گروه فرهنگ و ادبیات هنرآنلاین: کتاب «هرگز، مگو هرگز!» با زیرعنوان عاشقانه‌ها، ترانه‌ها، شعرهای کوتاه و بازسرایی‌ها، دربردارنده همه دوره‌های شعری برتولت برشت است. از همه آثار او در این دفتر آمده و می‌توان آن را منبعی کامل برای آشنایی با برشت شاعر دانست.

برشت در سال ۱۸۹۸ در جنوب شرقی آلمان به دنیا آمد. سال ۱۹۳۳ همزمان با (کتاب سوزان) و اوج گرفتن قدرت نازی‌ها، آلمان را ترک کرد. پس از سال‌ها زندگی در تبعید ناخواسته در سال ۱۹۴۹ به آلمان بازگشت و در آلمان شرقی سابق اقامت کرد. هفت سال بعد یعنی در سال ۱۹۵۶ از دنیا رفت.

برشت در تئاتر، سبک ویژه‌ای را بنیان گذاشت که از آن به «تئاتر روایی» و مردمی یاد می‌کنند. تکنیک فاصله‌گذاری یا بیگانه‌سازی از دستاوردهای او در حوزه تئاتر است. درباره برشت نمایشنامه‌نویس، درام‌پرداز و کارگردان تئاتر آثار متعددی به فارسی نشر یافته است؛ اما برشت شاعر جز در موارد اندک، کمتر به خوانندگان ایرانی معرفی شده و می‌توان ادعا کرد اگر روزی نمایشنامه‌های برشت از بین برود و یا اصلا این متون نوشته نمی‌شد برشت شاعر به‌تنهایی می‌توانست چهره‌ای برجسته در شعر جهان باشد. 

او در عرصه شعر سه دوره را پشت سر گذاشته است. دوره نخست از سال ۱۹۱۳ آغاز و تا سال ۱۹۲۶ ادامه می‌یابد. در این دوره که دوره آغازین شعرهای برشت است، او شاعری متاثر از اکسپرسیونیست‌های آلمانی وامدار شاعران پیش از خود به‌ویژه رمانتیک‌ها است. بهترین شعرهای غنایی و عاشقانه شاعر محصول این دوره و دوره سوم است. دوره دوم، از ۱۹۲۶ تا ۱۹۴۸ را دربرمی‌گیرد. برشت این سال‌ها شاعری شورشی، انقلابی و مهاجم محسوب می‌شود که فاشیسم و نازیسم، نوک پیکان حملات اوست. فرزانگی و حکمت، پس از سال ۱۹۴۸ که آغاز دوره سوم کار او در تئاتر و شعر است پختگی ویژه‌ای در آثارش پدید می‌آورد. زندگی، عشق و مهربانی هم از بن‌مایه‌های اصلی اشعار برشت است.

کتاب «هرگز، مگو هرگز!» شامل ۶ بخش «برتولت برشت از زبان خودش»، «عاشقانه‌ها و اندوه‌واره‌ها»، «ترانه‌ها، چکامه‌ها و شعرهای بلند»، «شعرهای کوتاه»، «بازسرایی‌ها، اقتباس‌ها و یادواره‌ها» و «کودکانه‌ها» است.

نمونه شعر از این کتاب با عنوان «به همه آن چیزها که حس می‌کنی»:

کم‌ترین اهمیتی نده،

به هر آن چه که احساس می‌کنی.

 

گفته است بدون تو نمی‌تواند زندگی کند.

تو اما بیندیش که او در دیدار دوباره

تو را به جا خواهد آورد!

 

لطفی در حقم کن و زیاد دوستم نداشته باش!

از آخرین باری که زیاد دوستم داشتند به بعد

کم‌ترین محبتی ندیدم.

کتاب «هرگز، مگو هرگز!» با زیرعنوان عاشقانه‌ها، ترانه‌ها، شعرهای کوتاه و بازسرایی‌ها، برتولت برشت با ترجمه علی عبداللهی و علی غضنفری نخستین بار در سال ۱۳۸۶ توسط نشر گل‌آذین منتشر و بارها تجدید چاپ شده ‌است. نگاهی به شعرها، پیشگفتار هانا آرنت، عکس و کاریکاتورهایی از آندری اشتوپکا ضمیمه اثرست. شعرهای کتاب دو زبانه فارسی و آلمانی ارائه شده‌اند.