گروه فرهنگ و ادبیات هنرآنلاین: شیدا رنجبر، مترجم و نویسنده که کتاب «سلام، من آینده» نوشته کیم ونترلا را در انتشارات ایران‌بان در دست چاپ دارد به هنرآنلاین گفت: این رمان فانتزی داستان دختر نوجوانی است که پدر و مادرش تصمیم گرفتند از یکدیگر جدا شوند. او کم‌کم این مسایل پیش آمده را درک می‌کند. کتاب با زندگی بچه‌های امروزی تطابق دارد؛ دغدغه‌های آن‌ها را بازگو می‌کند و از امید، دوستی، جادو و رمز‌و‌راز، و پذیرش این که روابط افراد خانواده گاهی آن‌طور که شما انتظار دارید پیش نمی‌رود می‌گوید.

او با این توضیح که مجموعه سه جلدی «زرافه و پرنده» را برای نشر به انتشارات بازی و اندیشه سپرده، ادامه‌داد: این مجموعه طنزآمیز و تصویری کودک، نوشته ربکا بندر است. قصه زرافه و پرنده‌ای را می‌گوید که مدام با هم دعوا می‌کنند ولی می‌دانند به یکدیگر احتیاج دارند. اواخر سال گذشته از همین انتشارات «کتاب باکستر» نوشته هفنا براگا دایتر منتشر شد. این کتاب درباره اعتمادبه‌نفس و پذیرفتن توانایی‌ها است. 

رنجبر همچنین درباره کتاب رئال «دوستتان دارم مایکل کالینز» نوشته لورن باراتس لاگستد، اظهارداشت: این رمان نوجوان که توسط انتشارات شهر قلم منتشر شده درباره دختر نوجوانی است که طی اتفاقات ناخوشایندی در خانه تنها می‌ماند. همزمان ماجرای آپولو ۱۱ در امریکا اتفاق می‌افتد. مدرسه نیز تکلیف داده برای فضانوردان این آپولو نامه بنویسند. بیشتر دانش‌آموزان برای نیل آرمسترانگ و باز آلدرین نامه می‌نویسند. اما این دختر تنها کسی است که نامه را برای مایکل کالینز می‌نویسد. فضانوردی که تا نزدیک ماه رفت، اما پایش را روی آن نگذاشت، چون یک نفر باید در سفینه می‌ماند. او مدام خود را با مایکل کالینز مقایسه می‌کند و معتقد است خودش و مایکل تنهاترین آدم‌ها در کائنات هستند. به‌نوعی رمان از تنهایی نوجوانان سخن می‌گوید.

او با بیان این که کتاب «عقرب‌ها» نوشته والتر دین مایرز نیز از سوی نشر پیدایش چاپ شده، افزود: این اثر نویسنده امریکایی مانند دیگر کتاب او «دیو» به بزهکاری در نوجوانان می‌پردازد. از دوستی، وفاداری و عواقب وارد شدن به دنیای پرمخاطره‌ بزهکاران نوجوان می‌گوید. کتابی تکان‌دهنده که خواننده را با خود همراه می‌کند و به همزادپنداری با شخصیت‌هایش می‌کشاند. همچنین رمان کارآگاهی و طنز اوئن کالفر از مجموعه‌ آرتمیس فاول با عنوان «کارآگاه هاف‌مون» توسط نشر پرتقال به چاپ رسیده است. کتاب در مورد پسر نوجوانی عاشق کارآگاه بازی‌ است و البته نشان کارآگاهی را هم دریافت کرده ولی متاسفانه اطرافیان زیاد جدی‌اش نمی‌گیرند.