گروه فرهنگ و ادبیات هنرآنلاین: منصور خلج نویسنده و پژوهشگر، با اعلام این خبر به هنرآنلاین گفت: کتاب «نگاهی به زندگی هنری داود رشیدی» یکی از مجلدات مجموعه (ماندگاران صحنه) است که در انتشارات نمایش منتشر می‌شود.

او که به‌واسطه پیشنهاد خانواده رشیدی به‌ویژه احترام برومند (همسر) این کتاب را نوشته است، افزود: با داود رشیدی ارتباط استاد و شاگردی داشتیم. سال ۵۱ که دانشجو بودم او استاد بازیگری من بود.

خلج درباره محتوای کتاب «نگاهی به زندگی هنری داود رشیدی»، اظهارداشت: کتاب با بیوگرافی آغاز می‌شود و فصل‌بندی دارد. کودکی، تحصیل، رفتن به خارج از کشور، بازگشت به ایران، شروع کار در کشور، تدریس در دانشکده هنرهای دراماتیک، تشکیل گروه تئاتر «امروز»، مسئول فیلم و سریال تلویزیون تا انقلاب، دوره سکوت، ورود به سینما، بازی در سریال‌های شاخص و کارگردانی تئاتر، نقد جلال آل‌احمد و رضا براهنی، بازنگری و استنتاج کلی از مجموعه گفت‌وگوهایی که با رسانه‌های مختلف داشته، دیدگاه‌هایش درباره بازیگری و کارگردانی، معرفی نمایشنامه‌نویسان بزرگ در ایران، یادداشت احمدرضا احمدی، داریوش شایگان و جلال ستاری و کارهایی که زمانی مسئول انجمن بازیگران خانه سینما بوده انجام داده از جمله مباحثی است که با جزییات در کتاب به آن‌ها پرداخته شده است.

او یکی از اتفاقات شاخص زندگی زنده‌یاد رشیدی را اجرای نمایش «در انتظار گودو» دانست و ادامه‌داد: اجرای این اثر در سال ۴۷ نقطه عطفی در کارنامه کاری این هنرمند فقید و معرفی تئاتر ابزورد و تئاتر روز اروپا محسوب می‌شود. با هنرمندان همچون بهروز وثوقی و مرحوم فردین هم‌بازی بوده و با جریان روشنفکری در سینما و سریال‌های مانند «هزار دستان» درخشیده است.

خلج در پاسخ به این پرسش که ویژگی بارز این هنرمند چه بوده؟ گفت: مرحوم رشیدی آدم به‌روزی بود. او در اروپا تحصیل کرد و به زبان تسلط داشت. کشورهای مختلف را دیده بود و با آدم‌های مهم آشنایی داشت. معرف ساموئل بکت، یاسمینا رضا و امانوئل اشمیت در ایران است. در کل جریانات نویی را با خود آورد. پسر او (فرهاد) مقیم سوئیس است و مکرر کتاب‌های جدید را برایش می‌فرستاد تا ترجمه کند. کتاب «نگاهی به زندگی هنری داود رشیدی»، نسل جدید را با فعالیت و تلاش‌های سرسختانه نسل گذشته آشنا می‌کند.