگاه این است که این هفته میزبان صدها شهید دفاع مقدس در استان هستیم. نمایشگاه از ۱۵ مهر ماه آغاز شد و تا ۲۱ مهرماه در دو نوبت صبح و بعدازظهر به کار خود ادامه داد.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی همدان با اشاره به اینکه فراخوان ثبت‌نام و حضور در این نمایشگاه از دو ماه پیش از طریق خانه کتاب و ادبیات ایران به ناشران حوزه دفاع مقدس اعلام شد، گفت: طی این فراخوان ناشران تخصصی حوزه کتاب دفاع مقدس برای حضور در دوازدهمین نمایشگاه ملی کتاب دفاع مقدس و مقاومت اعلام آمادگی کردند.

وی ادامه داد: ۴۰ غرفه نیز در بخش‌های جنبی نمایشگاه حضور داشتند و بیش از ۷ هزار عنوان کتاب در این نمایشگاه برای مخاطبان به نمایش گذاشته شد که هزار و ۵۰۰ عنوان کتاب برای اولین بار در نمایشگاه عرضه شده بود. یکی از ویژگی‌های این نمایشگاه برگزاری نشست‌های تخصصی و رونمایی کتاب‌های دفاع مقدس با محوریت شهدا از دیگر بخش‌های این نمایشگاه بود.

ویژه در پایان گفت: غرفه‌های متنوع و متعددی در بخش جنبی این نمایشگاه در نظر گرفته شده بود که از جمله آنها می‌توان به غرفه ویژه تقریظ‌های مقام معظم رهبری (مدظله العالی)، غرفه ویژه لشکر فاطمیون، غرفه‌های تخصصی کودکان و نوجوانان، غرفه عفاف و حجاب، غرفه نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، غرفه سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران، غرفه تخصصی هنرمندان هنرهای تجسمی و خوشنویسی و غرفه عرضه محصولات مذهبی و لوازم التحریر اشاره کرد. در کنار نقاط قوت، این نمایشگاه نقاط ضعفی همچون بعد مسافت و تبلیغات و اطلاع‌رسانی داشت که امیدواریم در نمایشگاه‌های بعدی شاهد این ضعف‌ها نباشیم.