گروه فرهنگ و ادبیاتِ خبرگزاری هنرآنلاین:دوازدهمین «نمایشگاه ملی کتاب دفاع مقدس و مقاومت» همزمان بادومین «کنگره‌ملی‌هشت‌هزار‌شهید‌استان‌همدان» از تاریخ شنبه 15 مهر الی جمعه 21 مهر در محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی استان همدان برگزار می‌شود. نشست خبری این رویداد نیز امروز چهارشنبه 12 مهر ماه در محل خانه کتاب برگزار شد. در حاشیه این نشست سردار علی ناظری معاون نشر و ادبیات «سازمان حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس سپاه و بسیج» در گفتگو با خبرنگار هنرآنلاین به برخی نکات درباره نمایشگاه و همچنین تمهدیات لازم جهت اجرایی کردن مطالبه رهبر انقلاب مبنی چندین برابر شدن آثار مربوط به دفاع مقدس اشاره کرد.

در ابتدا سردار ناظری به  مطالبه رهبری مبنی بر مضاعف شدن تولیدات مکتوب در حوزه دفاع مقدس اشاره و عنوان کرد: رهبر انقلاب اسلامی سابقاً هم قبل از دیدار اخیر با طلایه‌داران و پیشکسوتان دفاع‌مقدس، به صد برابر شدنِ آثار دفاع‌‌مقدس و نهضت ترجمه این آثار اشاره کرده‌بودند؛ از این بیان مکرر بر می‌آید که ایشان بر ضرورت این موضوع تاکید فراوان دارند. ما باید برای تحقق این مطالبه و تولید آثار دفاع مقدس یک ظرفیت کلی ایجاد کنیم. این گونه نیست که صرفاً نویسنده بنویسد و نهضت صدبرابری شکل بگیرد. بایستی در سه حوزه «تولید»، «توزیع» و «ترویج»، اقدامات لازم صورت بپذیرد. به عنوان مثال اگر کتاب تولید شود و خواننده نداشته و مردم به آن علاقه نشان ندهند؛ حالتی به وجود می‌آید که پاسخگوی مطالبه مقام‌معظم‌رهبری نیست. باید برای آثاری که قرار است تولید شود، تقاضا بین مخاطبین، ایجاد و در زمینه توزیع هم برنامه‌ریزی شود که در نتیجه آن، مراکزی باشند که مردم به این کتاب‌های تولید شده در تمام نقاط کشور دسترسی داشته باشند. باید برای این تاکید اخیر رهبری مبنی بر صد برابر شدن آثار دفاع‌مقدس و دیگر منویات و فرمایشات ایشان یک سند ترویج آثار دفاع‌مقدس تدوین شود تا همه ظرفیت‌های مختلف اعم از بخش‌های خصوصی و دولتی و نویسندگان این حوزه به میدان بیایند و این سند اجرایی شود؛ حتی مجموعه‌های غیر ایرانی هم می توانند با ارتباطات لازم پای کار بیایند و در به سرانجام رساندن این سند و تحقق آن کمک کنند. فلذا باید یک کار قوی فکری انجام شود زیرا صرفا با اختصاص بودجه به نتیجه نمی‌رسیم. وقتی مقام معظم رهبری بر موضوع ترویج تولید آثار دفاع مقدس این مقدار تاکید می‌کنند، مشخص می‌شود که این موضوع در منظومه فکری ایشان، جایگاه مهم و تاثیر‌گزاری دارد.  بایستی مجموعه‌هایی مانند خانه کتاب و ادبیات ایران، سازمان بسیج و دیگر بخش‌های دست اندر‌کار موضوعِ کتاب با هم‌فکری، به یک جمع‌بندی دقیق درباره اجرایی شدن فرمایش رهبر انقلاب برسند تا همه یا بخش‌های مهمی از تاکیدا ایشان را اجرایی کنند.

ایشان در ادامه در مورد برنامه‌ریزی‌های مدیریت نمایشگاه درباره حضور بی‌دغدغه انتشارات‌ها و ایجاد شرایط مناسب و راحت‌ برای حضور آن‌ها افزود: ما ارتباطات بسیار خوبی با نشرهای مختلف داریم و تمهیدات لازم برای مساعدت به انتشارات‌ها را فراهم کرده‌ایم. به عنوان مثال اگر ناشری  قصد حضور در نمایشگاه را داشته و بار کتاب آن در تهران باشد، آن محموله کتاب، توسط وزارت ارشاد به شکل رایگان تا محل نمایشگاه واقع در همدان منتقل خواهد شد. همچنین همه امکاناتِ رفاهی برای حضور ناشران به شکل رایگان تامین می‌شود. برای فروش کتاب های ناشران هم به جز بن‌های کتابی که نمایشگاه می‌دهد، بن‌های دیگری در اختیار اقشار مختلف قرار می‌گیرد تا آثار ناشران بیشتر فروش برود. با سازمان‌های مختلف از جمله نهاد عمومی کتابخوانه‌های کشور هم در مورد خرید آثاری از ناشران در نمایشگاه فروش نرفته‌است، مذاکره کرده‌ایم. البته سعی ما این است که تمامی آثار نشرها در نمایشگاه فروش برود. همچنین این نکته مهم درباره ارتباط این نمایشگاه با نشرها قابل ذکر است که نمایشگاه ملی کتاب دفاع مقدس و انقلاب این خروجی را داشته‌است که تشکلی از دل همین انتشارات‌های حاضر در نمایشگاه به وجود آمده به نام «مجمع ناشران دفاع مقدس» که امورات جاری این نشرها ،مانند آموزش و توانمند‌سازی آن‌ها را دنبال می‌کند.

نشست خبری «دوازدهمین نمایشگاه ملی کتاب دفاع مقدس و مقاومت»

سردار علی ناظری درباره حضور دانش‌آموزان در جشنواره کتاب دفاع مقدس  به خبرنگار هنرآنلاین گفت: به جز تبلیغات برای حضور آحاد مردم در نمایشگاه، ما برای حضور جدی‌تر سه قشر خاص دانش آموز، دانشجو و طلبه در «نمایشگاه ملی کتاب دفاع مقدس و مقاومت» برنامه ریزی کرده‌ایم. در همین راستا بین 500 تا 700 میلیون تومان بن کتاب برای اختصاص به این سه قشر تهیه شده‌است. برای حمل و نقل دانش‌آموزان و سهولت رفت و آمد آنها به نمایشگاه و انتقال آن ها از سراسر همدان به نمایشگاه هم، تمهیدات لازم فراهم شده‌است تا قشر دانش آموز بهتر بتواند از این نمایشگاه استفاده کند.

 

محمدحسین خدایی