به گزارش گروه فرهنگ و ادبیات خبرگزاری هنرآنلاین به نقل از خبرگزاری مهر؛  مهران عباسی مدیرعامل مؤسسه انتشارات امیرکبیر در آستانه هفتادوپنجمین سالگرد این مؤسسه و کارنامه کاری سال‌های ۱۴۰۱ و ۱۴۰۲ گفت: در سال گذشته سه گروه از مؤسسه انتشارات «امیرکبیر» انتظار چاپ کتاب داشته‌اند؛ پدیدآورندگان کتاب‌های چاپ اول، پدیدآورندگان کتاب‌های چاپ‌شده گذشته برای تجدید چاپ و درخواست‌های معاونت بازرگانی جهت عرضه در بازار که هرکدام از این گروه‌ها فهرست خودشان را برای انتشار ارائه کرده بودند.

وی افزود: در نتیجه برای پاسخ به این نیازها و درخواست‌ها، تصمیم نهایی برپایه یکپارچه‌سازی فهرست‌های درخواست چاپ موجود، تعیین تکلیف وضعیت حقوقی همه درخواست‌ها، اولویت‌بندی بر اساس درصد پیشرفت متن در فهرست تجمیعی، رتبه‌بندی فهرست پیشرفت بالای هفتاد درصد بر اساس درخواست بازرگانی، فوریت دادن به عناوین ضروری مورد نیاز بازرگانی بر مبنای درخواست بازار فصلی و درسی، تجدید چاپ کتاب‌های مورد نیاز بازار و اعمال تغییرات هنری و کتاب‌سازی مجدد در دستور کار قرار گرفت. نتیجه آن‌که بیست‌وهشت عنوان برای نخستین‌بار منتشر شدند و بیش از سیزده عنوان، اول‌بار به نمایشگاه کتاب رسید. همچنین ۳۴۳ هزار و ۱۶۹ نسخه کتاب در این سال چاپ شد. طرح جلد پنجاه‌وسه عنوان کتاب نیز تغییر کرد و با طراحی جدید منتشر شد.

مدیرعامل مؤسسه انتشارات امیرکبیر به پنج برند زیرمجموعه مؤسسه انتشارات «امیرکبیر» گفت: این مؤسسه مالکیت پنج زیر برند شکوفه، سیمرغ، پرستو، کتاب‌های طلایی و شرکت سهامی کتاب‌های جیبی را دارد. از آن‌جایی که مأموریت شکوفه و کتاب‌های طلایی در حوزه کودک و نوجوان بوده است، احیای شکوفه به‌عنوان انتشارات تخصصی کودک و نوجوان، وابسته به مؤسسه انتشارات امیرکبیر، بنا بر ضروریات سازمانی، در دستور کار ویژه مؤسسه است که مطالعات کارشناسی برای آماده‌سازی پروژه احیا، آغاز و پیش‌نویس نهایی آن با راهبرد ترجمه و انتشار یک‌صد عنوان کتاب تا سی‌وپنجمین نمایش‌گاه بین‌المللی کتاب تهران در اردی‌بهشت ۱۴۰۳ به‌منظور ارائه در برنامه و بودجه ۱۴۰۲ در حال نهایی‌سازی است.

عباسی افزود: با توجه به عدم اشتهار فعّالیّت موضوعی خاص در زیر برندهای سیمرغ و پرستو، قابلیت بازتعریف تخصصی بر مبنای برنامه‌های سازمان در آن‌ها وجود دارد. کما اینکه بهره‌برداری میان‌مدّت برای انتشار کتاب‌های مراکز استانی حوزه هنری یا سایر دفاتر تولید محتوای زیر مجموعه سازمان در قالب انتشار مشترک هم برای آن‌ها متصوّر خواهد بود.

وی به احیای کتب فراموش‌شده اشاره کرد و گفت: از فهرست سه‌هزار و پانصد و چند عنوانی گنجینه منشورات امیرکبیر بسیاری از کتب به‌علت رکود، جایگاه اصلی خود را در بازار کتاب از دست داده‌اند و فراموش شده‌اند. به زعم ما، کوتاه‌ترین مسیر برای بازیابی آن جایگاه، تجدید چاپ در فرم و بسته‌بندی جدید خواهد بود، که تا امروز ۱۴ عنوان مجموعه کتاب منتخب انتشارات «امیرکبیر» احیا شده است.

مدیرعامل مؤسسه انتشارات امیرکبیر، کتاب «قصه‌های خوب برای بچه‌های خوب» را یکی از پر شمارگان این انتشارات عنوان و گفت: «قصه‌های خوب برای بچه‌های خوب» که مهدی آذریزدی در سی‌وپنج سالگی به رشته تحریر درآورد، با آن‌که شصت‌وهفت سال از انتشار نخستین چاپِ نخستین مجلّدش می‌گذرد اما هنوز و هم‌چنان قله‌نشین کتاب‌های امیرکبیر است. کتابی که جلد اوّلش با موضوع قصّه‌های کلیله و دمنه در هفتمین سال فعّالیّت این بنگاه نشر به طبع رسید و در سال ۱۴۰۱، با شمارگان بیست‌ودوهزار نسخه منتشر شد و جالب آن‌که دیگر مجلّدات آن نیز، در مرتبه‌های دوم تا هشتمِ پرتیراژترین منشورات امیرکبیر در سال گذشته جای گرفتند و این نشان از آن دارد که این مجموعه هشت جلدی، در همه این هفت دهه مخاطب خاص خود را داشته و قریب به یقین در میان نسل آینده کتاب‌خوان نیز خواهد داشت و صاحب جایگاه و پایگاه خواهد بود. دیگر عناوین پرشمارگان در رتبه‌های بعد نیز البته از خیل شاهکارهای ادبیات جهان چون «شازده کوچولو» نوشته آنتوان دو سنت اگزوپری و ترجمه محمد قاضی در هشت‌هزار و پانصد نسخه، «صدسال تنهایی» اثر گابریل گارسیا مارکز با برگردان بهمن فرزانه در هفت‌هزار نسخه و «قلعه حیوانات» به قلم جورج اوروِل و ترجمه امیر امیرشاهی در شش‌هزار نسخه بودند.