گروه فرهنگ و ادبیات هنرآنلاین: هوشنگ جاوید نویسنده و پژوهشگر موسیقی نواحی و آیینی، با این توضیح که کتاب «موسیقی رمضان در ایران» در انتظار چاپ دوم است به هنرآنلاین گفت: این اثر نخستین بار در سال ۱۳۸۳ در سه مقدمه و ۶ بخش «آیین سحر»، «آوازهای نیمه ماه رمضان»، «آیین نوبت زنی» (نقاره زنی)، «رو در رو»، «بخش اضافات»، «حواشی و تعلیقات و شنیده‌ها» توسط انتشارات سوره مهر نشر یافت. برای چاپ دوم، با رفع اشکالات، افزوده شدن چند بخش، ویرایش تازه و عکس‌های جدید منتشر خواهدشد.

او که درباره سحرخوانی استان گلستان با همکاری اسماعیل شافعی پژوهشی انجام داده، افزود: شافعی از افراد موسیقی‌شناس است و در این استان فعالیت دارد. متاسفانه نزدیک به ۵ سال است از آماده‌سازی مطالب این مجموعه می‌گذرد ولی هنوز بودجه نت‌نگاری اثر و ویرایش نهایی آن تامین نشده تا کتاب با سی‎دی منتشر شود. حوزه هنری استان گلستان ناشر این اثرست. کتاب «سحوری سپاهان» را با همراهی احسان شریف‌زاده پیرامون موسیقی آیینی ایران نوشتیم و منتشر شد و اکنون نایاب است. این کتاب که می‌تواند فرهنگ سحرخوانی استان گلستان باشد سال‌ها در انتظار بودجه است.

جاوید با این توضیح که در کتاب بررسی فنی صورت گرفته، ادامه‌داد: از همه نظر این بررسی فنی را شاهدیم؛ حتی در یکی از مناطق ترکمن‌نشین سحرخوانی یکی از هنرمندان را ضبط کردیم. پس از فوت او، صدا آن هنرمند را تحویل دادم و در منطقه‌ای که قبلا سحرخوانی می‌کرد پخش شد. صدای این هنرمند آنقدر در سحر تاثیرگذار بوده که با پخش آن همه به گریه افتاده‌اند. ضمن این پژوهش در استان گلستان حدود ۲۴ سحرخوان را از مناطق مختلف پیدا کردیم ولی متاسفانه در چند سال اخیر نزدیک به ۱۴ نفر آن‌ها از دنیا رفتند. وقتی بحث کار فرهنگی پیش می‌آید باید در انجام آن تعجیل کرد.

او که این روزها مشغول تدوین کتاب «ترانه‌ها در فرهنگ موسیقی کار ایران» است، تصریح‌کرد: «رویدادهای رمضان» اثر دیگری است که همزمان در حال انجام آن هستم. برایم کتاب مهمی است اتفاقاتی که در ماه رمضان در ایران رخ داده را گردآوری کرده‌ام از تاریخ، سفرنامه‌ها و خاطرات. در ماه رمضان یک‌سری اتفاقات تاریخی افتاده مثلا در سال ششم هجری، پیامبر (ص) نماز باران را در ماه رمضان با مردم خوانده‌اند که رویداد جالبی است.