گروه فرهنگ و ادبیات هنرآنلاین: این کتاب از مجموعه (خلاصه کلاسیک‌های جهان ۴) در ۲۶ فصل با عناوین «خبر یک ازدواج»، «رت باتلر»، «تغییرات»، «آتلاتنا»، «قهرمانان»، «دلتنگی»، «خبرهایی از تارا»، «یانکی‌ها دارن می‌آن»، «فرار از آتلانتا»، «خانه»، «قتل»، «سرانجام صلح»، «مشکلات مالی»، «بازگشت به آتلانتا»، «ملاقات زندانی»، «نقش‌های دیگر»، «تجارت چوب‌بری»، «تغییرات در تارا»، «خطر در آتلانتا»، «کوکلوکس کلان»، «منفورترین زوج آتلانتا»، «جشن تولد»، «فوق‌العاده و دیوانه‌وار»، «نقشه سری»، «داغ دو عزیز» و «فردا» ترجمه شده است.

داستان در آوریل ۱۸۶۱ در جنوب ایالات آمریکا آغاز می‌شود. کشور درگیر جنگ داخلی است. دختر جوانی به نام اسکارلت در فضای جنگ، ذهنش مشغول عشق و عاشقی است. او مغرور و در عین‌ حال دارای روحیه‌ای حساس است. اسکارلت عاشق مردی به اسم اشلی ویلکز است؛ مرد جوانی که به دختر دیگری به نام ملانی اظهار علاقه کرده است. اسکارلت سه بار ازدواج می‌کند، همسر اول در جنگ داخلی آمریکا کشته می‌شود. همسر دوم بعد از مدتی از دنیا می‌رود و همسر سوم رت بالتر نام دارد. اسکارلت به آتلانتا می‌رود و این جابه‌جایی شروع‌ ماجراهای زیادی است و در نهایت باعث می‌شود او عشق حقیقی را پیدا کند.

مارگارت میچل، نویسنده‌ امریکایی سال ۱۹۰۰ در ایالت جورجیا به دنیا آمد و سال ۱۹۴۹ در سانحه‌ رانندگی از دنیا رفت. او در رشته پزشکی درس می‌خواند اما به‌خاطر مرگ مادر آن را نیمه‌کاره گذاشت و به روزنامه‌نگاری پرداخت. سال ۱۹۲۶ شروع به نوشتن رمان «بر باد رفته» کرد که سرانجام سال ۱۹۳۶ نشر یافت و به زبان‌های مختلف ترجمه شد. این رمان معروف برنده‌ جایزه‌ پولیتزر ادبی ۱۹۳۷ است. سال ۱۹۳۹ فیلمی سینمایی با همین نام با اقتباس از کتاب ساخته شد.

کتاب «بر باد رفته» نوشته مارگارت میچل با ترجمه سمیه اصغری‌ ساراجوق در شمارگان ۱۰۰۰ نسخه با قیمت ۵۲ هزار تومان از سوی نشر نفیر منتشر شده است. بازنویسی رمان را جان اسکات انجام داده است.