گروه فرهنگ و ادبیات هنرآنلاین: جین ایر که در کودکی مادر و پدرش را از دست داده است به یتیم‌خانه یا مدرسه خیریه شبانه‌روزی سپرده می‌شود. او شرایط بدی را در این فضا می‌گذراند و در نهایت پس از مدتی در منزل مرد ثروتمندی به نام راچستر معلم سرخانه می‌شود. او در این خانه درگیر احساسات و اتفاقات تازه‌ای می‌شود.

شارلوت برونته برای نگاشتن این رمان از تجربیات زندگی خودش بهره برده است. او و خواهرش در کودکی در مدرسه شبانه‌روزی بزرگ شدند.

 در صفحه ۱۱۷ کتاب، می‌خوانیم: «تا چند روز بعدی آقای راچستر را کم می‌دیدم. به‌نظر صبح‌ها سخت به کسب و کار مشغول بود و بعدازظهرها آقایانی از میلکوت یا نواحی مجاور به آنجا سر می‌زدند و گاهی اوقات برای شام می‌ماندند. وقتی پیچ‌خوردگی پایش به حد کافی خوب شد به اسب‌سواری پرداخت. خیلی برای سواری بیرون می‌رفت. احتمالا می‌خواست بازدید دیدارهای قبلی را پس بدهد، چون عموما تا دیروقت بازنمی‌گشت.

در طول این مدت در مواقعی که وقت داشت به‌ندرت از آدل می‌خواست نزدش برود و آشنایی من در این مدت درکل محدود می‌شد به اینکه او را به‌طور اتفاقی در تالار یا روی پلکان ببینم. در این برخوردهای اتفاقی، از روی تکبر و با سردی از کنارم می‌گذشت. به‌منظور ادای احترام نسبت به من، از دور سری تکان می‌داد یا با بی‌تفاوتی نگاهم می‌کرد و گاهی اوقات سری خم می‌کرد و با خوش‌رویی آقامنشانه‌ای تبسم می‌کرد. تغییر حالاتش مرا نمی‌رنجاند، به دلیل اینکه می‌دیدم در قبال این تغییرات هیچ کاری از دستم برنمی‌آید. دگرگونی‌های احوالش به دلایلی بود که من در آن‌ها دخیل نبودم».   

«جین ایر» نوشته شارلوت برونته از مجموعه (خلاصه کلاسیک‌های جهان) شماره ۷ با ترجمه صبورا جلالی در ۳۷ فصل توسط نشر نفیر منتشر شده است. این مجموعه با هدف آشنایی با آثار کلاسیک جهان نشر می‌یابد.          

شارلوت برونته، در ۲۱ آوریل ۱۸۱۶ در شمال انگستان به دنیا آمد. او خواهر بزرگ‌تر امیلی برونته و آن برونته بود که آن‌ها نیز امروزه از بزرگ‌ترین نویسندگان کلاسیک جهان به حساب می‌آیند. شارلوت مانند خواهرش امیلی، در کاون بریج به مدرسه‌ ویژه دختران کشیش‌ها رفت. از ۱۸۳۵ تا ۱۸۳۸ معلم مدرسه بود و بعد هم مدتی در خانه‌ها درس می‌داد. در سال ۱۸۴۲ برای یادگیری زبان فرانسه و آلمانی به بروکسل رفت و در سال ۱۸۴۳ همان‌جا بار دیگر به تدریس پرداخت. شارلوت در ۳۱ مارس ۱۸۵۵ از دنیا رفت.