گروه فرهنگ وادبیات هنرآنلاین: یعسوب محسنی با این توضیح که نگارش رمان «خاطرات به‌هم‌ریخته؛ پدر، پسر و من» هفت سال زمان برده است به هنرآنلاین گفت: شیوه روایت این رمان ۱۱۰۰ صفحه‌ای (من راوی) است و راوی پدرها و پسرهایی از سه نسل هستند.

او با بیان این که خاطرات بازگو شده در کتاب ممکن است برای هر پدر و پسری در زندگی چند نسل اتفاق بی‌افتد، افزود: داستان را به‌صورت پازلی روایت کرده‌ام. سیر داستان خطی نیست و خواننده می‌تواند از هر صفحه‌ای کتاب را بخواند بدون این که محتوا را فراموش کند. محتوا تکه‌تکه و خاطرات بهم ریخته با خرده‌روایت‌هایی از جنس ادبیات مطرح می‌شود.

محسنی که رمان «خاطرات به‌هم ریخته؛ پدر، پسر و من» را در سبک‌های مختلف نوشته است، ادامه‌داد: این کتاب در کل سبک رئال جادویی است اما واقعیات به تخیل بیشتر است و مرز بین این دو گزینه همواره مورد شک قرار دارد. ۲۵۰ صفحه یا به‌عبارتی ۱۲۰۰ پانوشت دارد ولی به پیشنهاد ناشر به جهت کاهش حجم کتاب این پانوشت‌ها در وبلاگ شخصی ارائه شده است.

او درباره محتوای این رمان که توسط انتشارات کتاب کوله‌پشتی منتشر شده، اظهارداشت: رومانوف‌ها آخرین نسل تزارها بودند که با بلشویک‌ها از بین می‌روند. خانواده‌ای از رومانوف‌ها به‌جز یک دختر به نام آناستازیا کشته می‌شوند. او فرار کرده و با مردی ایرانی ازدواج می‌کند. نسل پدر و پسرها از آن‌هاست. پدر و پسر به ایران می‌آیند و روایت داستان‌ها در دوران پهلوی اول، دوم و انقلاب شکل می‌گیرد. هرمنوتیک وجود کلمه و تولد آدمی، تشخص واژه‌ها و اسلوب خانواده‌ها که در گرو داستان‌ها نهفته است اساس هژمونی خاطرات را تشکیل می‌دهند. به‌هم‌پیوستگی شخصیت‌ها و نهاده‌های خانوادگی در گستره داستان‌ها گره می‌خورند و وجود یا عدم وجود آدمی را در بحث فیزیک کوانتوم به زمان‌های موازی می‌کشاند. زمان‌ها در هم خمیده می‌شوند و گذشته در آینده‌ای خودخواسته تنیده می‌شود. این وابستگی، هنر و علم را به گونه‌ای ادبی پیش می‌برد که با خرده‌روایت‌هایی به تعلیقی پایدار می‌رساند.

محسنی که رمان «میمون سرگردان» را درباره چهار شخصیت یهودی در انتشارات کوله‌پشتی در دست انتشار دارد، اضافه‌کرد: سیر تاریخی و تاثیر قوم یهود در تحولات جامعه خاصه در دوران جنگ‌های صلیبی و دوران قاجار در ایران موضوع کتاب است. در این رمان که چهار فصل دارد از شخصیت‌های تاریخی گرته‌برداری شده است.

رمان‌های «مربای انجیر»، «من آذر هستم»، «کلاغ‌ها هم بستنی می‌خورند»، «دود پراکنده» و «لطفا بیدارم نکن» و مجموعه داستان‌های «این یا آن»، «آتا و آنا» و «امیدوارم این داستان هیچ وقت به دست همسرم نیفتد» پیش‌تر از این نویسنده نشر یافته است.