به گزارش هنرآنلاین، محمود سالاری معاون امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در پیامی درگذشت شاعر فقید استاد امیرهوشنگ ابتهاج متخلص به سایه را تسلیت گفت.

به گزارش روابط عمومی معاونت امور هنری، در متن پیام تسلیت سالاری چنین آمده است:

بسم الله الرحمن الرحیم

انا لله و انا الیه راجعون

استاد امیرهوشنگ ابتهاج متخلص به (ه. ا. سایه) رخ در نقاب خاک کشید. در این ایام سوگ محبان اهل بیت(ع) دعا می‌کنم سیدالشهدا(ع) به برکت سروده زیبایش برای ایشان او را در آغوش کشد.

یا حسین ابن علی 

خون گرمِ تو هنوز

از زمین می‌جوشد

هر کجا باغ گل سرخی هست

آب از این چشمه‌ی خون می‌نوشد

کربلایی‌ است دلم

(پیر پرنیان‌اندیش، جلد دوم، صفحه ۷۷۳)

به بازماندگان آن مرحوم، جامعه هنرمندان، شاعران و نویسندگان تسلیت عرض می‌دارم.

یاسر احمدوند، معاون امور فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، با ارسال پیامی درگذشت امیر هوشنگ ابتهاج(سایه) را تسلیت گفت.

در این پیام آمده است: «همه از خداییم و به او باز می‌گردیم

نامدگان و رفتگان از دو کرانه‌ زمان

سوی تو می‌دوند هان ای تو همیشه در میان

پیش وجودت از عدم، زنده و مرده را چه غم؟

کز نفس تو دم به دم می‌شنویم بوی جان

امیرهوشنگ ابتهاج (ه.ا سایه) از جهان گذران گذشت و پس از نزدیک به یک قرن زیستن و هشتاد سال شاعری، بار خود را از دامن رنگارنگ زمین برداشت.

نقش سایه در ادبیات و فرهنگ این سرزمین، ماندگار است؛ چه در غزل‌هایی که هم لطف حافظانه دارد و هم خلاقیت معاصرانه. چه در شعر نیمایی که تداومش پس از نیما را مدیون شمار اندکی، از جمله سایه است و چه در عرصه‌ تصنیف و ترانه‌ نو که بدون او قطعا خیلی چیزها کم می‌داشت.

کوچ هر شاعر بزرگی آفریده‌های دل‌انگیزی را برای دوستداران فرهنگ و ادب به یادگار می‌گذارد و نامی تازه را در دفتری گرانسنگ و رویایی می‌گشاید که برگ‌برگش به اکسیر جاودانگی، آغشته می‌نماید... و نام سایه نیز از این پس، در روشنایی‌های این دفتر، درخشان خواهد بود».

پیام رییس فرهنگستان زبان و ادب فارسی

در متن پیام غلامعلی حدادعادل رییس فرهنگستان زبان و ادب فارسی، آمده است: «درگذشت هوشنگ ابتهاج، شاعر پرآوازه و هنرشناس، مایه تاسف و تاثر دلبستگان به شعر و ادب فارسی شد. بی‌گمان، ابتهاج را می‌توان یکی از قله‌های بلند شعر فارسی در قرن اخیر دانست. او مظهر همزیستی دلپذیر سنت و نوآوری در شعر معاصر ایران بود. زبان و بیان وی اگرچه از سنت هزارساله ادب فارسی مایه می‌گرفت، رنگ و آهنگ خاصی داشت که به شعر او هویت می‌بخشید. شعر سایه، به‌ویژه غزل‌های او، در ادبیات فارسی ماندگار خواهد شد.

فرهنگستان زبان و ادب فارسی فقدان او را به جامعه ادبی ایران و دوستداران و بازماندگان وی تسلیت می‌گوید و یاد و نامش را گرامی می‌دارد».

پیام رئیس انجمن آثار و مفاخر فرهنگی

در متن پیام حسن بلخاری رئیس انجمن آثار و مفاخر فرهنگی آمده است:

«روز مرگم نفسی وعده دیدار بده

وان گهم تا به لحد فارغ و آزاد ببر

درگذشت استاد هوشنگ ابتهاج (متخلص به سایه) شاعر و غزلسرای معاصر ایران و خالق تصنیف ماندگار «سپیده» ضایعه‌ای است که ادب دوستان سرزمین عزیزمان ایران را به سوگ نشاند.

اینجانب فقدان این ادیب، حافظ پژوه و شاعر گرانمایه ایرانی را به بازماندگان، علاقه‌مندان و جامعه ادبی کشور تسلیت و تعزیت عرض نموده، برای آن فقید سعید علو درجات از درگاه حق تعالی خواستارم.

خداوند روح آن مرحوم را با روح صلحا و ابرار محشور فرماید. انشاالله».

پیام تسلیت مدیر کل دفتر موسیقی

محمد اله‌یاری (مدیر کل دفتر موسیقی) با انتشار پیامی درگذشت استاد امیرهوشنگ ابتهاج،  شاعر و‌ پژوهشگر را تسلیت گفت. به گزارش روابط عمومی دفتر موسیقی، در متن پیام چنین آمده است:

ای افسوس در این دام مرگ

باز صید تازه‌ای را می‌برند

 دریغ و افسوس که خورشید دیگری در حوزه زبان پارسی غروب کرد و این آشیانه خالی ماند. سایه که در تکه‌ای از عمرمان وجود داشت، ما را با ترانه‌هایش تنها گذاشت و پر کشید تا جهان، شاعری دیگر را جاودانه به خاطر بسپارد.

مرحوم امیرهوشنگ ابتهاج از جایگاهی رفیع در سپهر ادبیات ایران‌زمین برخوردار بود و نام نیک این شاعر پرآوازه تا همیشه پابرجا خواهد ماند.

این ضایعه را به خانواده گرامی ، دوستداران و  شاگردانش ، خاصه هنرمندان موسیقی که با اشعار او مأنوس بوده و آثار فراوانی خلق نموده اند، تسلیت می‌گویم و برای ایشان از آفریننده رحمان، در این ایام نورانی، طلب رحمت دارم.