گروه فرهنگ و ادبیات هنرآنلاین: کتاب «تخیل را _مرده خیال کن» نوشته سمیوئل بکت شامل متنی با همین عنوان، «فس فس‌ها» هشت متن کوتاه منثور و شعر «جلجتا در شب» است. این اثر نخستین بار سال ۹۴ با ترجمه غلامرضا صراف در نشر نیماژ منتشر شد و سال بعدش به چاپ مجدد رسید. نشر سوم (و چاپ اول جیبی) این اثر به‌تازگی از سوی نشر مینیماژ روانه بازار شده است.

صراف درباره این کتاب که در سی‌وسومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران به‌فروش می‌رسد، گفت: بکت متن «تخیل را_ مرده خیال کن» را در دهه ۶۰ میلادی نوشته است. این اثر جزو متون کوتاه و منثور او محسوب می‌شود. بکت در میان کتاب‌های که نوشته است تجربه کارهای کوتاه را رها نکرد و در قالب تازه‌تری به‌نام متون منثور متن‌هایی نوشت که در میان شعر، داستان کوتاه و نمایشنامه قرار می‌گیرند ولی هیچ‌کدام به‌طور مطلق شعر و داستان کوتاه محض نیستند.

او با این توضیح که «تخیل را_ مرده خیال کن» مینیمالیسم خاص بکت است که از به‌انتها رسیدن ادبیات می‌گوید، افزود: در سنت دکارتی «می‌اندیشم پس هستم» پس دیگر چیزی برای اندیشیدن و تخیل هم نمانده این پارادوکس یا تناقض فلسفی بکت است. در پایان رمان «نام ناپذیر» می‌گوید «نمی‌توانم ادامه بدهم، باید ادامه بدهم و ادامه خواهم داد». این پارادوکس می‌گوید زمانی برای تخیل کردن نمانده در عین حال ناچار از تخیل کردن این حیات را ادامه می‌دهیم.  بکت در این اثر کسی را تصور کرده که در گوری قرار گرفته و جسم او رو به زوال و تحلیل است و این سئوال را مطرح می‌کند آیا با مردن تخیل خواهد مرد؟ ‌متن از وضعیتی صحبت می‌کند که تخیلی در حال مرگ است اما خود تخیل از این وضع رو به نابودی آگاهی کامل دارد.

صراف با بیان این که بکت متن‌های کوتاه «فس فس‌ها» را در دهه ۷۰ میلادی نوشته است، ادامه‌داد: این متن‌های کوتاه درباره به‌انتها رسیدگی کلام است به این معنا که وقتی چیزی برای گفتن نداریم صوت و تصویر چگونه فارغ از کلام ما سخن می‌گویند.

او با این توضیح که «تخیل را_ مرده خیال کن» ماهیتا خود بکت است، تصریح‌کرد: اگر کسی مثال خوبی در مورد بکت بخواهد قطعا این کتاب بهترین نمونه است. کتاب پیرنگ مشخصی ندارد، همچنین شخصیت‌پردازی، ساختار، درونمایه و دیگر عناصری که به‌طور سنتی از یک داستان انتظار می‌رود. تصاویر کتاب که به‌تناوب در سیاهی و روشنایی می‌غلتند، فیگورهایی به شکل جنین که می‌توانند استعاره‌ای از خود زندگی باشند، اما برای خواننده معناهای دیگری هم ممکن است داشته باشند.